לנכון קיבלתי את מכתבך, ולא היה הפנאי להשיבך, על כן אמרתי להשיבך על אם הדרך, כי זכני השם יתברך להיות היום (יום שני לסדר עקב, י"ח אב ה'תשנ"א) במדינת הונגריה, והייתי אצל מצבת ציון אדוני זקני בעיר לוגאש, שאני נקרא אחריו "אליעזר", כי שמו היה "אליעזר מאיר", ואחר כך נסעתי אל עיר טאקאי ששם מצבת ציון אדני זקני שאני נקרא אחריו – "שלמה", כי שמו היה: "חיים שלמה", והייתי שם מטעמים הכמוסים עמדי, ועל אם הדרך שכבר ירד היום, עמדתי להתפלל מנחה בעיר קאליב על יד ציון הרב הקדוש ר' יצחק אייזיק משם, שהיה איש אלוקים כידוע, ואת גודל הניסים והנפלאות שעשה עמי הקדוש ברוך הוא על הדרך הזה – אין לשער כלל, כי הזמין לי נהג מתחת לאדמה, שהוליך אותי למקומות הנ"ל, אף שכבר היה מאוחר אחר הצהרים, הוא טס כחץ מקשת, והייתי בכמה שעות שם במקומות הנ"ל, ואחר כך עשה עמי נס גלוי, שהזמין לי שני ערלים, שהעבירו אותי את הגבול לרוסיה, שזה ממש היה גילוי השגחה ממש, כי עמדו בתור מאות מכוניות, וצריכים לחכות בדרך כלל שעות על גבי שעות, ולפעמים כל הלילה, והקדוש ברוך הוא מסבב כל הסיבות הזמין לנו הנ"ל, שהם היו צריכים גם כן ישועה לעבור, ועל ידינו עברו, וחכתי בערך שלוש שעות, ועברנו הגבול, ועכשיו אני בעיר אושגראד, ומקווה להקדוש ברוך הוא לבקר מחר אצל ציון זקני הרב הקדוש מקאסאן בעל "בני שלשים", ובנו בעל "שמועה טובה", ומשם אמשיך לציון רבנו ז"ל, ואני כותב לך כל זאת לגלות לך השגחה אמתית, השגחה ברורה, השגחה גלויה, השגחה פרטית, איך הקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו פלאי פלאים, כי היה למעלה מדרך הטבע ממש. אשר בנחל חלק עט מכתב יז תצא.
והיום (יום שלישי לסדר עקב, י"ט אב) זיכני הקדוש ברוך הוא להיות אצל מצבת ציון זקני מקאסאן בעל "בני שלשים", ושם גם מנוחת נפשו של בנו בעל "שמועה טובה", אשר שניהם היו מקובלים גדולים, כאשר רואים מספריהם הקדושים, אך דבריהם עמוק עמוק מי ימצאנו, ובפרט דרכו של בעל "בני שלשים", ועל כן אני רוצה לחבר פרוש פשוט, שיהיה מובן לכל, אפילו לבני הנעורים יודעי ספר, ואפילו להמון עם הרחוקים וכו'; כי דברי רבנו ז"ל עולים עד למעלה, ויורדים עד למטה… אשר בנחל חלק עט מכתב יז תצב
(יום חמישי לסדר עקב, כ"א אב) חסדי השם יתברך זכני הקדוש ברוך הוא לעשות לינת לילה באומן, וישנתי אצל הערל סמוך להציון, וזכני לבלות רב הלילה וכמה שעות ביום אצל ציון רבנו ז"ל, ותהילה לאל, פרשתי שיחתי שם הרבה מאוד לפני הקדוש ברוך הוא, וכן ספרתי לרבנו ז"ל הכל בפרטי פרטיות וכו', ובבוקר השכם קמתי להתפלל, ומה מאוד נפלא בעיני לראות מחזה נורא, שישבו שם כמו י"ג אנשים מתושבי אומן זקנים ונערים, וכשראו אותי שמחו לקראתי מאוד, כי כפי הנראה, הכירו אותי על ידי הקונטרסים בשפה רוסית, שזכיתי להדפיס, וכולם שאלו, אם לא הבאתי עמי קונטרסים, ועניתי: לאו, (ובאמת התחרטתי מאוד מאוד למה לא הבאתי עמי כמויות גדולות של קונטרסים, כדי לחלקם בין אחינו בני ישראל היושבים ברוסיה, אשר הקונטרסים הם בשבילם כמים קרים על נפש עיפה).
וביקשו ממני שאתפלל בקול, ובפרט קדיש וברכו וקדושה, כדי שיענו אחרי, וכן עשיתי, ואחר כך הלכתי לראות את המקום שהכנתי להתפלל בראש השנה הקדוש והנורא לכל תלמידי "היכל הקודש", וכן הזמנתי ליותר ממאתים מקומות שינה לכל התלמידים, ואם יצטרכו יותר, אז אין שום בעיות.
ואחר כך הוליך אותי אחד מתושבי אומן לראות את הדירה ששם נסתלק רבנו ז"ל, ועכשיו הוא שם בית חרושת לתפירה, שתופרים שם בגדים, ובחוץ יש שם עץ עושה פרי.
ופעם שמעתי מר' לוי יצחק ז"ל, ששמע מר' אברהם בר' נחמן ז"ל, אשר בדיוק בהמקום שהייתה מיטת רבנו ז"ל בשעת ההסתלקות צמח שם עץ עושה פרי, וכפי הנראה הרחיבו את הבית, וכן חזרו ובנו את זה, עד שנשאר העץ עושה פרי בחוץ (ושמעתי מר' לוי יצחק ז"ל, שהוא פגש הרבה פעמים את ר' אברהם בר' נחמן ז"ל לישב שם על אבן, ומתבודד עצמו על המקום הנורא הזה).
ופלא, כי היום קוראים הרוסים את הרחוב הזה, וואסטארטשניע, שפרושו שדרות המערב, והרהרתי אז אולי זה מרומז במה שכתב רבנו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן סז) מעניין ההסתלקות של המאורי אור, והשכינה היא במערב ר'חל מ'בכה ע'ל ב'ניה מאנה להנחם, שזה סובב על הסתלקות פאר הדור, שהוא הראש בית (עיין בפנים התורה ותבין).
והקדוש ברוך הוא עזר לי, שנפתח ליבי כמה פעמים אצל ציון רבנו ז"ל, ויכולתי לפרש את כל שיחתי שם.
אשר בנחל חלק עט מכתב יז תצא