שאלה: מאת הילה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר דברים ה' מנחם אב ה'תשע"ב שלום רב אל הילה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לזכור שרביז"ל הוא הצדיק האמת שהקדוש ברוך הוא שלח לדורותינו אלו, להציל את כלל נשמות ישראל, ואת כלל העולם כולו, והוא צעק בקול עמוק עמוק מי ימצאנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ח) גיוואלד זייט אייך נישט מייאש, עס איז גאר קיין יאוש נישט פארהנדין, הוי אל תתייאשו, אין שום יאוש בעולם כלל, והקול הזה נשמע כבר מאתיים שנה, שרביז"ל בא וצועק ומכריז מדי יום ביומו ומדי שעה בשעה ומדי רגע ברגע, אין שום יאוש בעולם כלל, אין דבר כזה להתייאש מהחיים, אפילו שעובר עליו משברים וגלים וכו', ואפילו שנדמה לו שאבד מנוס ותקוה ממנו וכו', אין דבר כזה להתייאש, כי כל זמן שאדם חי הוא יכול לתקן את הכל, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, אפילו מהצרות הכי קשות, יכולים לצאת, ואפילו מהמנהרה הכי חשוכה, לבסוף יכולים לראות את קצה המנהרה החשוכה וכו. ולכן אסור להתייאש בשום פנים ואופן, כל זמן שאדם חי הוא יכול לתקן את הכל וכו', ואם יש לו עניות ודחקות גדול מאד וכו', הכל יתהפך בין לילה ליום, וכעין שאמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה ל"א סימן ג') גלגל הוא בעולם לא מי שהוא עשיר היום עשיר למחר, ומי שהוא עני היום עני למחר, אלא לזה מוריד ולזה מעלה, שנאמר (תהלים ע"ה) "כי אלקים שופט זה ישפיל וזה ירים". ולכן למה להכנס בלחץ ולהתייאש מהחיים, עד שיעלה מחשבות כאלו לאבד את עצמו לדעת וכו', ולהמית את עצמו באופן רצחני כזה, לשפוך על עצמו חומר דליק ולשרוף את עצמו וכו', זה בא מיאוש שאדם חושב שהנה הוא איבד את כל החיים שלו וכו', וכבר אף פעם לא יהיה לו טוב וכו', ואבד את כל היקר לו וכו', בשעה שכל זמן שאדם חי הכל יכול להתהפך, וכמו שאמר החכם מכל אדם (קהלת ט' ד') "כי מי אשר יחובר אל כל החיים יש בטחון כי לכלב חי הוא טוב מן האריה המת". כל זמן שאדם חי אפילו שמרגיש את עצמו בשיא השפלות כמו כלב וכו', שמשוטט על הרחובות ואין לו איפה להכנס וכו', אין לו אוכל ואין לו גג על ראשו וכו', עם כל זאת הוא טוב מן האריה המת, למה? כי עדיין יש לו תקוה גדולה מאד בחייו, ולכן לשרוף את עצמו וכו', או לפגוע בעצמו, זה בא מחסרון דעת וכו', זה שמאבד את עצמו וכו', או שופך עליו חומר דליק ומצית את עצמו וכו', את מי הוא מסדר? הרי רק את עצמו, הכאבים והצער והיסורים שסובלים אחר כך, זה בלתי אפשרי אפילו להסביר וכו', יום אחד יום שני מדברים מזה וכו', ונגמר הסיפור. לצערינו הרב בני אדם לא איכפת להם מהשני וכו'. ולכן למה צריכים לעשות דבר כזה? שלא יצא מזה כלום, רק פוגע בעצמו וסובל יסורי תופת וכו', ואחר כך מה? ולכן מי שנמצא במצוקה, מוכרח ללכת לקבל טיפול מיידי וכו', וזה בוודאי יעזור לו, ומכל שכן וכל שכן מי שבא אל צדיק אמת שמקרבו אליו יתברך, ומכניס בו בטחון בו יתברך, ומגלה לו את דברי רביז"ל, אשר אין שום מציאות בלעדו יתברך כלל, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה. ולכן אין שום עצה אחרת רק לבוא אליו יתברך, ולדבר עמו יתברך, ולבקש ממנו יתברך כל מה שצריכים בפרטי פרטיות, כאשר ידבר הבן אל אביו, אז רואים לבסוף נסים נגלים וישועות גדולות מאד וכו', ואדרבה אשרי אדם שזוכה לחזק ולעודד ולשמח נשברי לב וכו', אנשים שמסתובבים שבורים ורצוצים מכל מה שעובר עליהם וכו' וכו', ופירש רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ק"ו) את הפסוק (תהלים מ"א) "אשרי משכיל אל דל", היינו כשהוא בקטנות המוחין, ומשכיל עצמו לבא לגדלות המחין, אזי "ביום רעה ימלטהו הוי"ה" נמתקין כל הדינין. ואם לא יכול בעצמו לבוא לגדלות המוחין, עצה לזה, שישכיל אחרים, ועל ידי זה נתעורר גם אצלו. וזה עיקר הצדקה שיכולים לעשות עם אדם, להכניס בהם שכל, שזה "אשרי משכיל אל דל", אשרי אדם שמכניס שכל בדל ועני בדעת וכו', ומחזק ומעודד ומשמח אותו, ומדריך אותו איך לצאת מהסיבוך שהסתבך בו וכו', וזה מצוה לכל בר ישראל לחזק ולעודד נשברי לב, ולא לתת להם אפילו לחשוב מחשבות של התאבדות וכו', ומכל שכן מי שכבר מדבר מהתאבדות וכו', צריכים לחזק ולעודד ולשמח אותו, ולהוציא אותו מהדמיונות האלו וכו', שלאף אחד לא יהיה איכפת אם הוא ישרוף את עצמו חי וכו', או יזיק לעצמו בדרך אחרת וכו', זהו טבע של בני אדם, לא איפכת להם אחד מהשני וכו'. ולכן במקום להסתובב במחשבות כאלו וכו', עדיף לך לרוץ אל הצדיק האמת שהוא יחזק ויעודד וישמח אותך וכו', וידריך אותך איך יוצאים מהסבך שנפלת אליו וכו', כי בוודאי יש פתרון גם להבעיה שנפלת אליה. אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתכניסי את הדיבורים האלו אל תוך לבך, וסוף כל סוף אחר הרע יבוא הטוב שהכל יתהפך לטובה, ועוד תהיי הכי מאושרת בחייך, ולא יחסר לך שום דבר. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|