הציעו לי עבודה טובה, אך בגלל שיש בה בעיה מוסרית אינני יודע אם לקבל את ההצעה
אבקש לקבל את עצתכם בעניין מישרה שה' זימן לפתחי - מצד אחד אני נמשך אליה ויש שם תנאים טובים הן מצד השכר והבונוסים והן מצד סביבת העבודה, אך מצד שני אני מתלבט לגבי עצם מהות העבודה מבחינה מוסרית והלכתית.
מאת שלמה: לכבוד מורנו ורבנו עטרת ראשנו שליט"א, שלום וברכה וכל טוב סלה.
אבקש לקבל את עצתכם בעניין מישרה שה' זימן לפתחי – מצד אחד אני נמשך אליה ויש שם תנאים טובים הן מצד השכר והבונוסים והן מצד סביבת העבודה, אך מצד שני אני מתלבט לגבי עצם מהות העבודה מבחינה מוסרית והלכתית.
מדובר בעבודה כאיש מכירות בחברה שמקימה אתרים באינטרנט עבור בתי עסק, ובמסגרת העבודה הם מעבירים לאיש המכירות קורס איך לשווק את המוצר בצורה חכמה, כזו שתגרום ללקוח להתעניין בהצעה ולא לדחותה על הסף, וזאת באופן שגורמים לו לחשוב שמדובר בהזדמנות מיוחדת שבה הוא מקבל את המוצר כביכול בחינם, וכשהוא כבר בתוך זה אזי אט אט פורשים בפניו את כל פרטי העסקה, וכמובן שמתגלה שהוא כן צריך לשלם רק סך מסוים, או שאם הוא רוצה תוספת הוא משלם.
הכלל שצריך לדבר שם בשפה שנקראת שפת הביזנס, ועל כך אני מתלבט, כי מצד אחד זו משרה מאתגרת ומצד שני אני לא רוצה להפסיד את מידת האמת והיושר שיש לי בטבע ולדבר אחד בפה ואחד בלב. אקווה שהצדיק יבין מתוך הדברים את העניין לאשורו, וייתן לי עצה ברוח קודשו למען אדע שאני הולך בדרך הישר והטוב בעיני ה'. אקווה לתשובה מהירה מחמת נחיצות העניין, כי הם כבר התחילו אך עתה במחזור חדש של מתלמדים שמתקבלים עתה לעבודה, והמחזור הבא יהיה רק בעוד חודש. בתודה ובתפילה לשלומכם ובריאותכם וכל טוב סלה.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר וירא ט' חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל שלמה נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
מה אומר לך, צריכים מאוד מאוד לשמור לא לרמות את הזולת וכו', וזה לא נקרא פרנסה כשרה כשעובדים על הזולת וכו', וכלל זה תיקח בידיך – מי שמוציא מהזולת כסף שלא בצדק וכו', אלא הוא הולך איתו בערמומיות וכו' – בעסק הזה רק מפסידים וכו', וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות גניבה וגזילה סימן א') מי שנפתה לבו לגזול וכיון שהתיר לעצמו גזילת חבירו, הרי הוא מוכן לכל חטא ועון, ואין תקנה להסירו מדרכו הרעה; ולכן אשרי האדם שבורח מעסקים כאלו שיש בזה חשש ואפילו חשש דחשש וכו' וכו' לרמות את הבריות ולהוציא מהם את הכסף שלא בצדק.