בכל ביתי נאמן הוא – פרשת ויקהל פקודי
השבוע אנחנו חוזרים ללמוד על מלאכת המשכן, התורה הקדושה חוזרת ומפרטת איך בדיוק בנו את המשכן וכליו, בפירוט רב וארוך, ובפרשה השניה התורה מפרטת לנו איך משה רבינו ספר ומנה את התרומות שהביאו עם ישראל ועשה חשבון מדוקדק בדיוק להיכן הלך כל סוג של תרומה.
חכמינו הקדושים שואלים למה היתה התורה צריכה לפרט כמה זהב בדיוק אספו ולהיכן הלך, וכמה כסף וכמה נחושת, ומה עשו בזה, למה זה צריך להיות כתוב בתורה לנצח נצחים?
חז"ל מלמדים אותנו דבר שחשוב מאוד לזכור תמיד, אע"פ שאת כל מלאכת המשכן משה לא עשה לבד, אלא אחרים עשו, כשסיימו בא משה לעשות חשבון מדוקדק מה עשו עם כל שקל, וכך ישב וחישב את הזהב והכסף ושאר התרומות, והנה יצא שחסר בחשבון 1,775 שקל כסף, התחיל משה לחשוש, עכשיו יגידו עם ישראל שמשה לקח את זה לעצמו, מיד האיר הקב"ה את עיניו וראה שמהם עשו את ווי העמודים (מתלים לתליית יריעות הגדר על העמודים), ונחה דעתו, ומיד נתפייסו איתו כל עם ישראל.
אנחנו מבינים מה שכתוב כאן?!, עם ישראל חושדים במשה רבינו… שטרח בשבילם ומסר נפש בשבילם, מאז שסבלו במצרים ועד שיצאו והעביר אותם בים, והוריד להם את התורה, והציל אותם מכליון כשעשו את העגל, ועכשיו כשבונים משכן יש להם תלונה, תגיד לנו מה עשית עם הכסף, וכאשר לרגע אחד חסר בחשבון כבר יוצאת השמועה – משה גנב את הכסף לעצמו.
חז"ל ממשיכים ומסבירים, למה היה צריך משה לעשות חשבון לעם ישראל, הרי הקב"ה האמין לו כמו שכתוב "בכל ביתי נאמן הוא", אז אם הקב"ה מאמין לו הוא צריך אישור מעם ישראל?
אלא ששמע משה את ליצני הדור מדברים מאחריו כמו שכתוב "והביטו אחרי משה", ומה אמרו?
ר' יוחנן אמר – שהיו אומרים אשרי יולדתו של זה, כל ימיו הקב"ה מדבר עמו, כל ימיו הוא מושלם להקב"ה, זהו "והביטו אחרי משה".
ר' חמא אמר – אחד אמר לחבירו: חמי קדל דבריה דעמרם – תראה את העורף של בן עמרם (הכוונה שהוא שמן מרוב שאוכל טוב ויש לו הרבה כסף), וחבירו עונה לו: אדם ששלט על מלאכת המשכן אין אתה מבקש שיהא עשיר.
כששמע משה כך אמר להם משה "חייכם! נגמר המשכן – אתן לכם חשבון", ושנגמרה מלאכת המשכן אמר להם "בואו ונעשה חשבון".
בכל דור יש ליצנים, וזה לא מעניין אותם כמה טובות קיבלו ומה עשו בשבילם, ברגע שיכולים הם קמים ומדברים ומלכלכים את שם הצדיק, ודבר זה כבר מימות משה רבינו ועד היום, לכן צריך לזכור שאין סיבה להתרגש ולפחוד מאותם ליצנים, כי סוף דבר שמו של משה רבינו נשאר לדורי דורות כמנהיג אמיתי של עם ישראל שבזכותו יש לנו את התורה הקדושה, ואותם ליצנים נשכחו בתהום הנשיה, ונשארו כדוגמא לכפיות טובה.
ומצד שני יש את דברי ר' יוחנן שהיו גם שאמרו תראה איזה זכות יש לנו שאנחנו מכירים את משה רבינו, שמדבר עם הקב"ה, ואנחנו זוכים שהוא מנהיג אותנו, כמה שמחה צריכה להיות לנו.
רבי נתן מביא בספר הקדוש שיחות הר"ן, פעם אחת ענה (רבינו ז"ל) ואמר: "עלי אין חולקים כלל, רק הם חולקים על מי שעשה כך, כמו שבודים החולקים עליו, ועל איש כזה בודאי ראוי לחלוק.
כלומר, כי החולקים בודים עליו כזבים ושקרים אשר לא עלו על לבו שעשה כך וכך מה שהכל שקר וכזב, ועל איש כזה שעשה כך כמו שאומרים הם, בוודאי ראוי לחלוק.
נמצא שעליו אינם חולקים כלל, כי אם היו יודעין גודל צדקתו וקדושתו ומעלתו וכו', בוודאי לא היו חולקים עליו, רק אדרבא היו רצים אחריו בהתלהבות נפלא כראוי, רק הם חולקים על מי שעשה מעשים כאלה כמו שהם אומרים, על איש כזה בודאי ראוי לחלוק.
ואמר: שהם חתכו וצירו לעצמם אדם וחולקים עליו (הינו כנ"ל שאינם חולקים עליו רק על זה האיש שצירו לעצמן בשקר שעשה כך וכו' וכנ"ל).