וישמע יתרו כהן מדין חותן משה את כל אשר עשה אלקים למשה ולישראל עמו כי הוציא ה' את ישראל ממצרים ופירש"י מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, ויש להבין למה דייקא שני שמועות אלו קירבו את יתרו יותר מן הכל • דברי התורה שנאמרו בשולחנו הטהור של כ"ק מוהרא"ש זי"ע בליל שבת קודש פרשת יתרו ה'תשע"א. |
||||
|
||||
בליל שבת קודש בסעודה ראשונה דיבר מוהרא"ש זי"ע דיבורים נוראים ונפלאים מאד על פי הפסוק וישמע יתרו וגו'. ♦ ♦ ♦ פתח ואמר מוהרא"ש ז"ל, כתיב (שמות י"ח) וישמע יתרו כהן מדין חותן מה את כל אשר עשה אלקים למשה ולישראל עמו כי הוציא ה' את ישראל ממצרים ופירש"י מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק, ויש להבין למה דייקא שני שמועות אלו קירבו את יתרו יותר מן הכל. ויש לומר בזה, כי הנה עיקר קריעת ים סוף היה בזכותו של יוסף הצדיק, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש תהלים מזמור קי"ד) על הפסוק (תהלים קי"ד) הים ראה וינוס, מה ראה, ראה ארונו של יוסף, כי יוסף הצדיק הראה דרך שיכולים לעמוד חזק אפילו בנסיונות הכי קשות והכי מרות שבעולם, ולישאר חי וקיים באמונתו, ולהיות בשמחה תמיד, כי עבר על יוסף הצדיק צרות ויסורין רבים מימי צעירותו, שנאו אותו אחיו, וקינאו בו עד שהתנכלו אותו להמיתו, ושיסו בו הכלבים, ואחר כך זרקו אותו בבור, ולבסוף מכרו אותו לעבד למצרים, ובמצרים עבר עליו מה שעבר, שחשדו אות במעשה מכוער עם אשת פוטיפר, ושמו אותו בבית האסורים, ועם כל זה לא אבד אמונתו, רק היה שם שמים שגור בפיו, ותמיד התפלל להקדוש ברוך הוא שימצא חן בעיני כל רואיו, ויציל אותו מכל רע, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא וישב) על הפסוק (בראשית ל"ט) וירא אדוניו כי ה' אתו, שלא היה שמו של הקדוש ברוך הוא זז מפיו, היה נכנס לשמש רבו, והוא היה מלחש ואומר, רבון העולם אתה הוא בטחוני, אתה הוא פטרוני, תנני לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואי ובעיני פוטיפר אדוני, ופוטיפר אומר לו, מה אתה מלחש, שמא כשפים אתה עושה לי, והוא משיבו, לא, אלא אני מתפלל שאמצא חן בעיניך, עיין שם, וכן מצינו שהיה מצטיין ביותר במדת השמחה גם כשהיה בבית האסורים, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה פ"ו סי' ד') ויהי איש מצליח, גבר קפוז, פירוש, צהל ושמח, ולכן כשראה אסירים אחרים והנם זועפים, לא היה יכול לסבול עצבותם, רק שאל אותם (בראשית מ') מדוע פניכם רעים היום, כי מי שהוא איש שמח באמת, אינו יכול לסבול לראות אנשים אחרים עצבים, נמצא שהיה ליוסף הצדיק התחזקות עצומה, שלא נתן לעצמו להישבר מפני שום דבר שבעולם, ולכן כשראה הים ארונו של יוסף, נס וברח מלפניו, כי זכותו וכוחו השאיר לנשמות ישראל, שיוכלו להחזיק מעמד אפילו בהמצבים הכי קשים, ולא יאבדו עצמם כלל, ולכן היה הים מוכרח להבקע מלפניהם, וליתן להם לעבור, כמו שמודה ומכיר לכוחם וגבורתם, שיש להם כח לעבור על הכל ולא להישבר משום דבר.
ודבר זה קירב את יתרו מאד, כי לראות עם קשה עורף בקדושה, שמוכן לסבול הכל על תוקף אמונתם בו יתברך, והם הולכים ומתחזקים עם כוחו של יוסף הצדיק, עד שהים נבקע לפניהם, שמועה זו שמע ובא, והבין שכדאי להיות דבוק בעם קדוש כזה, שיש להם התחזקות בכל המצבים שבעולם, ומזה לקח התחזקות לעצמו שאפילו ירדפו אותו כל עובדי עבודה זרה שבעולם על שעזב אמונתם הכוזביות, אין לו להתפעל מהם כלל, כמו שלא התפעל יוסף מכל מה שעבר עליו רק התחזק בכל מצבי החיים. וכן שמועת מלחמת עמלק גרם לו לבא ולהתגייר, כי מלחמת עמלק הראה עוצם כוחותם של ישראל לעמוד חזק אפילו כשאומות אחרות מתנפלים עליהם ורוצים לקרר אותם מקדושתם, כי אחרי קריעת ים סוף רעדו כל העולם מפני נשמות ישראל, וכמו שכתוב (שמות ט"ו) שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת, ואף על פי כן העיזו עמלק פניהם לבא ולהלחם עמהם, וגרם להם התקררות בעבודתם, וכמו שכתוב (דברים כ"ה) אשר קרך בדרך, ופירש"י, משל לבן בליעל שקפץ לתוך אמבטי רותחת, ואף על פי שנכוה, קירר את האמבטי בפני כולם, ואף על פי כן לחמו נשמות ישראל עמו והחלישו כוחו, וכמו שכתוב (שמות י"ז) ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב, וממשיכים ללחום עמו בכל דור ודור, עד שיהיה נמחה זכרו לגמרי, וכמו שכתוב (שם) מלחמה לה' בעמלק מדור דור, כי בכל דור יש זרע עמלק שנלחמים עם ישראל לקרר אותם מעבודתם חס ושלום, שהם כלליות עזותן של אומות העולם הרודפים נשמות ישראל בכל הדורות, וגוזרים עליהם גזירות, ומבקשים רעתם רחמנא ליצלן, אבל נשמות ישראל אינם מתפעלים מהם כלל, רק ממשיכים להלחם עמהם ומוסרים נפשם לבנות מחדש בתי כנסיות ובתי מדרשות, תלמודי תורה ובתי ספר, מקוואות ומוסדות של חסד, הכל להראות שאינם מתפעלים כלל מטומאותן של עמלק, וכל זה קירב את יתרו מאד, כי ראה שיש אומה קדושה כזאת שיכול לקום ולהתעורר אפילו אחר שמתעללים בהם כל כך רחמנא ליצלן, והבין יתרו שזה בא רק משורש של קדושה עליונה, שעומד וקיים לעד ולנצח נצחים, ולכן בוודאי כדאי להתדבק באומה זו.
וזהו שאמר יתרו (פסוק י"א) כי עתה ידעתי כי גדול הוי"ה מכל האלהים וגו', כי למד יתרו מהתחזקותו של יוסף הצדיק, וכן מהתחזקותו של נשמות ישראל אחר מלחמת עמלק, שיש אפשרות לתקן הכל, ולהחזיק מעמד בכל אשר עובר על אדם בימי חייו, וזה היה נצרך לו מאד, כי הרי עבד כל עבודה זרה שבעולם (כמו שפירש"י על פסוק זה), ועכשיו שרצה להתקרב לאמונת ישראל, הרי יכול להיות נחלש דעתו, איך אפשר לתקן כל העבר שלו, ולהתחזק מכאן ולהבא בכל מצבי החיים, אבל כשהתבונן היטיב בקריעת סוף שהיתה בזכותו של יוסף הצדיק, וכן התבונן בהתחזקותם של ישראל אחר מלחמת עמלק, מכל זה הבין שיש אפשרות לתקן הכל ולהחזיק מעמד בכל מצבי בחיים, ולכן איתא בזוהר הקדוש (יתרו ס"ט.), כשיתרו אמר כי גדול הוי"ה מכל האלהים, נתקדש שמו של השם יתברך בכל העולמות עילא ותתא, כי כשיתרו הבין שיכולים לחזור בתשובה מכל העבודה זרות שבעולם, ואין שום יאוש בעולם כלל, מזה נתקדש שמו של הקדוש ברוך הוא בכל העולמות, כי הראה דוגמא חיה שאין דבר עומד מפני התשובה, ויכולים לתקן את הכל, ואין שום יאוש בעולם כלל, והשם יתברך יזכינו להתחזק באמונה טהורה בכל מצבי החיים, ולעלות ולהתדבק בו יתברך באמת ובתמים, עדי נזכה להכלל בו יתברך לגמרי מעתה ועד עולם אמן ואמן. |
||||
לכל המאמרים במדור משולחנו של צדיק > |