כי בכל אחד מישראל יש נקודה מה שאין בחברו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן לד), וההכרח לכל אחד מישראל להוציא מהכוח אל הפועל נקודתו הטובה, ועל כן אין לקנא בשום בריה, כי מה שחברי צריך לעשות, לעולם לא אוכל לעשותו, כי דבר זה מיועד רק לחברי, וכן להיפך – מה שמיועד לי לעשות, לא יוכל חברי לעשות בשום אופן שבעולם.
וכבר אמרו חז"ל (אבות ה'): "אל תתאווה לשולחנם של שרים, כי שולחנך גדול משולחנם". כי לפי בחינתך ומה שאתה צריך לעשות בזה העולם, דבר זה גדול משולחנם של כל השרים, שהם הצדיקים, וזה סובב והולך אפילו על הפחות שבפחותים, כי שום בר ישראל לא נברא בחינם, וכל העולמות וכו' תלויים בו דייקא.
(אשר בנחל, כרך יב, מכתב א' תרנ, תשלה)
האיש הישראלי, שהוא מלובש בלבוש גשמי, ועובר עליו מה שעובר – מניעות וצרות ויסורים… ואף על פי כן אם אינו מייאש עצמו, אדרבה, מתוקף דחקותו ובלבולו הוא רץ אליו יתברך, ופושט את לבושי הגש"ם מכל פרטי הבריאה, זה נקרא חידוש, ואז הוא למעלה ממדרגת מלאך.
ה' יתברך יזכנו להגיע אל זה, לחזק את עצמנו ולברוח בכל יום למקום מיוחד שאין שם בני אדם, ולדבר עמו יתברך כאשר מדברים איש אל רעהו.
(אשר בנחל כרך יד, מכתב א' תתקסז, תשלו)
אהובי, אחי היקר, חזק ואמץ מאוד מאוד בכל הכוחות, ואל תניח את עצמך ליפול משום דבר ומשום בריה שבעולם, כי בוודאי בוא יבוא גם ישועתך.
(אשר בנחל כרך יד, מכתב א' תתקע, תשלו)
אהובי, אחי היקר, אל תדאג דאגות חינם. כי בא יבוא גם יום ישועתך, ותהיה לך פרנסה ושפע גדול בביתך דיקא, אך אתה עשה את שלך לברוח תמיד אליו יתברך ולדבר עמו יתברך בתמימות ובפשיטות גמורה, ותבטל את עצמך לגמרי בו יתברך.
ותהיה רגיל לייחד את הייחודים של ע"ב, ס"ג, מ"ה, ב"ן, שהם האורות הנמשכים על ידי תפילה והתבודדות (כמובא בליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ב') והאריז"ל מפליא מאוד מאוד בעסק זה, כי הוא המשכת אורו יתברך למטה וכו.
(אשר בנחל כרך יד, מכתב א' תתקעב, תשלו)
הערה: צירוף כל שמות הקודש עולה בגימטרייה רלב, וברסלב ר"ת ס' (סימן) רלב.
כשהאדם מסתפק ומתרצה ברצון ה' יתברך, רק כמו שהוא יתברך רוצה. אזי ממליך מלכותיה וכו' (עיין ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן קעז).
כי צריך לבטל את הרצון לגמרי אליו יתברך, על ידי זה עוזר לו ה' יתברך, שכולם בטלים אליו וממלאים רצונו.
(אשר בנחל כרך יד, מכתב א' תתקסד, תשלו)
דבר זה צריך לחקוק היטב בדעתו, שאין לו שום בריה שבעולם שיכולה להיטיב לו או להרע לו, כי הכול בידו יתברך והוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים, והוא בעל הבית של העולם כולו.
(אשר בנחל כרך יד, מכתב ב' ז', תשלו)
חזק ואמץ מאוד מאוד, כי לא יעזוב אותך ה' יתברך, ותזכה לכל טוב אמיתי ונצחי.
(אשר בנחל, כרך טז, מכתב ב' קפז, תשלו)