שאלה: ב"ה אני מתחזק מאוד עם דרך סדר הלימוד כבר כמה שנים, וזכיתי לסיים את כל הש"ס בבלי וירושלמי בגרסא, בנוסף לעוד סיומים נוספים בכל חלקי התורה הקדושה. אני מרגיש שבזכות דרך סדר הלימוד יש בי תאווה ורעב ללמוד גם בעיון.
רציתי לשאול מה הדרך ללמוד תורה בעיון על פי דרכו של מוהרא"ש הקדוש?
תודה רבה ויישר כוח גדול.
תשובה:
בעזה"י יום ו' לסדר עקב יז מנחם אב התשפ" ג, יבנאל .
שלום רב ל… נ"י .
מוהרא"ש זי"ע כתב קונטרס סדר דרך הלימוד ובו הסביר איך ללמוד בגירסא, כמה חשוב ללמוד בגירסא ואל מה אפשר לזכות על ידי לימוד בגירסא. ואכן, כבר בהקדמה כתב : "אך למותר לנו להדגיש כי הקונטרס הזה מרבה לדבר רק מעניין לימוד בקיאות ואין כוונתנו חס ושלום למעט בלימוד העיון וכו'", עיי"ש.
וכיצד ללמוד בעיון מבואר בספר 'אוצר לבחורי ישיבה' שם יש את כל הקו נטרסים העוסקים בלימוד הישיבתי, ובאיזה אופן, ואיך לעשות סדר יום נכון וכו'. ומשם אפשר לקחת דרך שתתאים גם למי שכבר נשוי ואינו לומד בישיבה כי ללמד על הכלל כולו יצא ומשכיל על דבר ימצא טוב.
ובכל אופן, מוהרא"ש תמיד חוזר שאי אפשר לסדר לכולם איך ובאיזה אופן ללמוד כי כל אחד שונה, ועל כל אחד עוברים עניינים אחרים וכו'. ופעם שאל אותו אחד אפילו על גירסא: כמה דפים גמרא לגרוס בכל יום.
ומוהרא"ש זי"ע שאל אותו: כמה פרוסות לחם אתה אוכל בכל יום? וההוא השיב: שמונה.
ענה ואמר לו מוהרא"ש זי"ע: אז גם גמרא תלמד שמונה דפים ביום. ושוב שאל ההוא האם צריך לגרוס גם רש"י ותוספות? והשיב לו מוהרא"ש זי"ע: אתה אוכל את הפרוסות בלי כלום או שאתה מורח עליהם גבינה ושאר דברים?
הכלל העולה שמהגשמיות של האדם יש ללמוד על הרוחניות כי יש מזונא דגופא ומזונא דנשמתא (לקו"מ ח"ב סי' ח).
וכן הדבר לגבי לימוד בעיון: יש אחד שמעמיק בדף עצמו וברש"י ותוספות. יש מי שמקשה ממקום למקום. יש מי שמעיין בכל הראשונים על הדף וכו' וכו'. וכולם אהובים, כולם ברורים וכולם לומדים באופן שמחייה אותם ועושים בזה רצון קונם.
כדאי שתעיין באוצר לבחורי ישיבה ושם תמצא מרגוע לנפשך. בהצלחה בכל העניינים, המשך לעסוק בתורה כי היא חיינו ואורך ימינו ובה פתח רבנו ז"ל את ספרו הקדוש בתורה א שדיקא על ידי לימוד התורה נתקבלות התפלות והבקשות.