שאלה: מאת אברהם: שלום למורינו הרב שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר שלח י' סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שבני אדם מפרידים בין אדם למקום לבין אדם לחבירו, וזו טעות חמורה, כי באמת זה הולך ביחד – אם האדם מזלזל במצוות וכו' ואינו בסדר בין אדם למקום וכו', בוודאי הוא לא יהיה בסדר בין אדם לחבירו, כי אם הוא לא מפחד מהקדוש ברוך הוא, איך הוא יפחד מבן אדם? והוא עלול לגנוב ולגזול ולעשות עוול וכו'. ואותו דבר אם רואים שאחד מסתדר עם הזולת צריכים לדעת שהוא מסתדר גם עם הקדוש ברוך הוא, כי כשאדם מתנהג עם הזולת באהבה ובהבנה הדדית, סימן שכביכול עם הקדוש ברוך הוא הוא גם כן מתנהג ככה וכו', ולהיפך – כשאדם פרא אדם ורב עם כל אחד ואחד, ומתלוצץ מכל אחד ואחד, מראה לדעת שכביכול גם עם הקדוש ברוך הוא הוא לא שלם, היינו שאין לו אמונה בו יתברך, כי אי אפשר להפריד בין מצוות של בין אדם לחבירו ובין מצוות של אדם למקום, כי זה הולך ביחד. ולכן אם אחד לא שומר שבת ואוכל טריפות ונבילות, לא יכולים להאמין לו בעסקים שהוא לא יגנוב את בעל הבית וכו', וכמו כן אם אדם הולך עם לבוש חרדי וכו' אבל לא מסתדר עם אף אחד, סימן שהוא לא מסתדר גם עם הקדוש ברוך הוא, ומשהו חסר ביראת שמים שלו וכו', ולכן גם לו לא יכולים להאמין בעסקים שהוא לא יגנוב את בעל הבית וכו', וכבר אמר הקדוש ברוך הוא לשמואל הנביא (שמואל א' ט"ז ו') "כי האדם יראה לעינים והוי"ה יראה ללבב", ואם הקדוש ברוך הוא אמר את זה לשמואל הנביא שהיה נקרא 'רואה' שראה את הכל, כי הרי היה נביא, מה נעשה קטני ערך כמונו? ולכן אנחנו צריכים רק לראות אם הוא ירא שמים ומקיים את המצוות בשלימות, אזי יש לו חזקת כשרות.
|