שאלה:
מאת ששון: לכבוד צדיק הדור! שמעתי שיש סגולה לבית שאין בו שלום בית רחמנא לצלן, לא להגיד בקבלת שבת "צאתכם לשלום". האם זה נכון? תודה וכל טוב סלה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שמיני ט"ז אדר ב' ה'תשע"ד שלום וברכה אל ששון נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. סגולה לשלום בית להיות ותרן אחד לשני, כי אי אפשר להחזיק בית אלא כשהבעל והאשה מוותרים אחד לשני, וזה עיקר השלימות של כל זוג – שאחד מוותר לשני, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן פ') שעיקר השלום כששני הפכים מתאחדים יחד, היינו אחד יש בו מידת החסד, ואחד יש בו מידת הגבורה, שהם שניהם הפכים, אש ומים, אבל אם הם מתאחדים זו השלימות של השלום, ולכן כל זוג שרוצים שהשכינה תשרה בתוך ביתם, עליהם להרגיל את עצמם לוותר אחד לשני, ולסבול אחד את השני, ואמר החכם מכל אדם (משלי י' י"ב) "שנאה תעורר מדנים ועל כל פשעים תכסה אהבה" – אם יש אהבה אמיתית בין הזוג, אפילו שיקרה משהו וכו' אזי "על כל פשעים תכסה אהבה", אבל אם מאבדים את השכל ונכנסים בלחץ ולא מוותרים אחד לשני, על ידי זה מכל דבר קטן עושים דבר גדול וכו', ואזי "שנאה תעורר מדנים". ולכן הסגולה הבטוחה לשלום בית -להיות ותרן אחד לשני, ולדעת שאם הקדוש ברוך הוא שידך בינינו זה סימן שאנחנו נשמה אחת ועלינו להסתדר יחד. זה שאומרים בליל שבת כשנכנסים בתוך הבית "שלום עליכם מלאכי השרת", "בואכם לשלום מלאכי השלום", "ברכוני לשלום מלאכי השלום", "צאתכם לשלום מלאכי השלום", זה על פי דברי חכמינו הקדושים שאמרו (שבת קי"ט:) שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו; אחד זה המלאך מיכאל, ואחד זה המלאך גבריאל וכו', ולקראתם אנחנו שרים את השיר הזה, וזה שאומרים "צאתכם לשלום" וכו', זה לא ששולחים אותם החוצה שיחזרו מאיפה שבאו וכו', אלא מקבלים את פניהם שהרי יצאו מעולם העליון ללוותו לביתו וכו', ואין זה שייך כלל לשלום בית וכו', אדרבה, המלאכים שמלווים את האדם מבית הכנסת לביתו, כשרואים שיש בין הזוג שלום ואהבה ואחדות, והכל מוכן – נרות דולקים ושולחן ערוך ומיטה מוצעת, אזי אומרים יהי רצון שיהיה כן לשבת הבאה. הכלל, שהכל תלוי כפי מידת הסבלנות והוותרנות שהזוג צריכים לקבל על עצמם, ואז יצליחו בחיי נישואיהם, ואין עוד מידה כל כך יפה כמו שלום ואהבה ואחדות בתוך הבית, ומבית כזה יוצאים ילדים הכי בריאים בנפשם ובשכלם וכו' וכו'.
|