ותראה לקבוע לעצמך שיעור במדרש, ללמוד בכל יום מעט כסדרן, עד שתזכה לסיים את כל המדרש במשך כמה שנים. ובמדרש תמצא עניינים נפלאים, וכן מה טוב ומה נעים להיות קבוע ללמוד בכל מוצאי שבת קודש פרק בתנא דבי אליהו, ותרגיש שם נעימות וחיות אמיתיים.
(אשר בנחל, מכתב תרפח, לסדר נצבים וילך תשל"ב)
אם תזכה לעשות לעצמך שיעור בכל מוצאי שבת קודש בתנא דבי אליהו, תרגיש גילוי אליהו. כי הלשונות המובאים שם הם נורא נוראות, פלאי פלאות, ומחזקים הרבה מאד לתורה ולאמונה וכו', וכמה שנים רצופות הייתי נוהג ללמוד בתנא דבי אליהו בשעת מלווה מלכה וכו' .
(אשר בנחל, מכתב תרפח, לסדר נצבים וילך תשל"ב)
בעניין לימוד תנא דבי אליהו במוצאי שבת זה דבר גדול מאוד, ועכשיו לפני כמה שנים הדפיס אחד תנא דבי אליהו מחולק כפי פרשיות השנה ואתה יכול ללמוד בצורה כזו.
(אשר בנחל, מכתב תשצה, לסדר במדבר תשל"ג)
סיפר מוהרנ"ת, כי פעם דיבר עימו רבנו מנסיעתו לאלץ ישראל, ואיך שהיה בחיפה במערת אליהו, ושם התבודד הרבה מאד וצייר בדעתו – "פה עמד אליהו והתבודד עמו יתברך.
ואמר מוהרנ"ת: כשהלכתי מרבנו התעוררתי מאוד מאוד לקיים את העצה הזו לילך במקום מיוחד ולהתבודד עמו יתברך, כי הלא כל מה שזכה אליהו הנביא למה שזכה עד שעלה חי לשמיים, היה רק על ידי עצה של תפלה והתבודדות, כך הבנתי מפי רבנו.
ומאז כבר היה חזק בדעתו לאחוז בעצה הנוראה של תפילה והתבודדות, ובאמת מי שרגיל ללמוד בספר תנא דבי אליהו, רואה איך שהוא מלא דיבורים של התחזקות – לעסוק בתורה ובתפילה ושיחה בינו לבין קונו, "אשרי הזוכה ללמוד בו בפרט במוצאי שבת קודש, אז יימשך עליו הארת אליהו", ויתעורר לבבו בתשוקה גדולה אליו יתברך.
ועיין בתנא דבי אליהו רבה, פרק טו, שאמר אליהו, זכור לטוב: "לפי שכל המרבה שיחות ותפילות, הם המובילים את האדם, עד שייכנס לבית עולמו", עיין שם.
והדברים האלו הם עמוקים מאוד מאוד "עמוק עמוק מי ימצאנו", כמובן למשכיל על דבר אמת, ויש לו ישוב הדעת אמיתי, כי באמת אין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, ובכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם.
ועל כן מכל מה שיעבור עליך אין שום עצה רק לברוח אליו יתברך, ולפרש את כל שיחתך אליו יתברך, ועל ידי שתרגיל עצמך בעבודה הקדושה הזו, אז תחיה בעולם החרות.
אשר בנחל, מכתב תקסא, לסדר בראשית תשל"ב
מקודם למדתי בתנא דבי אליהו זוטא, פרק ט (כדרכי ללמוד בכל סעדת מלווה מלכה פרק אחד בתנא דבי אליהו), ושם ראיתי גודל רחמנותו יתברך על כל בריה ממש מבהיל הרעיון, וכדאי לך לעיין שם כל הפרק.
אשר בנחל, מכתב תתקח, לסדר נח תשל"ד
אצל אנשי שלומנו מקפידים על דבר זה מאוד מאוד, ושרים בצוותא הזמירות של מוצאי שבת קודש. והיה גם בין אנשי שלומנו היקרים, שהייתה דרכם ללמוד בעת סעדת מלווה מלכה, פרק תנא דבי אליהו, להמשיך על עצמו אור תורתו של אליהו הנביא, אשרי הזוכה לקיים זאת.
אשר בנחל, מכתב ד תמה, לסדר משפטים תשמ"ב
אמר הרב הקדוש בעל התניא זי"ע, ששמע מרבו המגיד הקדוש ממעזריטש זי"ע, שמלאכים ושרפים לא יכולים לגשת אל נשמות ישראל, שיש סביבותיהם חומה בצורה וקיר עבה הכלול מאהבה, אחווה ורעות.
תתארו לעצמכם מה פועל בשמים כשקבוצה אחת מאחינו בני ישראל מחזיקים את עצמם ביחד, עד שמלאכי מעלה יראים ופוחדים וזוחלים לגשת אליהם.
לכן אבקש אתכם מאוד מאוד, שתשתדלו שתהיה ביניכם אהבה, אחוה ורעות, ואיש את רעהו ייאמר חזק. נא ונא תמשיכו להתוועד ביניכם — הן בליל שבת, לעשות "עונג שבת", והן ללמוד בצוותא בסעודת רעוא דרעוין "סעדה שלישית", והן להתאסף בסעודת "מלווה מלכה", וכל אחד ילמד איזה קטע מתנא דבי אליהו, ואיש את רעהו יאמר חזק, ויספר סיפורי הפצה, שזה סיפורי צדיקים, ותשכחו כבר מהרע וכו', רק תתחילו לדבר מהנקודות טובות שיש אצל כל אחד ואחד, ודיקא על ידי זה נצליח דרכנו.
(אשר בנחל, מכתב כא תשטז, שבט תשנ"ד)
במוצאי שבת קודש הדבר הראשון שצריכים ללמוד זה "דף גמרא", וזו סגולה, שכל השבוע ילמדו הרבה דפים גמרא. וכן תשתדל מאוד ליטול ידיך לפת למלווה מלכה, כמובא בשולחן ערוך, סימן ש, שאפילו אינו יכול אלא כזית – יטול ידיו, וייאכל כל מיני מעדנים, ויהיה שמח, וישיר את הזמירות של מלווה מלכה.
וצריך שתדע, שלאישה מעוברת זו סגולה ללידה קלה, אם היא נוטלת ידים ואוכלת פת במלווה מלכה. ומה טוב אם יכולים לספר איזה ספור מהבעל שם טוב הקדוש זי"ע, שזו סגולה גדולה על כל השבוע, ואחר כך תעשה לעצמך שיעור בתנא דבי אליהו, שזו סגולה גדולה ליראת שמים.
העיקר תהיה בשמחה, שזכית שעברה עליך שבת בזה העולם וזכית לשמור שבת.
(אשר בנחל, מכתב טז קעד, מנחם אב תש"ן)
שמעתי בשם צדיק אחד, שהיה מזרז את הנכדים שלו, שיתחילו את השבוע עם דף גמרא, היינו, במוצאי שבת הדבר הראשון זה דף גמרא, וכך יהיו בטוחים שילמדו כל השבוע גמרא, ולכן גם אתה עשה כן.
ומה טוב ומה נעים אם תלמד גם פרק בתנא דבי אליהו, וזו סגולה גדולה מאד, וכן תעשה סעודת מלווה מלכה, שזה סימן שלם בשולחן ערוך סימן ש.
ושמעתי מאחד מאנשי שלומנו, שהרי רבנו אמר לא לנטות אפילו מסעיף אחד בשולחן ערוך ומכל שכן שלא מסימן שלם.
ולאישה מעוברת זו סגולה להולדה בנקל, אם נוטלת ידיה על פת דיקא לסעודת מלווה מלכה.
(אשר בנחל, מכתב יז נז, מנחם אדר תנש"א)
אמר מוהרנ"ת: כמו שהגאולה הראשונה הייתה בחצות לילה, כמו כן הגאולה האחרונה, שאנו מחכים אליה תהיה בזכות אותם האנשים הזוכים לקום בחצות.
וכן כשזוכים לציית את רבנו בשיעורים כסדרן, אזי עובר להם כל יום ויום עם נקודות טובות הרבה מאוד, וזוכים ללקט ולקנות לעצמם קניין עולם, טוב אמיתי ונצחי, תורה ותפילה, שמטיילים בכל חלקי התורה הקדושה: תנ״ך, משניות, בבלי, וירושלמי, תוספתא, ספרא, ספרי, מכילתא, פרקי דרבי אליעזר, תנא דבי אליהו וכו' וספרי הזוהר הקדוש והתיקונים, וכל כתבי האריז"ל וספרי תלמידי הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, וכן זוכים להתפלל תפילתם הקדושה במתינות ובדבקות גדולה, ומקימים את המצוות במתינות ובדבקות גדולה, בחיות ובשמחה עצומה.
(אשר בנחל, מכתב ד תקפד, לסדר אמור תשמ"ב)
במוצאי שבת קודש למדנו תנא דבי אליהו כדרכנו, וה' יתברך יעזור, שיהיו תלמידים שיכתבו הכול, למען לא ילך לאיבוד אפילו דיבור אחד מדיבורינו.
(אשר בנחל, מכתב ד תרצט, לסדר חוקת בלק תשמ"ב)
נא ונא בכל מוצאי שבת קודש תלמד תנא דבי אליהו, וכך תתחיל את השבוע. וכן תאמר ותזכיר הרבה פעמים את אליהו הנביא, שיבוא ויבשר בשורות טובות.
ראה להיות רגיל לדבר עמו יתברך, אשר אין טוב מזה, ומי שמרגיל עצמו לדבר עמו יתברך, הוא הכי מאושר בחיים, אשרי לו כי התפילה והשיחה בינו לבין קונו, מטהרת את האדם מבית ומבחוץ, ומכניסה בו אמונה ברורה ומזוככת ושמחת החיים ואושר אמיתי, כי מי שיש לו אמונה פשוטה בו יתברך, הוא הכי מאושר, ולא צריכים יותר מזה, רק לזכור שאין בלעדיו יתברך כלל, ובכל תנועה ותנועה, שם אלופו של עולם מסתתר, ודומם, צומח, חי, מדבר, זהו לבוש לגבי האין סוף, לא לראות – רק אלוקות, ולא לשמוע – רק אלוקות, לא לנשום – רק אלוקות, ולא לדבר — רק אלוקות. אשרי לו!
(אשר בנחל, מכתב טז רכח, מנחם אב תש"ן)
בדבר ששאלת עצה איך להתחיל שבוע טוב בעבודת ה' יתברך?! עצתי אמונה, שתיכף ומיד אחר הבדלה תתחבא, ותבקש את הקדוש ברוך הוא על כל פנים חמש דקות על זה, ואחר כך חטוף דף גמרא, שזו סגולה נצחית, מי שלומד דף גמרא לא יכולים לשלוט בו שום משחית וקליפה, אבל צריכים להיות חזקים בזה.
ומי יתן, אם תתייגע ויעלו לך כמה חידושים בדף גמרא הזה, ותרשום את זה על פני הכתב, אין למעלה מזה, כי רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן קה), אשר כנגד שהכניס בדעתו כל מיני מחשבות זרות והרהורים רעים וכו', יכניס בדעתו תורה, שזו מעלת החידושי תורה. ובפרטיות לחדש משהו בדף גמרא – אין למעלה מזה.
אפילו להעתיק לעצמך איזו קושיה ואיזה תירוץ גם כן טוב, ומכל שכן שקלא וטריא על הדף גמרא, וכן תלמד בכל שבוע במוצאי שבת פרק מתנא דבי אליהו, ותיזהר ליטול ידיים למלווה מלכה, אפילו רק כזית, כמובא בשלחן ערוך (סימן ש), והוא מסוגל לאמונה.
(אשר בנחל, מכתב ז קנב, לסדר מטות מסעי תשמ"ה)
מה אומר לך, אהובי, אחי היקר! אין לך טוב ונועם מלימוד התורה הקדושה. אשרי ואשרי מי שאינו מטעה את עצמו, ומציית היטב את רבנו, ושוקד על סדר דרך הלימוד שלו. הלא מי שמרגיל את עצמו ללמד בסדר דרך הלימוד של רבנו, מטייל בכל מקומות התורה הקדושה: תנ״ך, שישה סדרי משנה, בבלי, ירושלמי, תוספתא, רמב"ם, טור ושולחן ערוך, מדרש רבה ותנחומא, ספרי וספרא, מכילתא, פרקי דרבי אליעזר, תנא דבי אליהו וכו'.
(אשר בנחל, מכתב ז קנב, לסדר מטות מסעי תשמ"ה)