כא. עצה למתלבט איזו עסק יעשה לפרנסתו
מה טוב ומה נעים להשיג לעצמו אומנות קלה ונקיה, שלא יצטרך לייגע את עצמו כל כך, כי מה בצע לעבוד כמו חמור, ולסחוב אבנים, החכם עיניו בראשו, ובוחר בעבודה כזו שאינו צריך לעבוד קשה, העיקר שיאהב את מה שעושה, ויהיה לו סיפוק מזה.
(אשר בנחל, כרך מב, מכתב ו' תתקפג)
אנשי שלומנו אומרים, שצריכים תמיד לחפש אחר עסק כזה, שפיו לא יהיה משועבד, רק עם הידיים יעשה את המלאכה, ועם הפה ידבר אל הקדוש ברוך הוא.
ובפרטיות אתה, שהנך במקצועך נגר, ראה לדבר הרבה עמו יתברך, וכן היה אצל אנשי שלומנו אחד בשם ר' חיים סטולר (ר' חיים הנגר) בעת שסתת את העצים, היה מדבר אל עצמו:
"ראה חיים, איך מהעץ הזה יכול להיעשות כלי נפלא, ומעצמך שום דבר".
וכן הרבה לדבר אז הרבה עמו יתברך.
(אשר בנחל, כרך לט, מכתב ו' תקכח)
כב. איך עושים חשבון נפש אמיתי ויעיל, בלי ליפול לעצבות?
מי אומר שצריך לחשוב חשבונו של עולם, מה שלא עשית, ועל ידי זה תבוא לעצבות ומרירות, תעשה חשבונו של עולם, מה שכן עשית היום – למדת דף גמרא, פרק משניות, הלכה בשולחן ערוך, התפללת שחרית, מנחה ערבית, וברכת ברכת המזון וכו',
כן תחפש ותבקש בעצמך עוד נקודות טובות, ולכן חשבון הנפש לא צריך על מה שאין לך, אלא על מה שיש לך. תמיד תסתכל על חצי הכוס המלאה ולא על חצי הכוס הריקה.
על ידי זה תרצה תמיד להוסיף יותר ויותר, וזה חשבון הנפש האמיתי.
(אשר בנחל, כרך מב, מכתב ו' תתקפט)
כג. כיצד זוכים לביטחון עצמי?
תראה לדבר הרבה עמו יתברך, ותתמיד בדבר זה מאוד. וזה יכניס בך ביטחון עצמי חזק. שלא תפחד משום בריה, כמו שאמר רבנו: "מי שיש לו ביטחון, אין לו שום פחד" (ספר המידות, אות ביטחון, סימן א) וכן כתוב: "אבטח ולא אפחד" (ישעיהו יב).
מי שיש לו ביטחון, אינו מתיירא משום בריה שבעולם, וההתבודדות מכניסה באדם ביטחון חזק שיהיה עצמאי.
(אשר בנחל, כרך מב, מכתב ז' יב)
כד. איך להישאר אצל הצדיק
אודות שאתה מבקש עצה איך להישאר אצל הצדיק. תאמין לי, שאין על זה שום עצה כלל, רק לעמוד ולהתפלל בכל יום ויום לפניו, שיזכה להיות מקורב ומקושר אל צדיק האמת.
כי כפי היכלי התמורות שיש בזה העולם, שממירים רע בטוב וטוב ברע, קשה מאוד מאוד להישאר אצל הצדיק.
אם לא שיתפלל ביום ובלילה: "ריבונו של עולם, זכני להיות מקושר אל הצדיק עד הרגע האחרון בעלמא דין, ואחר כך בעלמא דאתי".
בלי תפילה לא מועיל כלל, כי עכשיו מאיר לאדם כך, ויש אצלו ביטול הבחירה, ולמחר כבר נחשך לו האור לגמרי, ומתרחק לגמרי. על כן אין עצה אחרת, רק תפילה ובקשה תמיד, שיזכה להיות מקושר אל הצדיק.
על כן ראה רק להתפלל אליו יתברך תמיד, שתזכה להישאר אצל רבנו, ותלמד ספריו הקדושים, ותתבודד עמו יתברך, ותרבה בלימוד התורה הקדושה על פי 'סדר דרך הלימוד'.
(אשר בנחל, כרך מא, מכתב ז' עד)
כה. מה העצה לזכות לזרע של קיימא?
ראו להתחזק מאוד ולידע, כי בנים הם רק בידו יתברך, ולא בידי בשר ודם. ועל כן אם אין לכם כסף לרופאים, אל תבלבלו את עצמכם, רק בטחו בה', ובוודאי לא יעזוב אתכם.
ראו לקיים את כל זה, ואז יעזור לכם הקדוש ברוך הוא, שתיפקדו בזרע של קיימא:
- תשמרו מאוד על טהרת המשפחה, כי הוא דבר חמור ביותר.
- להדליק שני נרות של חלב ושני נרות של שמן זית לכבוד שבת קודש, ובעת הדלקת הנרות לבקש הרבה ממנו יתברך, שתפקדו בפקודת ישועה.
- תשמרו שבת ותארחו אורח לכבוד שבת קודש, כי הכנסת אורחים מזכה את האישה בבנים, ובפרט הכנסת אורחים לכבוד שבת קודש.
- היה טוב מאוד, שתיסעו שניכם אל ציון מצבת ציון התנא הקדוש רבי מאיר בעל הנס, להדליק שם נר של שמן זית, ולבקש שם ממנו יתברך, שתיפקדו בפקודת ישועה.
אם תקיימו זאת, הקדוש ברוך הוא, יעזור לכם, שיהיה לכם נס ושיתפקדו בפקודת ישועה משמי קדם.
(אשר בנחל, כרך מא, מכתב ז' רעו)
כו. כיצד יוצאים מהחובות?
הרגל עצמך לדבר עמו יתברך, ולספר לפניו יתברך את כל מה שעובר עליך בפרטי פרטיות, ואז דיקא תזכה לצאת מחובותיך, כי החובות באים מחמת העוונות, כפי שאדם חוטא – כן חייב לקדוש ברוך הוא, כי כשחייב להשם יתברך, נשתלשל למטה עד שהיה חייב לבני אדם.
ובזה שאדם חוזר בתשובה באמת, ומקשר ומדבק את עצמו לשורשו, על ידי זה כשזוכה שנמחלים לו חובותיו ברוחניות, אזי נמחלים לו גם חובותיו בגשמיות, ויש לו מהיכן לשלם.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' עא)
ואודות החובות שכבר נפלת בהם, העצה היעוצה, שתדע אשר מכל סבך יכולים לצאת, והעיקר לא להיכנס בלחץ ולא לאבד עשתונות.
לכתחילה, כאמור, אסור ללוות כספים כשאין יודעים מהיכן לשלמם. אבל אם כבר לווית, והנה אין לך להשיב. בכן, מה תעשה עתה?
עליך לידע שהאמת היא התשובה הטובה ביותר, אל תכחיש, חס ושלום, את ההלוואה, ואל תחציף פניך כלפי המלווה, כי זה יגרום לך נזקים גדולים יותר.
אמור לו את האמת: "נקלעתי לצרה גדולה מאוד, הן אמת, אני יודע שאני חייב לך כסף, ואשתדל להחזיר בכל יום משהו".
וכן תעשה, שתחזיר בכל יום וים אפילו מעט, ומהיכן תשלם? מותר לך לילך לאסוף צדקה ולחזר על הפתחים, כי אתה בבחינת עני, וישראל קדושים הם, ובוודאי יעזרו לך. ואם תראה נכונות למלווה, שאתה באמת מעוניין לפרוע את החוב, אזי תזכה לבסוף להשיב הכול.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תתפט)
כז. ביני לבין זוגתי יש חילוקי דעות – מה העצה?
עיקר העצה – רק אהבה ושוב אהבה ושוב אהבה. הסברה ושוב הסברה וכו' ולא לכפות דעתו על הזולת. אם הולכים ראש בראש, לבסוף נשברים, אך כשהולכים באהבה, אז נתקיים 'אהבה דוחקת את הבשר' (בבא מציעא פד.) ונתקיים 'והסירותי את לב האבן ונתתי לכם לב בשר' (יחזקאל יא, יט).
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תשמט)
כח. עצה לאדם שנפל בחלישות הדעת
חזק ואמץ, וכן תחזק ותאמץ ותשמח אחרים. כי זו מצווה גדולה לעזור לחסרי עצה וכו', והרבה אנשים איבדו עצמם לדעת, רק מפני שלא היה מי שישוחח עמהם, ומי שידבר על לבם, וייעץ להם איך יוצאים מהפח יקוש.
רבנו אמר: 'ביותר מועיל שינה לאמונה' (שיחות הר"ן, קי), ולכן אם אתה נופל בדעתך בחלישות הדעת – לך לישון, ואז טוב לך תמיד.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תשנ"ח)
כט. עצה לרפואה שלמה
היה טוב מאוד שתאכלו הרבה ירקות, וזה ימשיך עליכם רפואה שלמה.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תשס"ב)
ל. עצה לשמירה ולא לפחד משום בריה
אל תתפעל משום בריה בעולם. כל זמן שאתה מתבודד עמו יתברך בכל יום, ומפרש שיחתך אליו יתברך, אתה מזמין את מלאכי לבך, שהם ישמרו אותך מכל רע, ותהיה רגיל לומר בכל פעם:
"בשם הוי'ה אלוקי ישראל, מימיני מיכאל, ומשמאל גבריאל, ומלפני אוריאל, ומאחורי רפאל, ועל ראשי שכינת אל ".
תהיה רגיל לומר זאת בכל שעה משעות היום, היינו בכל תחילת שעה תקשר את עצמך עם מלאכי השמירה, ועל ידי זה אין לך מה לפחד משום בריה שבעולם.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תש"פ)