שאלה: מאת דן: שלום לכבוד הצדיק. יישר כוח לרב שמקדיש מזמנו היקר לעודד אותנו ולהנחות אותנו בדרך הנכונה. תחילה אומר לרב שאף שלמדתי בישיבות חרדיות, מעולם לא למדתי בסדר הדף היומי, אך מאז שראיתי באיזו מסירות נפש הרב מתעקש ללמוד את דף היומי אף בעת חלישותו, לאחר שהתעורר מההרדמה הכללית לאחר ניתוח הלב שעבר בשנה שעברה, גמלה החלטה בליבי ללמוד את הדף היומי מדי יום, ומאז לא איבדתי אף דף אחד. אם אני לא מספיק להגיע לשיעור בבית הכנסת אני גורס את הדף ומשתדל להבינו, ומשתמש בעצה זו של הרב כדי לא להישבר וללמוד כמה שיותר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר טהרה ב' דראש חודש אייר התשע"ג
שלום וברכה אל דן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בענין לימוד דף היומי וכו', אתה צריך להבין שאנשי שלומינו מדור הקודם כמו רבי יצחק ברייטער ז"ל הי"ד, ורבי אהרן לייב ציגלמאן ז"ל הי"ד, ועוד גדולי תלמידי חכמים מאנשי שלומינו מפולניה אמרו פה אחד, שהגאון רבי מאיר שפירא זצ"ל קיבל את הרעיון של הדף היומי מתנה מרביז"ל, כי ידוע אשר הוא מסר את נפשו פשוטו כמשמעו עבור אנשי שלומינו, והזמין אותם שיעשו את הקיבוץ הקדוש שלנו בישיבתו "חכמי לובלין", כי אנשי שלומינו היו להם מניעות גדולות כל שנה איפה לעשות את הקיבוץ הקדוש שלנו בראש השנה, מאחר שלא נתנו לנסוע לאומן, והוא הזמין אותם שיעשו את הקיבוץ בלובלין, וגם נתן לאנשי שלומינו את האולם הגדול של ישיבתו, שזה היה קידוש שם רביז"ל מאד מאד בכל פולניה, שרב מפורסם כל כך גדול הזמין אצלו את כלל אנשי שלומינו בראש השנה, ועוד התפלל עמם יחד, אף שהיו לו הרבה מונעים שיעצו לו שלא מתאים וכו', עם כל זאת לא הסתכל על שום דבר, אלא כמה שנים התפללו אצלו, והיה קידוש שם רביז"ל בכל ערי פולניה גדול מאד עבור זה, וזה מה שרביז"ל שילם לו חזרה את הרעיון של הדף היומי, כי באמת רביז"ל נתן לנו את סדר דרך הלימוד (שיחות הר"ן סימן ע"ו) ללמוד כסדרן ש"ס דף אחר דף פרק אחר פרק מסכתא אחר מסכתא, וכשיגמור את הש"ס יתחיל עוד פעם, וזה היה שיטת רביז"ל ללמוד כסדרן את כל הש"ס, ותהלה לאל רוב רובם של אנשי שלומינו עוד בפלוניה ואחר כך אחר מלחמת העולם השניה לקחו על עצמם את השיטה הזו ללמוד בכל יום דף גמרא בסדרת דף היומי, וזה לא קשור בכלל לשום מפלגה, כי כל אלו שהתנגדו לדף היומי, הם לא התנגדו נגד דף גמרא, אלא מפני שמפלגה מסויימת לקחה לעצמה את הדף היומי כאילו זה שלה, אבל זה בשום פנים לא קשור אל שום מפלגה שבעולם, וידוע שהחפץ חיים ז"ל מאד הפליג במעלת רבי מאיר שפירא ז"ל, והוא אמר אני מקנא בך שאתה החיית המון מסכתות שכך לא היו לומדים את זה, כמו ערכין תמורה כריתות וכו', אבל אם לומדים בסדר דרך הלימוד של רביז"ל, מתחילים מברכות שבת עירובין פסחים ראש השנה יומא סוכה וכו' וכו', וכן ממשיכים כסדרן כל יום דף אחר דף, אז זוכים לסיים את הש"ס, שאין למעלה מזה. ואני אוחז כבר במחזור השביעי שאני לומד את הדף היומי כל יום, ויען שאני רואה שפשוט אנשים אפילו יראים ושלימים יכול לעבור להם יום אחר יום, שבוע אחר שבוע, ואפילו חודש אחר חודש וכו' וכו', ופשוטו כמשמעו לא פותחים גמרא, לכל מיני סיבות שרק יש וכו', ולכן אני מעורר את שומעי לקחי שילמדו בכל יום דף גמרא, יהיה איך שיהיה ויהיה מה שיהיה וכו' וכו', כי כל זמן שאדם לומד דף גמרא, הוא שמור מכל מיני מזיקים ומכל מיני דעות נפסדות וכו' וכו', וזה בכלל לא שייך לשום מפלגה, וכל אלו שהתנגדו על זה, זה היה רק מפני מפלגה ידועה תפסו את זה להתעמולה שלהם, ולכן כל גדולי ישראל שהיו נגד המפלגה הזו, ולכן יצאו גם נגד הדף היומי, אבל לא נגד דף גמרא, והיום רואים את זה בחוש שרוב רובם של אלו שלומדים דף היומי, אין להם שום שייכות להמפלגה הזו, רק אנשים תמימים וכו', אנשי עסק וכו', בעלי בתים יראים ושלימים וכו', לומדים בכל יום את הדף גמרא בסדרת הדף היומי, וזה קידוש שם שמים גדול מאד. ומסופר שבפולין היה אדמו"ר אחד מצאצאי היהודי הקדוש מפשסיחא זי"ע שהיה לו הרבה חסידים אנשים פשוטים עד מאד אבל תמימים מאד והיו אנשים קשי יום עובדים במלאכה וביגיעת כפיים כשיצא רבי מאיר שפירא זצ"ל עם הרעיון של "הדף היומי" הנהיג גם בין חסידיו דבר זה וציווה שכל אחד ילמד את "הדף היומי" ובאו אליו חסידיו ואמרו רבי אתם בוודאי יודעים שאנו אנשים רחוקים מלהבין דף גמרא בקושי אנו מבינים קצת "עין יעקב" וכן משניות אבל איך נבין "דף גמרא" ובפרט כל יום ללמוד דף? ענה להם הצדיק דעו לכם שלימוד התורה ברבים זה זכות גדולה עד מאוד בשמים ולכן תתאספו בכל עיר בבתי כנסיות שלנו [היה לאדמו"ר הרבה בתי כנסיות בהרבה עיירות בפולניה] ותאמרו את הדף של אותו יום, יחד כמו כל עם ישראל לומדים את "הדף היומי", והזכות הזה תגן גם עליכם. ומסופר שלא עבר זמן רב כל אלו האנשים הפשוטים הישרים והתמימים התרגלו ללשונות הגמרא ולדרך לימוד מאמרי חז"ל ולשקלא וטריא בגמרא ונעשו לבני תורה עד שרבים וכן שלימים נעשו למדנים ונכנס בהם חמידו דאורייתא ולמדו כבר בחברותות יחד. ולכן אני מאד מאד שמח שבזכותי התחלת ללמוד את הדף היומי, חזק ואמץ בזה מאד מאד, כי אין עוד דבר יותר חשוב מלימוד דף גמרא, והס"מ יעשה את הכל העיקר לא לפתוח גמרא מידי יום ביומו, וכלל זה תיקח בידיך, כל זמן שאדם פותח גמרא כל יום, ישאר יהודי ירא שמים יהיה איך שיהיה, כי דף גמרא ליום זה חיות להנפש, ושומר אותו מכל רע, ומכל שכן וכל שכן מי שזוכה גם ללכת לשמוע שיעור ממגיד שיעור את הדף היומי, אין למעלה מזה, כי תהלה לאל יש מגידי שיעורים שמסבירים טוב טוב את דף היומי. בענין מה ששאלת בענין טבילת מקוה את המקור לזה וכו', ידוע שרביז"ל הקפיד מאד מאד על טבילת מקוה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קכ"ג) שמקוה אינה מזקת כלל, והדאקטיר שיאמר לו שמקוה מזקת, אינו דאקטיר כלל. אדרבה טבילת מקוה טובה מאד לבריאות הגוף, כי יש נקבים קטנים ורבים בגופו של אדם והם נקבי הזיעה, שדרך שם יוצאת הזיעה מן האדם, והם צריכין להפתח, כי אם נסתמין נקבי הזיעה יוכל לחלש וליפול לחולשה, חס ושלום, ועל ידי טבילה במים נפתחין נקבי הזיעה, וזה טוב מאד לבריאות הגוף. רק שלא יהיו המים קרים ביותר, כי אז מיא מטרשי להנקבים, אבל כשאין המים קרים מאד, אזי הטבילה בהם טובה מאד; ואין צריכים ראיה יותר טובה מזו, ובפרט בענין תיקון הכללי, רביז"ל אמר התיקון הראשון זה מקוה. והנה הבעל שם טוב הקדוש זי"ע בא וחידש את הענין של טבילת מקוה בכלליות, וטבילת עזרא בפרטיות, ומובא (מאור ושמש אמור ד"ה ונראה) וזה לשונו: ובזמנים הקודמים שהיה דבר השם יקר בימים ההם, ולא היו יודעים מיראת הרוממות כלל, זאת היה מחמת שהיו לומדים תורה ולא נזהרו בטבילה זו, והכת שבתי צבי ימח שמם שהיו אז בימים ההם ומזה נעשו אפיקורסים שלמדו ספרי קבלה בטומאת הגוף, והיה העולם שמם עד שבאו שני המאורות הגדולים לעולם, הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, ואדמו"ר הרבי רבינו אלימלך נשמתו בגנזי מרומים, והם פתחו שער להשם צדיקים יבואו בו שלא יהרהר אדם שום הרהור תורה עד שיטבול עצמו לקריו, שחכמי הגמרא לא בטלוהו אלא מפני שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה, אבל אותן האנשים הרוצים להשיג גופי התורה ומצות צריכין להיות נזהר מאד בטבילה זו וכו', הכלל העולה מזה מי שהוא לומד פשטות התורה בלתי טהור אזי אינו יכול להשיג בשום אופן מה היא יראה, ומי שהוא לומד ספרי קבלה ואינו זהיר בטבילה זו יוכל לבוא חלילה לידי אפיקורסות והוא מטמא נפשות ישראל הנגררים אחריהם, אבל אם האדם מקדש ומטהר עצמו מקטנותו וכל ימיו הוא לומד על טהרת הקודש הוא משיג יראת הרוממות והוא יכול לקרב את נשמות ישראל להבורא ברוך הוא ולהכניסם בגופי התורה ומצות ויראת שמים ואור קדושתו מופיע על תלמידיו ותלמידי תלמידיו ההולכים בעקבותיו עד סוף כל הדורות, עיין שם. ולכן זה דבר גדול מאד מי שיכול להזהר לטבול בכל יום במקוה טהרה, שהוא דבר גדול מאד מאד, ובפרט מלמד תינוקות של בית רבן, צריך להקפיד על זה, וכן שוחט מוכרח להקפיד על זה, וכן סופר מוכרח להקפיד על זה, כי אסור לכתוב תפלין ומזוזות וספרי תורה בלי טבילת מקוה, וכן שוחט צריך להקפיד לא לשחוט בלי שיטבול קודם. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|