התאספנו כאן לדבר לכבוד יומא דהילולא של מוהרא"ש, ביומא דהילולא של הרבי מסקווירא זצ"ל – רבי דוד, עשו סעודת הילולא בראשות בנו רבי יעקב יוסף זצ"ל ובקשו ממנו לדבר מאביו והוא שתק, וניסו לשכנע אותו שיאמר משהו מאביו וכו', והוא שתק, לאחר מכן הוא עלה לביתו פרץ בבכיה שלא יכלו להרגיע אותו מרב הבכי שבכה, והרבנית הגיע מיד ושאלה מה קרה? על מה הוא בוכה כל כך, ענה ואמר לה: אבא כל ימיו עסק להסתיר את עצמו מכל העולם, ועכשיו רוצים שאני יספר ממנו?! ידוע שהוא היה מאוד קשור לאבא שלו, ויש אומרים שבגלל זה הוא חלק על ברסלב, כיון שאביו היה ידוע כבעל מכניס אורחים גדול מאוד, ועיירת סקווירא הייתה שוכנת על הדרך באוקראינה, והיו נכנסים על הדרך לאומן כל מיני חסידי ברסלב שקוראים עצמם 'חסידי ברסלב' ובאמת יש להם שייכות לברסלב כמו נוצה על הקיר,והיו נכנסים לביתו והוא היה נותן להם הכנסת אורחים והיו מתנהגים אליו בחוסר כבוד, ר' דוד תביא עוד וכו', ובנו שראה שכך מתנהגים לאביו הקדוש חרה לו על כך ומשכך חלק על ברסלב, זה בדרך אגב.
כך גם עם האבא מה אפשר לדבר, אם נדבר מתורה כל חייו למד תורה והיה בקיא בכל חדרי התורה נגלה ונסתר, למד את כל השותי"ם, כפי שרואים הספריה הענקית שלו, שלא רק קנה ספרים אל גם למד בהם, וצריך לדעת שאם פסק משהו פה בקהילה ביבנאל, בוודאי יש לו על מי לסמוך, כי ידע את כל השיטות והדעות וידע גם מי שחלק על כך ולכן אם פסק איזה משהו בוודאי יש לו על מי לסמוך, ואסור לשנות, ואמרתי את זה וכן כתבתי ואני יאמר עוד פעם: הקהילה ביבנאל היא לא קהילה שבחרה לעצמה רב, ושילמה לו משכורת, ועכשיו הלך הרב, הקהילה פה היא כבר משהו של ארבעים שנה אחורה שהאבא זרע וחרש וחרש, והקים פה את הכל, וכל החיים שלנו אנו חייבים לו, שהוא החזיר אותנו בתשובה, חיתן אותנו וחיתן את ילדינו, ודאג לנו ברוחניות ובגשמיות.
וכמעט אין דרשה שלא דיבר מלימוד שנים מקרא ואחד תרגום, שזה הלכה בשולחן ערוך: חייב אדם להשלים פרשיותיו עם הציבור שנים מקרא ואחד תרגום, וכל המשלים פרשיותיו עם הציבור משלימין לו ימיו ושנותיו, בוודאי מצווה מן המובחר ללמוד את זה בערב שבת קודש כמו שאומר האר"י הקדוש, אולם המשנה ברורה פסק: שמיום ראשון והילך נקרא עם הציבור, צריך לקרוא כל יום חלק מפרשת השבוע, שנים מקרא ואחד תרגום, והאבא היה אומר גם רש"י שרבנו ז"ל אמר שהוא אחיה של התורה, והאבא היה רגיל לומר שמי שלומד רש"י קונה קניין ברב תורה שבעל פה, שהרי רש"י מביא בפרושו מכל התורה, ומי שלא אומר פרשת השבוע באותו השבוע יהיה לו ח"ו איזה פנצ'ר איזה נזק בפרנסה או בבריאות, וזה לא איזה סגולה מאיזה באבא או מקובל כפי שקוראים לזה, זה מאמר חכמינו ז"ל.
פרק משניות ליום, אי אפשר לתאר מזה זה משנה, משנ"ה זה אותיות נשמ"ה, משנ"ה זה אותיות משנ"ה זה משנה את האדם, ידוע שרבנו ז"ל נתן תיקון לכמה מאנ"ש לומר בכל יום "כך וכך פרקים משניות", ומקובל בין אנ"ש ש"כך וכך" הכוונה לח"י פרקים משניות, אבל אם אתה לא יכול לומר ח"י פרקים תאמר פרק אחד, וזה זז וזז, שייקח שנה שיקח כמה שיקח אבל בסופו של דבר אתה תסיים את המשניות וזה שלך לנצח, כל משנה מוריד ממך עוד קליפות.
דף גמרא ליום, יש היום כל כך פירושים שמסבירים את הדף ואם גם זה קשה לך תאמר את הדף תגיד את המילים של הדף גמרא, עכשיו אנחנו אוחזים במסכתא נזיר כבר כמעט חצי ש"ס מי שהיה לו שכל והתחיל בברכות היום כבר אוחז בחצי הש"ס אבל גם מי שלא תתחיל מעכשיו, תאחז בתורה הקדושה תאמר בכל יום דף גמרא זה שלך לנצח זה נכנס בבנק למעלה ומשאר שם לדורי דורות ולנצח נצחים ואף אחד לא יכול לגעת לך בזה.
הלכה, צריכים ללמוד הלכה לדעת מה לעשות בחיי היום, אפשר ללמוד קיצור שולחן ערוך, ילקוט יוסף, וברוך השם יש לו פה בית הוראה מה שלא יודעים אפשר וצריך לשאול את הבית הוראה, זה לא בושה לשאול, אם אני לא יודע אני שואל בשביל מה יש מה מוצי"ם, כמובן שהכל צריך להיות כפי שפסק והדריך אותנו מוהרא"ש, יש פה חתנים צעירים וברוך השם יש שטריימעלים יפים, ב2000 דולר ויש גם ב3000 דולר יפים מאוד, דבר ראשון צריך ללבוש אותם, לא אחרי כמה שבועות להניח בארון ולא ללבוש, אני לא מדבר אליכם, יש אברכים חסידים אחרי כמה שבועות כבר לא חובשים את השטריימעל שואלים אותם מה קרה? אומרים: זה כבד לי, אז למה לא קנית מראש שטריימל קל שתלך איתו, צריך ללכת כפי שמוהרא"ש הנהיג אותנו עם שטריימל בשבת, בגדים לבנים, גרביים לבנות, זה דבר אחד, דבר שני צריך להזהר מאוד מאוד בהלכות טהרה, אסור להקל בזה, מי שחושב לא, הקדוש ברוך ימחל לי, הקדוש ברוך הוא לא ימחל, הקדוש ברוך הוא לא מוחל על דברים כאלו, זה כרת, צריך כל דבר לשאול את המורה הוראה, וכמובן כפי שדיברנו המורי הוראה צריכים להתנהג ברגישות כלפי כל שואל, ולהתייחס לרגשות שלו, כי אם חלילה הוא ירגיש שצוחקים עליו, בפעם הבאה הוא כבר לא יבוא והוא יפסוק חלילה לעצמו, והוא יפסוק כפי שהוא רוצה שיפסקו, וזה איסור כרת רח"ל.
עוד דבר חשוב שידעו האברכים הצעירים שעכשיו נישאו, האשה היא לא שפחה שלך, צריך מאוד לכבד את האשה, כמו שרבנו ז"ל והצדיק שלנו הורו לנו, יש פתגם באידיש, אומרים ב'לכה דוד', "מקדש מלך עיר מלוכה" באידיש "הער" זה היא, אם אדם חושב שהוא מלך אשתו כבר תראה לו שהיא המלכה, אדם צריך לכבד את אשתו, ולהבין אותה, ולא לעוף בשמים, אדם חשוב אני רוצה לעוף בשמים ואם כן אני צריך להיות פרוש, להפקיר את האשה להפקיר את הילדים, אתה לא עף בשמים, אתה עמוק בארץ, וזה דבר שמאוד חשוב שידעו האברכים, אשתך היא לא שפחה שלך!
תפילה והתבודדות, מוהרא"ש היה ככתוב בתהילים: "ואני תפילה", כולו היה חתיכת תפילה, יצא לי כמה פעמים לשמוע את ההתבודדות שלו בדרך לא דרך, ומי שלא הכיר במי מדובר חשב שמדובר בפושע הכי גדול הוא היה אומר: "רבונו של עולם לא היה לך מבריאת העולם חוטא ופושע כמוני, תסלח לי רבונו של עולם, תחזיר אותי בתשובה שלימה…" ומה נאמר קטני ערך כמונו, אני אמרתי ואני יחזור ויאמר ויחזור ויאמר, ויחזור ויאמר, אדם לא יחשוב לרגע שיש בן אדם שהוא יכול לבטוח בו ולסמוך עליו, כי אחר כך הוא התאכזב מאוד, מה זה הבן אדם שסמכתי עליו שנתתי בו את האמון שלי, עכשיו הוא לא מדבר איתי ועוד מדבר עלי כל דבר אסור והוא נשבר ומתאכזב מאוד, אבל אצל הקב"ה אין אכזבות, מה שאתה צריך תבקש רק ממנו והא אב הרחמן שומע את תפילתך ורק הוא מבין אותך ורק הוא יכול לעזור לך. לפעמים אדם מרגיש את עצמו בודד לבד אף אחד לא מבין אותו, הן אמת שקשה לך עובר עליך קשיים, ואף אחד לא יכול לקחת ממך את זה, באמת קשה לך! אבל צריך לזכור שהקב"ה הוא אב הרחמן והוא רוצה רק את הטובה שלך, ורוצה שתבא אליו ותספר לפניו את ליבך והוא בוודאי יעזור לך ולא יעזוב אותך!
חינוך הילדים בדור הזה זה מאוד מאוד קשה וצריך רחמים רבים, רחמים מרובים עם כל הכלי משחית שיש היום, אשרי ואשרי מי שאין לו שום שייכות עם הכלים האלו, שבכך מציל את עצמו מציל את אשתו מציל את הילדים שלו, מציל את הבית שלו, אני תמיד רגיל לומר שצריך הרבה סיעתיא דשמיא בחינוך הילדים אבל דבר אחד בטוח שאם לא משקיעים לא מוציאים, אבל גם מי שלא זכה בילדים שידע שהוא יכול לעשות הרבה הרבה דברים טובים בעולם, יש הרבה צדיקים שזכו להשאיר השארה לדורות והקימו תלמידים שהמשיכו את דרכם לדורות.
אפשר הרבה לדבר ממוהרא"ש אבל השבח הכי גדול שאפשר לומר עליו זה השבח שאמרו על אליהו הנביא: איש דורות שנים עשר סחו אחריו ה' הוא האלוקים" אלפי אלפי יהודים חבים את כל חייהם הרוחניים למוהרא"ש, ועד היום יהודים מכל העולם כולו עוד מתחזקים בזכותו, והוא השאיר שני יורשים האחד זה הציון הקדוש שלו, והשני זה הספרים הקדושים שלו, וצריכים ללמוד בהם בכל יום ובמיוחד בשו"ת אשר בנחל שמוהרא"ש אמר שמי שלומד בו בכל יום לא יכול להתלונן שאין לו חיזוק, ובדברים אלו צריך להשקיע, בציון הקדוש שלו רואים ישועות נפלאות, ובמיוחד בחורים רווקים שיגיעו אל הציון שלו ויקראו את ספר התהילים יזכו למצוא את זיווגם, שכבר הרבה הרבה נעזרו בזכות זה.
וברוך השם רואים פה ניסים ונפלאות כי בדרך הטבע אחרי כל מה שעברנו פה, לא היינו צריכים לשבת פה עכשיו, ויש השואלים למה שם יש הרבה אנשים, ופה אנחנו מתי מעט, התשובה כבר כתובה בחז"ל: (ברכות נח:) מיום שנחרב בית המקדש נגזרה גזירה על בתי צדיקים שיחרבו, "כל המקודש מחברו חרב מחברו", רואים את בית המקדש, "הר ציון ששמם שועלים הלכו בו", היום זה לא שועלים זה ערבים, שמניחים שם את פגריהם, ועוד היום עולים שם יהודים רח"ל שזה איסור כרת, והכל נחרב, ולכן אם שואלים למה פה נשארו מתי מעט, זה התשובה, שמיום שנחרב בית המקדש נגזרה גזירה על בתי צדיקים שיהיו חרבים, זה הגלות. ב"ה יש לנו בקהילה כל מה שצריך לקהילה, גנים, תלמוד תורה, בית ספר, סמינר, ישיבה, כוללים, מקווה טהרה, מקווה טהרה לנשים, אין לנו מה להתבייש משום קהילה שבעולם!
צריך לדעת שמה שמוהרא"ש רצה הוא אמר וכתב, ולא להגיד דעות במוהרא"ש הוא התכוון כך, הוא התכוון כך, אם אתה לא עושה מה שמוהרא"ש כתב אז תגיד אני לא יכול לקיים רצון מוהרא"ש, אבל לא להתחיל לומר דעות זה היה רצון מוהרא"ש וכו', אנחנו צריכים לשמוח שלא הלכנו אל הסמ"ך מ"ם שרדף את מוהרא"ש עשרות שנים ושפך את דמו, ואנחנו צריכים להיות גאים בזה, ולהמשיך לציית למוהרא"ש בכל מה שהוא אמר וכתב, יש כאלו שמוהרא"ש זה מילה מקסימה, מוהרא"ש מתי שצריכים כבוד, מוהרא"ש מתי שצריכים כסף, אבל אם מוהרא"ש לא נוח שמים את מוהרא"ש בצד, אנחנו מקווים ורוצים להמשיך להיות נאמנים למוהרא"ש ותמשיכו ללכת עם הקמיע שלו, גם אני (וכאן הוציא הרה"צ מכיסו את הקמיע הקדוש) תמיד הולך עם הקמיע וראיתי כמה פעמים שזה הציל אותי. הקדוש ברוך הוא יעזור שכל אלו שצריכים למצוא את זיווגם שימצאו את זיווגם, שכל אלו שצריכים ילדים שיזכו לילדים, ונזכה לשמוע קול שופר של משיח שבא יבוא ויגאלנו גאולת עולם!
הרה"צ רקד עם החתן אבנר סלמה נ"י והמחותנים ובני המשפחה בשמחה גדולה, לאחר מכן ברכת המזון ערבית והבדלה.