שאלה: מאת רני ישראל: כתבתם בספר אוצר האמונה שהיצר הרע והכת שלו הינם הנהגה נפרדת מה' יתברך. האם ייתכן שיש איזושהי מציאות חוץ מה' יתברך, הרי הכל כאשר לכל הוא ה' יתברך, ואיך ייתכן שהם עושים מה שהם רוצים ללא רצון ה'? אשמח להבין את הדברים. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וישב ט"ו כסליו ה'תשע"ה שלום וברכה אל רני ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שאין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלוקות גמור הוא, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ודומם צומח חי מדבר זה לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא, ומה שהאדם רק רואה ושומע ומרגיש זה הכל אלוקות, ואפילו את הסטרא אחרא והס"מ ברא הקדוש ברוך הוא להסית את האדם וכו', והוא על דרך שמובא בזוהר (תרומה קס"ג.) משל בן המלך עם הזונה ששלחה המלך לפתותו, אמת הוא שהמלך שלחה אליו, אבל עיקר כוונתו שהבן לא ישמע אל הזונה. ואם כן הדבר פשוט ואפשר להכניסו בלב מאוד בפשיטות, שכל דבר מפיתוי היצר הנופל במחשבתו לעשותו חס ושלום השכינה הקדושה מחייה אותו, והכוונה היא שלא לעשותו ולהתחזק כנגדו, וכשבר ישראל פונה עורף להסטרא אחרא והס"מ ואינו עובר חס ושלום עבירה זכותו גדולה בשמים, אבל אם אינו עומד בניסיון וכו', על זה בא העונש למה לא שמת לב שמנסים אותך מהשמים, וזה פשוט. ולהיכנס יותר בעומק אזי נכנסים כבר בעניין הידיעה והבחירה שסותרים זה את זה וכו' וכו', ועל זה תירץ רביז"ל תירוץ עמוק (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) שאדם צריך לזכך את מח מחשבתו על ידי קדושת שבעת הנרות – העיניים, האוזנים החוטם והפה וכו' וכו', ואז דייקא יזכה להבין איך שהבחירה נמצאת בתוך הידיעה וכו'. הקדוש ברוך הוא יעזור לנו להתגבר על יצרנו ולדעת שכל מה שעובר עלינו זה רק נסיונות לנסות אותנו למי נברח בעת צרה, ואין עוד צרה וצער כמו לעבור עבירות חס ושלום שנברח מזה אל הקדוש ברוך הוא.
|