שאלה: מאת מעוז: שלום למו"ר מוהרא"ש. רציתי לשאול: חז"ל אומרים שהכל מושגח בהשגחה פרטית ואין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו. לעומת זאת, רבנו כותב שכאשר אדם גוזל מחברו הדבר יכול לגרום נזק למשפחת החבר. אני לא מבין כיצד אדם יכול לגרום נזק לחבירו? הרי הכל מושגח מלמעלה. אשמח לקבל תשובת הרב ותודה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר משפטים כ"ג שבט ה'תשע"ב שלום וברכה אל מעוז נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
הנה חכמינו הקדושים אמרו (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך ומשלך יתנו לך אין אדם נוגע במוכן לחבירו ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא, נמצא שאחד לא יכול להזיק או לקחת מהשני, ורביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ט) על איסור גזילה שיכול לפגוע בהאשה והילדים, ואפילו שרק חמד את הכסף של הזולת יכול לפגוע באשתו ובילדיו, ואיך זה מסתדר יחד עם דברי חכמינו הקדושים שאחד לא יכול לנגוע במה שמוכן לחבירו וכו? אבל באמת אין זה סתירה כלל, כי זה נכלל בענין הידיעה והבחירה שמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"א) שאי אפשר להבין מה זה ידיעה ומה זה בחירה, וכן הוא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ז) אשר באמת אין אנו יכולים להבין מה הוא טבע והשגחה, כי באמת גם הטבע הוא השגחתו יתברך, וזה אי אפשר לאדם להבין שני דברים כאחד, דהיינו הטבע שהוא באמת השגחתו הפרטית, ולכן מצד השגחה פרטית שהיא הידיעה שאדם צריך לדעת שאין בלעדיו יתברך כלל והכל לכל אלקות גמור הוא, אזי אין אדם נוגע במוכן לחבירו ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא, אבל מצד הבחירה אדם יכול לקחת מהזולת וכו', לגנוב ולגזול אותו וכו', וכן שיזיק החמדה שחומד את הכסף של הזולת וכו', גם את אשתו ואת ילדיו. ודבר זה נפלאים תמים דעים איך שני הפכים הם בנושא אחד, וזה שייך בכל דבר, כי הנה הכל מושגח ממנו יתברך, והנה אדם הולך ומתאבד וכו', הרי היה לו בחירה כן להתאבד או לא להתאבד וכו', אלא השגחה מלובשת בהטבע, והידיעה היא בתוך הבחירה, שדבר זה אי אפשר בשכל אנושי להבינו, ולכן דברי רביז"ל לא סותרים עצמם עם דברי חכמינו הקדושים. אקווה שתבין כי זה עמוק עמוק מי ימצאנו, דרכי השגחתו הפרטי פרטיית.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|