שנא – מה התיקון לאדם שנהג ברכב והרג נפש?
בעניין אחד שהמית את הזולת בתאונת דרכים וכו', הוא נקרא רוצח ממש. כי אדם מועד לעולם, ועיקר תיקונו שיקבל על עצמו אף פעם לא לנהוג עוד ברכב. ויבקש תיקון לנפשו מבית דין של יראים ושלמים לדבר ה', אבל אם הוא ממשיך לנהוג, נקרא עבריין, וסופו – שדמו בראשו, וישלם את המחיר.
אנשים חושבים שרכב זהו משחק… רכב זה משחית, וצריכים לשמור על המשחית, שלא תצא תקלה מידו. מחויבים לציית לחוקי המדינה. כל מדינה ומדינה וחוקותיה בחוקי התנועה, וזה ממש פיקוח נפש.
(אשר בנחל, כרך מו, מכתב ח' רנב, שנת תשמ"ו)
שנב – אנו נשואים שנים רבות אך לא זכינו לילדים, מה העצה להיפקד בזרע של קיימא?
הנה אחיך וגיסך היו אצלי מקודם, וספרו לי כל מה שעובר עליכם זה הרבה שנים, שאתם חשוכי בנים.
עליכם לדעת, כי רבנו גילה לנו, אשר אין שום ייאוש בעולם כלל. ואפילו שכבר עברו כל כך הרבה שנים מאז שהתחתנתם, אל תתייאשו כלל.
תקבלו על עצמכם לקיים כל הנאמר כאן, ואז תיפקדו בזרע של קיימא.
- ראו לבדוק את המזוזות בבתיכם, ולראות אם אין חסר באיזה חדר מזוזה.
- ראו לקנות מיטות חדשות.
- תדליקו לכבוד שבת קודש שני נרות של חלב (פראפין) ושני נרות של שמן זית.
- תשמרו שבת כהלכתה, ותכניסו אורח לכבוד שבת קודש. תקדשו את השבת עם יין, וכן תבדילו במוצאי שבת עם יין.
- ראה לקנות לאשתך ה' מכסף טהור (יכולים לקנות את זה בכל חנות של תכשיטים), והיא תתלה את זה על צווארה ותישאנו תמיד.
- תקבלו על עצמכם כשיוולד לכם בן זכר, שתקראו את שמו "מאיר שלום", על שם התנא רבי מאיר בעל הנס, ועל שם המקובל האלוקי רבי ששלום שבזי, והמקובל האלוקי רבי שלום שרעבי, זכותם תגן עלינו.
נא ונא תקבלו על עצמכם לקיים כל זאת, ואז תראו ברכה והצלחה בכל מעשה ידיכם. למען ה', לטובתכם הנצחית, אל תתגרשו, חס ושלום, כי אתם זוג מן השמיים.
(אשר בנחל, כרך מו, מכתב ח' תכג, שנת תשמ"ו)
שנג – מהו הזמן המדויק של אמירת תיקון חצות?
אודות שאלתך בעניין תיקון חצות, אומר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן קמט) "שזה שש שעות אחר צאת הכוכבים, ונמשך שעתיים". והנה בפוסקים מובא שזמן חצות הוא בין בקיץ בין בחורף בשעה שתים עשרה, ונמשך עד עלות השחר.
לכן כשאחד רוצה לציית את רבנו שאמר, שזמן חצות הוא משש שעות מצאת הכוכבים, עליו להיזהר ולחכות עד אז.
אבל ידוע שרבנו אמר: "אם יש פוסק אחד שפוסק הלכה, יכולים לסמוך עליו. לכן אם יש פוסקים האומרים, שזמן חצות הוא מחצי הלילה עד עלות השחר, אזי כפי שאדם רוצה – כך יתנהג, והבן.
(אשר בנחל, כרך מט, מכתב ח' תתקעז, שנת תשמ"ו)
שנד – האם יכולים לתת זכר למחצית השקל עבור ההדפסה?
אודות ששאלת, אם יכולים לתן את מחצית השקל בעבור ההדפסה – בהחלט! ואין לך עוד מצווה גדולה של נתינת מחצית השקל כמו להדפסת ספרי רבנו.
(אשר בנחל, כרך מט, מכתב ט' לא, שנת תשמ"ו)
שנה – איזו טובה נצחית ניתן לעשות לאדם שנפטר?
זאת תדע, כי כשהאדם נפטר מזה העולם, עד שעובר את עולם התוהו, אורך זמן הרבה. ועד שמגיע לבית דין של מעלה, עובר הרבה זמן, ואף אחד אינו יודע מזה.
לכן צריכים הרבה לעמול בשביל הנפטר לעשות לו טובה.
ואיזו טובה יותר גדולה יכולים לעשות לו כמו זיכוי הרבים. כשמדפיסים ספר לעילוי נשמתו, ובני אדם מסתכלים בספר ומתעוררים בתשובה, ומדבקים עצמם בקדוש ברוך הוא, אין זכות יותר גדולה מזו.
(אשר בנחל, כרך מט, מכתב ט' צז, שנת תשמ"ו)
שנו – כיצד אזכה לביטחון עצמי?
אודות שאלתך וכו', אסור לך לחשוב מעצמך, תחשבי רק מהקדוש ברוך הוא, אז יהיה לך ביטחון עצמי.
אך ברגע שמתחילים לחשוב מעצמו, מאבדים את הביטחון העצמי, ומכל שכן אם תדברי עמו יתברך חמש דקות, זה יבנה את האישיות שלך, ולא תצטרכי טובות משום בריה שבעולם.
כי זו המדרגה הכי גבוהה להגיע אליה בזה העולם – לחשוב רק מהקדוש ברוך הוא, ולדבר עמו תמיד, אשר זה מכניס ביטחון עצמי, ומעלה דימוי עצמי ירוד, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו!
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' רפא, שנת תשמ"ו)
שנז – האם כדאי לי לקחת גוי להיות שותף בעסקי?
אודות שאלתך וכו', עיקר עצתי לנהוג כפי המובא בשולחן ערוך, שלא כדאי ללכת בשותפות עם מי שאינו יהודי, כי אין בזה ברכה והצלחה.
ובאמת, בעניין עסקים, מצליחים יותר בלי שותפים בכלל, כי כשהאדם יחיד בעסקו, אין לו על מי להשליך את האשמה במחדל שקרה וכו', וכך יתקן את המעוות ביתר שאת, ויתקדם בעסקיו.
לא כן, על ידי שותפים נעשות קטטות ומריבות, ולפעמים מעלימים זה מזה רווחים…
על כן ראה להיכנס לעסק בלי שותפים כלל, אלא תיקח לך את הקדוש ברוך הוא לשותף, וכיצד? על ידי שתפריש צדקה, תיתן כסף מעשרות, ובזה בוודאי תזכה לעשירות.
כי "עשר בשביל שתתעשר", היינו שתיתן מעשרות מן הרווחים לצדקה בעבור בתי כנסיות, כוללים, ישיבות ובתי חינוך שלומדים בהם אמונה ותורה…
וכך תיהפך להיות שותף לאחד מן המוסדות הרוחניים, ותפריש להם מן העסק, ובוודאי על ידי זה תראה ברכה בכל מעשה ידיך.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' שכז, שנת תשמ"ו)
שנח – האם אפשר להשתמש בכספי מעשר לצורך נסיעה לקברי צדיקים?
אודות שאלתך בעניין הנסיעה וכו', עליך לדעת אשר מכספי מעשר מותר לעשות כל דבר של מצווה, ולכן אם מנצלים את הנסיעה אך ורק בשביל הקדוש ברוך הוא, היינו מחמת שרוצים להגיע לקברות צדיקים, אזי מותר להשתמש בכספי מעשר, כי זהו בעבור רצונו יתברך.
ובוודאי כשבאים אל קברי הצדיקים, נפתח הלב לבקש ממנו יתברך כל אשר צריכים, ולשפוך לפניו שיח ותפילה מכל המעיק וכואב לו. כמו שאומר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן יז). "ששם יש אוויר הנח והזך, ומתקבלות שם התפילות לרחמים ולרצון לפני אדון הכול".
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' שכח, שנת תשמ"ו)
שנט – מה נעשה כדי שנזכה לקרב את הגאולה?
בעניין ששאלת, במה נזכה לקרב את הגאולה וכו', צריך שתדע, אשר עיקר החוב המונח על כל אחד בימים אלה – להרבות בצדקה וחסד עם הזולת, ולאהוב את כל בר ישראל כנפשו.
וכמאמרם ז"ל (פסחים קיז:) על אברהם אבינו, שאמר לו הקדוש ברוך הוא: "בך חותמים". היינו דווקא על ידי אברהם אבינו שהיה עמוד החסד, חותמים את הגאולה וזוכים לגאולה.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' שכט, שנת תשמ"ו)
שס – האם "ספר הנשרף" מצוי כיום?
אודות שאלתך וכו' בעניין ספר הנשרף וכו'. ידוע, אשר רבנו גילה לתלמידיו כל אשר יהיה עד הגאולה ואחר הגאולה. אבל זה נשאר אצל שני התלמידים: מוהרנ"ת, ורבי נפתלי, והם כתבו זאת בראשי תיבות, וזה נמצא אצלנו, אבל אין מובן כלום.
(אשר בנחל, כרך נ', מכתב ט' של, שנת תשמ"ו)