שאלה: מאת יהודה: שלום לצדיק מיבניאל שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בא כ"ט טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל יהודה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. עוון ריבית הוא חמור מאד מאד, והחמירו על זה חכמינו הקדושים עד מאד, ואמרו (בבא מציעא סא:) אמר הקדוש ברוך הוא: אני הוא שהבחנתי במצרים בין טפה של בכור לטפה שאינה של בכור, אני הוא שעתיד ליפרע ממי שתולה מעותיו בנכרי ומלוה אותם לישראל ברבית; ואמרו (שם פד.) שכל המרבה ברבית נכסיו מתמוטטין. ואמרו (ירושלמי בבא מציעא פרק ה' הלכה ח') כל המלוה ברבית כופר בעיקר; ואמרו (שמות רבה פרשה ל"א סימן י"ד) בא וראה, כל מי שהוא מלוה ברבית עובר על כל העבירות שבתורה, ואינו מוצא מי שילמד עליו זכות. כיצד? אדם שחטא אחת מכל העבירות, ועומד לפני הקדוש ברוך הוא בדין, המלאכים עומדין – אלו מלמדים זכות ואלו מלמדים חובה, שנאמר (דברי הימים ב' י"ח) "ראיתי את הוי"ה יושב על כסאו וכל צבא השמים עומדים על ימינו ושמאלו". אבל מי שמלוה לישראל ברבית, אין אחד מהם מלמד לו זכות, שנאמר (יחזקאל י"ח) "בנשך נתן ותרבית לקח וחי לא יחיה". וכל אדם מישראל שמלוה לחבירו ואינו נוטל רבית, כאלו קיים כל המצות, שכן דוד אומר (תהלים ט"ו) "הוי"ה מי יגור באהלך וכתיב כספו לא נתן בנשך" וגו'; ורביז"ל אמר (ספר המדות אות יראה חלק ב' סימן ח') הרבית מפסיד היראה. ולכן כל בנק ששייך ליהודים מוכרחים לבדוק אם יש להם היתר עיסקא, כי אחרת אסור להתעסק עמהם בשום פנים ואופן. יעזור הקדוש ברוך הוא שלא ניכשל בעון החמור של ריבית.
|