מה אמר לך! מלחמת גוג ומגוג התחילה במלחמת העולם הראשונה והמשיכה במלחמת העולם השנייה, ועכשיו נכנס העולם בעידן חדש – מלחמת עולם שלישית, שזה הכי גרוע, שהיא בכפירות ואפיקורסות.
(מלחמת העולם שלפני ביאת משיח) ואין זה נוגע לעם ישראל אלא בין עשו וישמעאל, ומה שעלינו לעשות – ליישב מן הצד ולבקש ממנו יתברך ששניהם יצליחו ויהרגו זה בזה ואנו עם ישראל נשב מן הצד ונשחק, וייתקים (תהלים קכו): "אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה". עלינו להתחזק באמונה בהקדוש-ברוך-הוא, לברוח אליו יתברך, לא להתפחד בפחדים של הבל, כי זו המלחמה השלישית שהיא כבר הכנה לגאלה, ולכן מנסים אותנו בפחדים, שחוששים לטוס, נכנס פחד ברחובות, רואים את ישמעאל אשר עליו נאמר (בראשית טז, יב): "פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו", ואת עשו, אשר עליו נאמר (שם כז, מ): "על חרבך תחיה", וכל הכח של ישמעאל הוא מהכח של עשיו, שנותן להם הוראה להשתמש בידיים, ושניהם רוצים אותו דבר, וזו טעות שחושבים שיכולים לעשות שלום עם ישמעאל, ורצים ומתרוצצים להשלים עם רוצחים, בשעה שרבי שמעון בר יוחאי אומר אחרת: הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב (ספרי בהעלותך ט, י), ועשו מעודד את ישמעאל, ואם-כן מה על עם ישראל לעשות בעת צרה? רק לברוח אל הקדוש-ברוך-הוא, כי אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים. וזהו שאומר רבנו ז"ל (ספר-המדות, אות פחד, סימן כד): כשישראל באחדות – האמות מתפחדים מהם; ולכן עלינו לעבוד עכשיו על נקדה אחת – שתהיה אחדות בין נשמות ישראל לבטל את כל המפלגות אין יותר פלג פלג, כי כולם מכונים דבר אחד: כסף וכבוד, וחושבים שהמפלגה שלהם היא הטובה ביותר.
אשר דבר זה צריכים לבטל – את כלל המפלגות, ולדואג שבינינו לא תהיה שנאה וקנאה, ואדרבה נעזור זה לזה ונאהב איש את רעהו, ואף שיש דעות שונות, כי כל אחד חושב אחרת וזכותו לחשב כך כי כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות (ברכות נח); ואומר רבנו ז"ל (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן לד), שכל יהודי יש לו נקודה שאין בחברו, ואין אחד יכול להגיע לנקודת חברו, ולכן למה להתנגד זה לזה, שזה מה שאומר רבנו ז"ל (ספר המדות, אות צדיק, סימן קמט), ההתנגדות על הצדיקים בא מהתנגדות שבין הצדיקים בעצמם וכו'. ואומר רבנו ז"ל (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן סא), שבראש השנה באים אל השכל הכולל הינו כל השכליים פרטים; כל אחד יש לו שכל פרטי, אבל בא אל הצדיק שהוא שכל הכולל, ששם מתאחדים כל השכליים פרטיים. ואומר רבנו ז"ל (ספר-המדות, פחד, סימן כה): כששוכחים את השם יתברך ואין נשענים עליו, על-ידי-זה מתפחדים מהאמות; וזה קורה עכשיו, עם ישראל מתפחדים מאמות העולם, מעשו וישמעאל, וחוששים מה יהיה, שרויים בפחד גדול, ולכן עלינו תלמידי רבנו ז"ל, למסר נפשנו להדליק אור רבנו ז"ל בעולם, לאחד את נשמות ישראל, ולעשות שלום ביניהם, ועל-ידי-זה נוכל לדבר אל הקדוש- ברוך-הוא, כמובא (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן רלט), שעיקר הדיבור בא רק משלום, כמו שכתוב (תהלים קכב): "אדברה נא שלום", ולכן תיקן האר"י ז"ל לקבל על עצמו קודם התפילה מצוות עשה של "ואהבת לרעך כמוך" – לאהב את כל בר ישראל. וזו צריכה להיות הנקודה שלנו – לאהוב את כל יהודי, להשתדל לשרוף את כל השטויות והדמיונות, שחושבים כאילו השני רוצה את הרע שלנו, ועלינו לבקשו יתברך – אם יש בידינו כסף גזלה שגזלנו מחברינו, שנחזיר אותו, וזהו תיקון המשפט, אומר רבנו ז"ל (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן ב'), שצריך לשפוט עצמו, אם אין בידו כסף של אחר, אם לא עשה עוול לאחר, ואז הוא יכול להתפלל לפניו יתברך. וזו תהיה חרבו של משיח, שיכבוש את העולם עם תפילה.
אשר בנחל חלק כט מכתב ד' תרעה