שאלה:
מאת תמר: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר חיי שרה ט"ז חשוון ה'תשע"ה שלום רב אל תמר תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת שחסידות ברסלב זו מתנה לכל העולם כולו, כי גם אצל אומות העולם מתפשט דבר רביז"ל על ידי ספריו שמתורגמים בהרבה לשונות, כי רביז"ל יש לו דיבורים והתחזקות לכל הירודים והנפולים והמושלכים וכו', ויכול להגביה את נפש כל חי וכו', עד כדי כך שאפילו גויים מחיים את עצמם בספרי רביז"ל, כי הלימוד של רביז"ל זה עמוק עמוק מי ימצאנו, והוא מחזק ומעודד ומשמח את כולם, ומגלה את אמתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא מאוד, עד שפותח את פיו של האדם שיוכל לדבר אליו יתברך, כי על ידי תוקף האמונה שמחדיר בהשומעים דבריו ושוקדים בספריו נתגלה להם שהוא מלא כל הארץ כבודו, והוא יתברך נמצא ואין בלעדיו נמצא. ולכן אם אדם צריך משהו עליו לפנות רק אל הקדוש ברוך הוא, שזה נקרא 'התבודדות' – 'שיחה בינו לבין קונו', וידוע מה שאמר רביז"ל על עניינו (חיי מוהר"ן סימן של"ט) איתא במדרש (בראשית רבה פרשה ל"ד סימן כ"א) על הפסוק (יחזקאל ל"ו כ"ו) "ונתתי לכם לב בשר" – אל תקרי בשר אלא בסר, שיהיה כל אחד בוסר בחלק של חבירו, לב בסר אותיות ברסלב, היינו שכל הצרות שעם ישראל סובלים זה מפני שיש לנו לב אבן, שאחד לא מבין את השני, ולא מעוניין להבין את השני, כמו שני אבנים וכו', וזה מה שאומר הנביא (שם) "והסירותי מכם את לב האבן ונתתי לכם לב בשר", שזו תהיה הגאולה שאדם יהיה לו לב של בשר, ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פד.) אהבה דוחקת את הבשר; כי הרגע שיש לאדם לב בשר, הוא יבין את השני ויאהב את השני ויעזור לשני, וזה כל הענין של חסידות ברסלב, שהם אותיות לב בסר, כי האות ש' מתחלפת באות ס', כי אדם צריך לעבוד על מידותיו לעקור ממנו את לב האבן שזו מידת האכזריות שיש בו, מידת האנוכיות שיש בו, ואז דייקא יזכה ללב בשר – לאהוב את כל בר ישראל, ולהרגיש בכאב הזולת, וישתדל לעזור, שזה כל חסידות ברסלב. וזה לא שייך לזרם אחד וכו', זו מתנה לכלל נשמות ישראל ולכל העולם כולו, ולכן לא בחינם שלאחרונה מתפרסם הלימוד העמוק של רביז"ל בכל העולם כולו, ולא רק נשמות ישראל נמשכות אל רביז"ל מכל החוגים ומכל החסידויות ומכל השיטות וכו', אלא אפילו אומות העולם מתעניינים בלימוד העמוק של רביז"ל, איך שמחזק ומעודד ומשמח את כל הנשמות הנפולות, ומחזק את כולם, ומדריך את כולם בדרך הנכונה. אשרי מי שיתמיד בספרי רביז"ל, ואז יתהפך לבו לב האבן, שזה היצר הרע, הס"מ, שעניינו רק לעשות רע לזולת וכו', ויהיה נעשה לבו לב בשר, שזה היצר טוב שעניינו רק לעשות טוב לזולת וכו'. והנה את צריכה לדעת שיען שרביז"ל מתנה לכל העולם כולו, אזי באים ומתחברים אליו גם כל מיני תמהונים וכו' וחסרי דעת וכו', כמו כשאדם מדליק פנס בליל חשוך אזי מסתובבים סביב האור כל מיני יתושים וכו' ומשתגעים וכו', כמו כן אחר שדבר רביז"ל פתוח לכל, אזי מתחברים כל מיני טיפוסי אנשים שגם כן רוצים להתרפאות וכו', וגם כן רוצים לבא לתיקונם וכו', אבל צריכים לדעת איך לקחת את האור הזה וכו', שלא יהיה ריבוי אור שמביא אחר כך ריבוי חושך וכו', וכל אלו שרוקדים וקופצים ומשתוללים על הרחובות וכו', אם נתבונן ונסתכל בחיי היום יום שלהם וכו', הם לגמרי רחוקים אפילו מפשטות היהדות וכו'. יסוד היסודות אצל רביז"ל היה 'הלכה', ועוד לא הייתה חסידות ששמה את הדגש על 'הלכה', עד כדי כך שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שצריכים להקפיד מאוד מאוד על לימוד הלכות בשולחן ערוך, וכל בר ישראל מחוייב ללמוד בכל יום הלכות בשולחן ערוך, כי אסור לצאת מהשולחן ערוך כהוא זה, וזה יסוד מוסד בחסידות ברסלב – לא לצאת מהלכה, וללמוד ולשקוד בהלכה תמיד, ואחד מהיסודות הכי חשובים בחסידות ברסלב זה ללמוד בכל יום שולחן ערוך, ולכן הרב הזה ששמעת שדיבר נגד ברסלב וכו', אני בטוח שהוא לא מכיר את חסידי ברסלב האמיתיים ששוקדים ומתמידים בלימוד התורה הקדושה, ולומדים על פי סדר דרך הלימוד של רביז"ל המובא באריכות (שיחות הר"ן סימן ע"ו) שרצה רביז"ל שנלמד מקרא, משנה, גמרא, מדרש, הלכה ואגדה ולהיות ולטייל בכל חלקי התורה הקדושה, וכן להתפלל את השלוש תפילות – שחרית, מנחה וערבית במניין דייקא, בחיות ובדביקות בו יתברך, ועל כולם להיות רגיל לשיח ולספר את כל אשר עם לבבו אליו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, שזה נקרא 'התבודדות', וכן לעסוק הרבה בצדקה וחסד לעזור הרבה לכל בר ישראל, ואני בטוח שהרב שממנו שמעת דברי התנגדות וכו', לא מכיר מקרוב את חסידי ברסלב האמיתיים העוסקים בתורה ובתפילה ובעבודת השם יתברך בחיות ובשמחה ומרבים בצדקה וחסד. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קפ"ב) עלי אין חולקים כלל, רק הם חולקים על מי שעשה כך כמו שבודים החולקים עליו, ועל איש כזה בוודאי ראוי לחלוק. כלומר כי החולקים בודים עליו כזבים ושקרים אשר לא עלו על לבו שעשה כך וכך מה שהכל שקר וכזב, ועל איש כזה שעשה כך כמו שאומרים הם, בוודאי ראוי לחלוק. נמצא שעליו אינם חולקים כלל, כי אם היו יודעין גודל צדקתו וקדושתו ומעלתו וכו' בוודאי לא היו חולקים עליו, רק אדרבא, היו רצים אחריו בהתלהבות נפלא כראוי, רק הם חולקים על מי שעשה מעשים כאלה כמו שהם אומרים. על איש כזה בוודאי ראוי לחלוק. ואמר שהם חתכו וציירו לעצמם אדם וחולקים עליו – זייא האבין זיך אויס גישניצט אה מענטש אין קריגן אויף איהם (היינו שאינם חולקים עליו, רק על זה האיש שציירו לעצמן בשקר שעשה כך). עליך לדעת, וכן כל מי שרוצה להתקרב אל חסידות ברסלב עליו לדעת שהס"מ לא יתן לו להתקרב אל רביז"ל, והוא ימציא כל מיני מונעים וחולקים ומתלוצצים על דרכי רביז"ל, וכבר סיפר רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה ז' מהזבוב והעכביש) שקודם שירדה נשמתו לזה העולם עשה הס"מ רעש בכל העולמות, ואמר: "אם הנשמה הזו תרד אין לי כבר מה לעשות בזה העולם, כי הוא יחזיר את כולם בתשובה", ואמרו לו: "הנשמה הזו מוכרחת לרדת, ואתה צא ותמצא לעצמך עצה" וכו', ויצא וחזר עם איזה זקן וצחקו, ואמר: "אני כבר לא מפחד מהנשמה הזו והיא יכולה לרדת" וכו' וכו'. ואמרו על זה אנשי שלומינו שזו העצה שמצא הס"מ – שתמיד יעשו צחוק ולעג מחסידי ברסלב וכו' וכו', ולכן יש בחירה מאוד מאוד גדולה וחזקה להתקרב אל רביז"ל – החפץ יחפוץ והחדל יחדל, יעזור הקדוש ברוך הוא שכולם יטעמו את האור הגנוז של רביז"ל.
|