שאלה: מאת משה: לכבוד מוהרא"ש הצדיק, שלום וברכה! בעבר התחלתי את מסע החזרה בתשובה שלי, למדתי בישיבות וגם אצלכם ביבנאל שנתיים וחצי, תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר ויגש כ"ט כסליו ה' דחנוכה ה'תשע"ה שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הדבר הראשון מה שאתה צריך זה רק להתחתן ולהתפשר עם מה שרק יש וכו', היינו לא להיות בררן כלל, כי הדבר הראשון מוכרחים להתחתן. וכך כתב מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות יום הכיפורים הלכה א' אות א') מי שאינו נשוי הוא פגום בברית, וכן כתב (לקוטי הלכות נחלות הלכה ג' אות ב') מבואר בדברי רבנו ז"ל שחתונה הוא תיקון הברית, כי כל הנישואין של ישראל על פי דת תורתנו הקדושה כולם הם בבחינת תיקון הברית; ולכן צריכים להיזהר להתחתן מה שיותר מהר שזה בעצמו תיקון הברית, כי מי שהוא פלג גוף (חצי גוף, זאת אומרת שאינו נשוי) הוא פגום בברית. ולכן אשרי מי שמתחתן מה שיותר מהר, והרגע שתתחתן כל החיים שלך ישתנו לגמרי מהיפך להיפך, וכך אמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"ז סימן ב') תני רבי יעקב: כל שאין לו אישה שרוי בלא טובה, בלא עזר, בלא שמחה, בלא ברכה, בלא כפרה, בלא טובה, לא טוב היות האדם לבדו. בלא עזר שנאמר (בראשית ב' י"ח) "אעשה לו עזר כנגדו", בלא שמחה שנאמר (דברים י"ז) "ושמחת אתה וביתך", בלא כפרה שנאמר (ויקרא ט"ו) "וכפר בעדו ובעד ביתו", בלא ברכה שנאמר (יחזקאל מ"ד) "להניח ברכה אל ביתך". רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי אמר: אף בלא שלום, שנאמר (שמואל א' כ"ה) "ואתה שלום וביתך שלום". רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר: אף בלא חיים, שנאמר (קהלת ט') "ראה חיים עם האשה אשר אהבת". רבי חייא בר גמדא אמר: אף אינו אדם שלם, שנאמר (בראשית ה' ב') "ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" – שניהם כאחד קרויים אדם. והרגע שתתחתן תזכה לכל הברכות האלו. הבעיה אצלך ואצל שאר רווקים כמוך שהם בררנים גדולים מאוד מאוד, וחכמינו הקדושים אמרו (יבמות ס"ג.) נחית דרגא נסיב איתתא – אתה צריך לרדת מדריגה ואז תמצא את הזיווג שלך, כי בדרך כלל בחור הוא גאוותן וכו', ולא מתאים לו לקחת את זו או את זו וכו', וחושב לעצמו: "אני הכי חכם והכי יפה וכו', אקח את זו?", או "אני הכי חכם והכי יפה והכי משכיל וכו', אקח את זו?", והוא מסתובב ומחפש את בת הזוג שלו כפי הדמיון שנכנס בו כאילו מי יודע מה הוא, והוא רוצה שיבוא אליו זיווג משהו שעדיין לא נברא וכו', ועל ידי זה מחפש וכו' ומסתובב ויוצא לפגישות פן ואולי אמצא את בחירת לבבי שתבוא אלי על סוס לבן עם שקים מלאין כסף וכו', ובשביל זה הבחור מחכה עד שיוולד זוג כזה, ובין כך הוא לא קולט שהזמן לא מחכה, כמאמר החכם "היזהר מן הזמן כי הוא אויב רע מאוד", ועד שתופס את עצמו רואה שהוא כבר בגיל שלושים, ומה עושים עכשיו? על זה באים חכמינו הקדושים ונותנים לנו עצה (יבמות סג.) נחית דרגא נסיב איתתא – תרד מדריגה ואל תחזיק מעצמך כל כך גדול וכו', ואז תמצא בקלות בת זוג שתתאים לך. אני מאוד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, ותודה שהדבר הראשון צריכים להתחתן, לא איכפת עם מי, העיקר להתחתן, ואז כל החיים שלך ישתנו לטובה, ותהיה רק שש ושמח, ותיכף ומיד כשתהיה שש ושמח יפלו ממך כל הדמיונות והמחשבות הטורדות שעין הרע רודפת אחריך וכו', כי הכל דימיון אחד גדול, והרגע שאדם מחדיר בעצמו שאין בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלוקות גמור הוא, אז אין לו שום עסק עם אף אחד, ולא מפחד מאף אחד, ולא מתייחס אל אף אחד. אתה צריך לדעת שזה שאתה חושב ומדמיין וכו' שכל אחד מסתכל עליך מזכיר לי את הסיפור המפורסם שפעם בא אדם אל הרב של עירו, ואמר לו שיש לו דין תורה עם הלבנה. שאל אותו הרב: מה יש לך עם הלבנה? ענה ואמר: שאיפה שאני הולך הלבנה הולכת אחרי ומסתכלת עליי, ולכן אני קורא אותה לדין תורה. והבין הרב עם מי יש לו פה עסק… ענה ואמר לו הרב: אני צריך הלילה לשאול את הלבנה מה יש לה להגיד, כי אני צריך לשמוע את שני הצדדים, תבוא מחר. וכשחזר, אמר הרב לאדם, דע לך שהלבנה יש לה טענות עליך, היא טוענת "איפה שאני רק הולכת הוא מסתכל עליי! ולכן איפה שהוא ילך אני אלך אחריך ולא יועיל לו שום דבר, שיפסיק להסתכל עליי ואז אני אפסיק ללכת אחריו", כך אמרה הלבנה לרב, וכך מסר הרב לאדם הזה, והפסק יצא: אתה תפסיק להסתכל על הלבנה, ואז היא תפסיק ללכת אחריך והיא תפסיק להסתכל עליך. ותראה גם אתה לקיים את הפסק הזה, ותראה שאף אחד לא מסתכל עליך, אתה אל תסתכל על אחרים אזי אף אחד לא יסתכל עליך, ותהיה הכי מאושר בחייך. ולכן אני מאד מבקש אותך שתחזור על המכתב הזה בכל יום כמה פעמים, ותמשיך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמורה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו', והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאוד מאוד, והוא דרך ועצה טובה מאוד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך, ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאוד, דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאוד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפילה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו. ולכן אל תתייאש בשום פנים ואופן, ותזכור טוב – בכל זמן שאתה מדבר עם הקדוש ברוך הוא אתה צריך מאוד מאוד לשמוח ולא להישבר משום דבר, אפילו שתשמע כרוזים מהשמים שלא צריכים אותך, ואתה כבר לא שווה לשום דבר, תלעג להס"מ שרוצה להרוג אותך בגשמיות וברוחניות גם יחד, כי אם רביז"ל צעק בקול עמוק מאוד (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) אין שום יאוש בעולם כלל! ואמר שאין דבר כזה להתייאש אפילו שעשה מה שעשה – בידיעה זו אדם יכול תמיד לחזור להקדוש ברוך הוא. וידוע מה שרביז"ל אמר פעם למוהרנ"ת ז"ל: העיקר הוא (יונה ב' ג') "מבטן שאול שוועתי אליך"; אפילו כשאדם נפל למקום שנפל אסור לו להתייאש כלל, רק לקיים את העצה הזאת (יונה ב' ג') "מבטן שאול שוועתי אליך", ואי אפשר לתאר מה זה גורם בכל העולמות כשבר ישראל בורח אליו יתברך ובוכה ומבכה שמים וארץ שיעזור לו לצאת מהצרה המרה שנפל אליה, ובוודאי רק זו היא העצה היחידה. אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניס את הדיבורים האלו בתוך לבך, ואז ישתנו לך כל החיים לטובה, רק תהיה בשמחה ותהיה בקשר עמי ונשמע ונתבשר בשורות משמחות.
|