שאלה: מאת אשר צבי: שלום וברכה לכבוד תורתו שליט"א. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר משפטים כ' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל אשר צבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהגילוי של רביז"ל זה גילוי חדש לגמרי שעדיין לא היה בעולם כלל, וכך אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן רע"ט) מן רבי שמעון בר יוחאי שהיה חידוש כמפורסם, היה העולם שקט עד האריז"ל, היינו שמרבי שמעון בר יוחאי עד האריז"ל לא נתגלו חדשות כמו שנתגלו על ידי רבי שמעון בר יוחאי, עד שבא האריז"ל שהיה חידוש כמפורסם, והוא גילה חדשות לגמרי שלא נמצא מי שיגלה חדשות כאלה עד האריז"ל. ומן האריז"ל עד הבעל שם טוב זי"ע, היה גם כן העולם שקט בלי חידוש, עד שבא הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שהיה חידוש נפלא, וגילה חדשות. ומן הבעל שם טוב הקדוש זי"ע עד עתה היה גם כן העולם שקט בלי חידוש כזה, והיה העולם מתנהג רק על פי ההתגלות שגילה הבעל שם טוב הקדוש זי"ע עד הנה, עד שבאתי אנכי. ועתה אני מתחיל לגלות חדשות נפלאות לגמרי שעדין לא נתגלו על ידי שום נברא וכו'. והחדשות האלו הם תורה מעתיקא סתימאה, שגילה רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ג) ששם כביכול הקדוש ברוך הוא נמצא בלי שום לבושים, שזו האהבה שיש לנשמות ישראל עוד מקודם הבריאה וכו', ולעתיד, כשתתגלה אורייתא דעתיקא סתימאה, אז יתקיים מאמרם ז"ל (תענית ל"א) עתידין צדיקים להראות באצבע, שנאמר (ישעיה כ"ה ט') "ואמר ביום ההוא הנה אלקינו זה קוינו לו ויושיענו זה הוי"ה קוינו לו נגילה ונשמחה בישועתו"; כי אז יפשוט הקדוש ברוך הוא את לבושיו, ותמלא הארץ דעה את הוי"ה כמים לים מכסים, ויתגלה האהבה שהוא בדעת, שהיא פנימיות התורה, היינו אלקותו יתברך השוכנת בתוך התורה וכו', שזה כל ענין השיחה בינו לבין קונו שגילה רביז"ל – שאדם צריך להגיע למדריגה כזו שירגיש את אמיתת מציאותו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא, ויוכל לדבר עם הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש עם רעהו פנים אל פנים ממש. אבל לזכות להגיע לזה, היינו לאורייתא דעתיקא סתימאה, צריכים לבטל את הישות שלו לגמרי לגמרי, וכל זמן שיש לאדם איזו ישות הוא לא ישיג את זה בשום פנים ואופן. ולכן תמצא דבר פלא – שאל רביז"ל לא מתקרבים רק אנשים שעברו עליהם משברים וגלים וכו' וכו', והם שבורים ורצוצים וכו' וכו', והם בעיניהם כלא ממש וכו', ודייקא אלו האנשים יכולים להרגיש את האור הטוב והגנוז של רביז"ל, אבל מי ששכח לגמרי את העבר שלו וכו', ויש בו גיאות וישות סרוחה, והוא חושב שהוא כבר מבין וכו', ומחזיק את עצמו ליש וכו', ומכל שכן שנכנס בו היצר הרע, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ג) שזה יצר הרע גדול לומר צדיק זה נאה וצדיק זה לא נאה וכו' – אדם כזה לא יוכל לקבל את דעת רביז"ל שהוא אורייתא דעתיקא סתימאה בשום פנים ואופן, כי לזה צריכים להיות בטל ומבוטל לגמרי בעיני עצמו, וככל שיש לאדם יותר שברון לב וכו', ומרגיש את כאב לבבו ממה שעבר עליו וכו' וכו', ואת כאב עוונותיו וכו' וכו', והוא שבור בעיני עצמו – דייקא הוא יוכל לקבל מרביז"ל, כי דבר רוחני אי אפשר לקבל בשום פנים ואופן רק כשמבטל את עצמו ואת ישותו ואת גאותו לגמרי. ולכן כל כך קשה לרוב העולם לקבל את דעת רביז"ל, כי עדיין יש בהם אחיזה בגיאות וישות וכו' וכו', ועל ידי זה עושים צל לעצמו, ולא יכולים לקבל את הדעת הפשוטה הזה וכו'. אשרי מי שזוכה להיות מכיר את מקומו וכו', ומתחיל להסתכל על עצמו טוב טוב, ולא מטעה את עצמו כלל, אלא יודע את האמת שהוא כלום שבכלום וכו', ואז דייקא יוכל להתקרב אל דעת רביז"ל ויזכה לינוק מהאורייתא דעתיקא סתימאה שמגלה רביז"ל שבאה ממקום עליון ונורא מאד, רישא דלא אתיידע וכו'.
ולכן לא בחינם שעדיין מאד מאד קשה לקבל את דעת רביז"ל, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סוטה ה.) כל אדם שיש בו גסות הרוח, אמר הקדוש ברוך הוא: אין אני והוא יכולין לדור בעולם; וכן אדם כזה שיש בו ישות וגסות הרוח קשה לו מאד מאד לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות גמורה, ואדרבה, זה נראה בעיניו מאד מוזר וכו' וכו', ולכן לא בחינם שמתפוצצים מזה, כי עדיין מונחים בשאול תחתית ומתחתיו וישות וגיאות וכו', ולכן קשה לקבל את הדעת הזו – שמלא כל הארץ כבודו, ואיהו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, וכל העולם כולו – דומם צומח חי מדבר הוא לבוש לגבי האין סוף ברוך הוא.
הקדוש ברוך הוא יעזור לנו שנזכה לבטל את ישותנו וגיאותנו לגמרי, ואז נוכל לינוק דובשא וחלבא מהנחל נובע מקור חכמה.
|