שאלה: מאת ישראל: שלום וברכה. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר מסעי כ"ב תמוז ה'תשע"ד
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן נ"א) נגד התאוות המטרידים את האדם, באמת אין נמצא שום תאווה כלל, כי אכילה ושתיה הוא הכרח לקיום הגוף, וגם בנים מוכרחים להוליד, וכל זה האדם מוכרח, ואם כן אין שום תאווה כלל, רק שצריכים להתנהג בהם בקדושה ובטהרה. והשכל של האדם יכול לעמוד כנגד כל התאוות, כי הקדוש ברוך הוא יהב חכמתא לחכימין, כי יש לכל אחד חכמה בכוח, רק שצריכין להוציאם מכח אל הפועל, ובזה השכל לבד שיש לכל אחד בכח חכמתו, דהיינו מה שיש לו מעצם בריאתו, מלבד מה שהשם יתברך מוסיף ליתן חכמה לחכימין, בכח חכמתו לבד יכול גם כן לעמוד כנגד התאוות, ואפילו מי שכבר נמשך אחר תאוות עולם הזה ועבר מה שעבר וכו' וכו', ונפגם שכלו ונתבלבל ונתמעט מאוד וכו' וכו', אף על פי כן במעט מעט שכל הנשאר יכול גם כן לעמוד נגד כל התאוות וכו'. ואפילו נקודה אחת מן השכל יכולה לעמוד כנגד כל העולם עם התאוות. ובכל מקום שהוא יכולין להיות סמוכין לשם יתברך, וגם בשאול תחתיות ומתחתיו חס ושלום, גם משם יכולין להתקרב אליו יתברך ולעבדו יתברך באמת. ענה ואמר רביז"ל בזה הלשון: או שצריכין לזה רחמנות מהשם יתברך, או יגיעות ועבודות, או שצריכין שניהם – שיהיה לו יגיעות גדולות בעבודת השם יתברך וגם רחמנות מאיתו יתברך, קודם שזוכין שיעמדו וישקטו שמרי המוח למטה, עד שלא ירצה שום דבר בעולם, ויהיה הכל שווה אצלו (משלי ו' כ"ב) "בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך והקיצות היא תשיחך", היינו שהכל שווה ואין שום חילוק בין העולם הזה ובין הקבר ובין העולם הבא. ולכן מה לך להתבלבל בבלבולי חינם, תציית את רביז"ל שהזהירנו מאד מאד להיות בשמחה, ואז לא יהיו לך שום תאוות כלל, כי לאכול מוכרחים לקיום הגוף, ולהוליד ילדים מוכרחים מחמת ציווי הבורא יתברך שמו, וצריכים להתחזק מאוד לא להיות בכעס וברציחה וכו' וכו', אלא להיות סבלן גדול מאוד על כל מה שעובר עליו, ולהתחזק לא ליפול בדעתו כלל, ובזה מותר לך לחקות את רביז"ל.
|