בליל הסדר נשב כולנו לשולחן החג ונזכה לקיים מצוות רבות, אכילת מצה, אכילת מרור, קריאת ההגדה, 4 כוסות ועוד מצוות גדולות וחשובות מאוד, והעיקר שנזכה לזכור שכל מצווה שעושים פועלת פעולות גדולות מאוד ברוחניות ובגשמיות ממש.
סיפר מוהרא"ש שפעם בא יהודי אל הצדיק הקדוש רבי חיים מצאנז זי"ע וסיפר לו שיש לו מחלה בריאות שהם מלאות בליחה ואמרו לו הרופאים שאסור לו לאכול מרור ואם יאכל הוא נכנס לסכנת נפשות, לכן בא לשאול אם יטעם רק מעט האם יכול לברך "על אכילת מרור", השיב לו הצדיק, הרי אמרו שמרור הוא "מיכלא דאסוותא" – מאכל של רפואה, לכן אדרבה תאכל כזית ותהיה לך רפואה שלימה.
יצא החסיד בשמחה מחדרו של הרבי, ולפתע חשב לעצמו שכנראה הרבי התבלבל כי הרי על המצה נאמר בזוהר הקדוש שהיא מאכל רפואה, אך מעולם לא שמע שגם על המרור נאמר כך, לכן נראה שהרבי טעה, החליט היהודי שלא יאכל מרור כדי לא להסתכן.
בליל הסדר טעם היהודי חתיכה קטנה מאוד מהמרור, ומיד החל להרגיש שלא בטוב והשתעל בצורה חמורה מאוד עד שהרגיש שהנה הוא יוצא מן העולם…., לכן התחיל לחשוב שהרי הרבי אמר שיאכל כזית מרור שלם, ועכשיו שנראה שהוא ממילא עומד למות, מה יפסיד אם יאכל, אדרבה הוא יזכה לקחת איתו לעולם העליון מצווה נוספת, לכן לקח מיד כזית מרור שלם ואכלו.
ומיד לאחר מכן, התחיל להשתעל חזק מאוד מאוד, וגופו התנענע בצורה מחרידה, מיד רצו בני משפחתו לקרוא לרופא, וכשהגיע הרופא מצאו אותו ישן אחר שאפסו כוחותיו, והרופא אחר שבדק אמר שנראה שמצבו הוטב ושיניחו לו לישון.
למחרת בשעה צהריים מאוחרת הגיע הרופא שוב ובדק את החולה, ומיד הודיע בפליאה רבה, כי נראה שהמחלה נעלמה כלא היתה, וכנראה שהסיבה היא בגלל שהראה זזה ממקומה ולכן התמלאה נוזלים, ועכשיו מרוב התנענעות הגוף בגלל המרור חזרה הריאה למקומה והתרפאה המחלה.
מהסיפור הזה נלמד כמה כוחה של כל מצווה אפילו אם היא נראית לנו פשוטה מאוד כגון אכילת מרור, או שתיית 4 כוסות וכדומה, לכן כדאי מאוד להדר ולדקדק לקיים את כל מצוות במלואם כראוי, ולזכור שליל הסדר הוא לילה קדוש מאוד, ומובא בזוהר הקדוש שבליל הסדר הקב"ה לוקח את כל פמליא של מעלה ועובר מבית לבית ומראה להם "ראו איך בני מספרים את ניסי יציאת מצרים, ומשבחים אותי", ובזמן הזה בוודאי אפשר לפעול הרבה ישועות, ושנזכה כבר לראות בגאולה השלמה ושנזכה לאכול בביהמ"ק מן הזבחים ומן הפסחים, אכי"ר.
הלכות מעשיות לנשים לקראת חג הפסח
חמץ – ביום רביעי ערב פסח, מותר לאכול חמץ עד שעה 10:05, לאחר מכן אסור לאכול חמץ, אך עדיין מותר שישאר חמץ בבית עד שעה 11:15, לאחר שעה זאת אסור שישאר שום חמץ בבית לכן יש לבער את החמץ קודם לכן.
מלאכות בערב פסח – אסרו חז"ל לעשות מלאכה בערב פסח מחצות היום, לפי שאז הוא זמן הקרבת קרבן פסח ונחשב כמו יום טוב, לכן משעה 12:40 אסור לעשות מלאכות כגון: כביסות (אפילו במכונה), לספר את בני הבית, תפירת בגד חדש וכדומה.
הכנה לליל הסדר – בערב פסח צריך לישון כדי שיהיה לכל אישה כח להיות ערה בליל הסדר ולקיים את כל המצוות כראוי, כמו כן צריך לערוך את שולחן הסדר עם כסאות נוחות להסבה מוקדם כדי שמיד כשחוזרים מבית הכנסת יתחילו את עריכת הסדר והילדים יוכלו להישאר ערים כמה שיותר.
הלל – בליל פסח לפני תחילת הסדר, נוהגים לקרוא הלל שלם בברכה, ולמנהג הספרדים אף נשים חייבות בזה, לכן כל אישה תאמר הלל שלם בברכה לפני שמתחילים את הסדר, לאשכנזים יש בזה מנהגים שונים וכל אחת תעשה כמנהגה.
4 כוסות – נשים חייבות במצוות ליל הסדר, לכן כל אישה צריכה לשתות 4 כוסות, אמנם אישה יכולה לכתחילה לשתות מיץ ענבים, וכן אין צורך בכוס גדולה, אלא בכוס המכילה רביעית שהיא 81 סמ"ק, כחצי כוס חד פעמית, לכן אפשר להכין מראש כוסות קטנות, ואם יש רק כוס גדולה יותר אפשר לשתות רוב כוס ואפילו רוב רביעית, כלומר כ43 סמ"ק (רבע כוס חד פעמית).
הסיבה – מנהג הספרדים שנשים מסיבות, לכן אישה צריכה לשתות 4 כוסות ולאכול מצה בהסיבה על צד שמאל, ואם לא הסיבה אינה צריכה לחזור שוב, מנהג האשכנזים שנשים אינן מסיבות כלל.
כרפס – גם נשים צריכות לאכל כרפס, ואוכלים פחת מכזית, והמנהג לאכול פחות מ18 גרם, כלומר ממש עלה קטן מהכרפס.
הגדה – גם נשים חייבות בקריאת ההגדה, לכן כל אישה תקפיד לקרוא בעצמה את כל ההגדה, או לפחות לבקש מבעלה להוציא אותה ידי חובה ולהקשיב לכל מילה, בשעת הדחק לפחות תקרא מהקטע "רבן גמליאל אומר כל שלא אמר שלושה וכו'" עד סוף ההגדה, וראוי להיזהר לא לדבר דיבורי חול במשך כל קריאת ההגדה.
מצה – נשים חייבות מהתורה באכילת מצה, לכן כל אישה תאכל לפחות כזית מצה אחד במוציא מצה, וכזית זה כ30 גרם, ואם קשה לה מאוד יכולה לאכול 20 גרם מצה (כדאי לשקול מערב החג כדי לדעת את הכמות), וצריך לאכול את המצה בתוך זמן של כ-4 דקות ואם קשה אפשר עד 7.5 דקות.
מי שקשה לה מאוד לאכול כזית מצה בתוך הזמן הראוי (בגלל חולי או חוסר שיניים וכדומה), יכולה להרטיב את המצה במים וכך כתב כ"ק מוהרא"ש.
מרור – גם נשים חייבות באכילת מרור, לכן יש לקחת כ-30 גרם חסה (כדאי לשקול מערב פסח) לטבול בחרוסת (עדיף את הכל) ולנער, ולאכול בלא הסיבה.
כורך – גם נשים חייבות באכילת כורך, לכן צריך לקחת כזית מצה ולהכניס בתוכה כזית מרור (כזית כמו השיעורים המוזכרים למעלה), הספרדים שמים גם חרוסת ואוכלים בהסיבה.
שולחן עורך – כמובן שגם נשים חייבות בשמחת החג, רק לזכור שבליל הסדר לא אוכלים צלי, כלומר בשר או עוף שהתבשלו בתנור או בסיר ללא מים, כי זה נראה כמו קרבן פסח.
אפיקומן – גם נשים חייבות באכילת אפיקומן, לכן כל אישה תיקח כזית מצה ותצרף חתיכה מהאפיקומן עצמו ותאכל בהסיבה בתוך 4 עד 7.5 דקות, ומי שיכולה לאכול 2 כזיתות תבוא עליה ברכה (אפשר לאכול 2 כזיתות של 20 גרם).
אסור לאכול שום דבר אחרי אפיקומן.
הלל – גם נשים צריכות לומר את ההלל שבסיום הסדר, לכן יש להשתדל בכל הכח להישאר ערה עד לסיום ההלל ולאמר אותו בשמחה והתלהבות, ולאחר מכן לשתות את הכוס האחרונה.
איזה הדרכה נפלאה, מתומצתת ובהירה, יישר כח לרב !