שאלה: מאת צבי: אני עוסק בקירוב בני נוער נושרים, ויש לי קבוצה של חמישים בני נוער שקשורים אליי בלב ונפש. ממש רחמנות גדולה עליהם – רובם עברו מה שעברו ונחשפו לדברים שליליים ביותר, הם מבולבלים מאוד בין שני העולמות ורובם שרויים במצב רוח שלילי. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר שלח י"ב סיון ה'תשע"ד
שלום וברכה אל צבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ידוע אשר העיקר מה שעובר על בני הנעורים בעניני קדושה וטהרה וכו', היינו פגם הברית – הוצאת זרע לבטלה וכו', וכמובא בספר "ראשית חכמה" (שער התשובה פרק ג' סימן י') ומהדברים שצריך השב לתקן, הוא לתקן אות ברית הפגום בהוצאת זרע לבטלה, שאין אדם בזמנינו ניצול ממנו בבחרותו, עיין שם. ואם הוא כתב את זה לפני ארבע מאות וארבעים שנה, כי הוא היה תלמיד הרמ"ק ז"ל שהיה בדורו של האריז"ל, וכבר אז כתב "שאין אדם בזמנינו ניצול ממנו בבחרותו" מה נאמר אנחנו בדור הזה שהכל פתוח, והכל פרוץ, ובני הנעורים נכשלים בגדול בחטא המגונה והמרור הזה? וכו' וכו', ובפרטי פרטיות עכשיו שיש כבר את כל הכלי משחית לבחורים בכיסם – אייפון, בלקברי, אייפד, אנדרואיד, סמארטפון וכו' וכו', שבזה יכולים לראות את כל הזבל והלכלוך שבעולם, כל מיני עירום ותיעוב וזיהום וכו' וכו', ואין פלא שבחורים צעירים נכשלים בעוון החמור הזה וכו'. וידוע אשר הקליפה שמחטיאה את האדם בחטא המגונה הזה נקרא לילי"ת על שם יללה – שמכניסה עצבות ומרירות ודיכאון פנימי וכו' באדם, ולכן עיקר תיקון הברית גילה לנו רביז"ל שזה שמחה – ככל שאדם יותר שמח כמו כן זוכה לתקן את מה שפגם, ולא רק זה, אלא אם אדם יהיה תמיד שש ושמח, על ידי זה אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) הקדוש ברוך הוא בעצמו ישמור אותו מלבוא אל פגם הברית, כי השמחה שורפת את הקליפות שברא על ידי עוונותיו המרובים, ולכן עיקר התיקון הוא עשרה מיני נגינה, שזה התיקון הכללי שגילה רביז"ל וציווה לפרסמו בכל העולם כולו, ואשרי מי שזוכה לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים הנקראים תיקון הכללי שהם תיקון גמור לפגם הברית. והעולה על הכל הוא רק שמחה – לדבר תמיד רק ממדת השמחה, וכן לשמח את הבחורים, ולשיר איתם כל מיני ניגונים, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל את מעלת הנגינה, ואמר (שיחות הר"ן סימן רע"ג) טוב להאדם להרגיל את עצמו שיוכל להחיות את עצמו עם איזה ניגון, כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאד מאד, ויש לו כח גדול לעורר ולהמשיך את לב האדם להשם יתברך. ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו ובינו לבין עצמו יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אין לשער ואין לתאר כלל. ומובא (סיפורי מעשיות מעשה י"ג מהשבעה בעטלירס מיום ו') אשר שם מרומז קצת מעלת הניגון, כי מבואר שם שעיקר רפואת הבת מלכה שנפלה חלשות הוא על ידי ניגון, היינו על ידי עשרה מיני נגינה וכו', כי המלך האכזר שהוא היצר הרע תופס את הנשמה בתוך עצבות ודיכאון פנימי, ומכניס את האדם במרירות עצומה שאלו החיצים שיורה המלך האכזר שהוא הס"מ בתוך נשמת האדם שנקראת בת מלך, כי הנשמה הקדושה של כל אחד מישראל היא נקראת בת מלך כידוע, והיא מונחת במקום שמונחת אצל כל אחד ואחד וכו' וכו', עייפה ויגעה וחלושה בעוונותיה שהם העשרה מיני חיצים שזרק וירה בה המלך האכזר שתפסה במצודתו וכו', וצריכין צדיק אמת בעל כח גדול שיוכל להיכנס לתוך כל המקומות שנפלה לשם ולהוציא ממנה כל העשרה מיני חיצים שירה בה המלך האכזר שהוא הס"מ שמכשיל כל אחד בחטאים ועוונות וכו', ולנגן את כל העשרה מיני נגינה, כי עיקר רפואתה של הנשמה שנקראת בת מלך, היא על ידי ניגון ושמחה; היינו כשמרגילים את עצמם לנגן בינו לבין עצמו ניגון של שמחה, אפילו שהוא לא בעל מנגן, עם כל זאת מפזז לעצמו איזה ניגון של שמחה או של התעוררות, וזה מכניס באדם התעלות שיעלה מהדיכאון הפנימי שתפס אותו. ומה טוב ומה נעים לשמוע גם כלי שיר כגון קלטות ניגונים של שמחה, כי הכלי זמר והניגונים מעלים את האדם מהעצבות ומהמרה השחורה ומעלים אותו אל שמחה רוחנית, ולכן לא בחינם שהצדיקים מאד מאד הפליגו במעלת השמחה והניגונים, שזה יסוד גדול בחסידות להגביה את הנשמה שנקראת בת מלך, ולהחזירה אל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, כי כל נשמה מאד מאד יקרה בעיניו יתברך כי היא חלק אלוק ממעל ממש, אבל להגיע אל זה צריכים להיות מקורבים אל הצדיק האמת, שהוא יכול למצוא את הטוב של כל בר ישראל, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שמכל הנקודות הטובות שמוצא אצל כל בר ישראל הוא עושה מזה ניגון נפלא ונורא מאד, עד שהנשמה שהיא הבת מלך יוצאת מהבוץ והלכלוך והבור שנפלה לשם. ועל כן אם אתה רוצה להצליח עם הבחורים שאתה מקרב אל הקדוש ברוך הוא, תרגילם שיהיה להם כל מיני זמר, וחלק גדול מהיום שישירו וירקדו וישמחו את עצמם, וזה יוציא אותם מהמרירות והדיכאון הפנימי שנדבקו בהם, וכך לאט לאט תוכל גם להכניס בהם ללמוד בכל יום חומש עם התרגום, וכן להרגילם שיגרסו בכל יום ח"י פרקים משניות שזה הורג את היצר הרע, וזה מכניס חשק לאדם ללמוד את התורה הקדושה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שהירבה ללמוד משניות אינו מניחו להכנס שם. ולכן אשרי מי שיגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות שזו הצלחה נצחית, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה. והעולה על הכל תלמד איתם הלכות של חיי יום יום, שמסכנים הם לא יודעים כלום, ולכן ראוי ללמוד איתם את יסודות היהדות – נטילת ידים שחרית וכו', ברכות התורה וכו', להתפלל את השלוש תפילות ביום – שחרית מנחה וערבית, ברכת המזון וקריאת שמע שעל המיטה וכו', וכך לאט לאט ישתנו לטובה ויצאו מהרגליהם הרעים, ויחזרו בתשובה שלימה אליו יתברך. אל תיקח את זה בקלות, כי השמחה זה יסוד גדול ביהדות.
|