שאלה:
מאת משה אשר: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תצא ה' אלול ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה חכמינו הקדושים אמרו (ויקרא רבה פרשה ג' סימן א') ר' יצחק פתח (קהלת ד') "טוב מלא כף נחת ממלא חפנים עמל ורעות רוח" – טוב מי ששונה שני סדרים ורגיל בהם ממי ששונה הלכות ואינו רגיל בהם; ואני לא מבין מה קשה לך? ומה זה סותר את סדר דרך הלימוד של רביז"ל? אדרבה, זה יותר מחזק את סדר דרך הלימוד של רביז"ל, כי כשאדם לומד כסדרן אזי הוא חוזר פעם אחר פעם את מה שלמד כבר, ואם לא לומדים בסדר דרך הלימוד של רביז"ל, אז פשוט יכולים לעבור לו שבעים שנה ולא סיים אפילו מסכתא אחת, ומכל שכן את כל הש"ס, וכן ד' חלקי שולחן ערוך וכו' וכו', אבל כך כשאדם שונה סדר אחד וחוזר על זה, ועוד פעם חוזר על זה, ועוד פעם חוזר על זה, אזי זה נשאר לו בראש, וזה אי אפשר אלא על ידי שלומדים בדרך סדר הלימוד של רביז"ל. אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, ומקיים את דברי רביז"ל בתמימות ופשיטות גמורה, כמו שאמר (שיחות הר"ן סימן ע"ו) בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאוד בכל יום, טוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו, רק ללמוד בפשיטות בזריזות, ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם ויניח אותו הענין וילמוד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר. ואמר: שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תיכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר', שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם, ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם. ודיבר רביז"ל הרבה מאוד בענין זה, ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאוד בענין הלימוד, כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאוד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר, מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאוד מן הלימוד. וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם, ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאוד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) שטוב לאדם שיעבור בחייו בכל הספרים של התורה הקדושה. ותהילה לאל יש אצלנו המון מאנשי שלומינו שחוזרים על מסכתא אחת מאה פעמים ואחד, ואחר כך לומדים עוד מסכתא מאה פעמים ואחד, שזה "טוב מלא כף נחת", כי כשאדם חוזר על לימודו פעם אחר פעם, אין עוד נחת יותר גדולה מזו, ואפילו כשלומדים כסדרן את כל הש"ס דף אחר דף עד שמסיימים את המסכתא ומתחילים עוד מסכתא ועוד מסכתא, אין עוד נחת יותר גדול מזה, כי מסכנים אלו שלא מצייתים את רביז"ל יכול לעבור להם שבעים שנה ולא יודעים מה זה תנ"ך, מה זה ששה סדרי משנה, ומה זה ש"ס בבלי ירושלמי תוספתא, מה זה מדרשים, מה זה רמב"ם טור ושולחן ערוך וכו' וכו', ומי שרוצה להודות על האמת אין עוד דבר יותר יקר מהלומד כפי סדר דרך הלימוד של רביז"ל, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל.
|