שאלה:
מאת אבישר: שלום לכבוד הצדיק מוהרא"ש, רפואה שלמה וגאולה שלימה בקרוב. רציתי לשאול, רבינו אומר שעיקר חצות הוא תמיד אחרי שש שעות מתחילת הלילה. הרבה פעמים יוצא, בפרט עכשיו בקיץ שחצות "המקובלים" יוצא מוקדם יותר בהרבה מחצות רבינו, וסמוך לשעות האלה הרבה פעמים נמצאים ערים, אבל לחכות לחצות רבינו זה מאוחר מידי ולא שייך, צריך לקום לתפילה בזמן וכו'. האם שייך לומר חצות בזמן חצות הרגיל הנהוג בעולם, כי רבינו אמר "עיקר" חצות, משמע שיש בשיטה שניה גם טעם, או שמא יש לומר חצות רק משש שעות אחר תחילת הלילה? כמו כן, האם יש קפידה לומר חצות כסדר המובא בשערי ציון או שאפשר לומר כנוסח המובא בסידורי הספרדים? וכן מובאים כמה שינויים בין השערי ציון לסידורי הספרדים גם בהלכות, כגון בימים שאין אומרים וכד', והאם לומר רק בשעתיים של חצות או עד סמוך לעלות השחר? תודה רבה הרב ומחילה על הטרחה, אנא שהרב יברך את כולנו שנזכה להיות נאה דורש ונאה מקיים ולומר חצות בכל לילה ולילה ולהתאבל על ירושלים באמת. תודה רבה ושבת שלום.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
|
בעזה"י יום ב' לסדר ואתחנן י"א אב ה'תשע"ב
שלום וברכה אל אבישר נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
בוודאי אם אדם יכול ללכת לישון מוקדם ולקום מוקדם, ולקיים בתמימות ופשיטות את רצון רביז"ל לומר סדר תיקון חצות אחר שש שעות מצאת הכוכבים, אין למעלה מזה, אבל מאחר שלא כל אחד יכול להראות את זה, ובפרט בקיץ וכו', אז כדאי לסמוך אפילו על פוסק אחד כמו שאמר רביז"ל אם יש פוסק אחד יכולים לסמוך עליו, ולפי דעת הרב הקדוש מקאמרנא זי"ע חצות הוא תמיד בשעה שתים עשרה הן בקיץ והן בחורף.
ולכן כשאין לאדם ברירה אחרת במקום להפסיד אמירת סדר תיקון חצות שזה דבר גדול מאד, יכולים לסמוך עליו, וכן הוא בכל דבר אם יש לו פוסק אחד מגדולי הפוסקים וכו', יש לסמוך עליו, כמובא בדברי רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תקמ"ז) שבשביל חומרא אחד יכולים לאבד הרבה וכו', עיין שם.
אשרי מי שאינו מטעה עצמו בזה העולם, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שאל יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד, עיין שם.
ולכן אדם צריך תמיד להסתכל על עצמו וכו', ועל מצבו וכו', כדי שלא יאבד את הטוב שיכולים לזכות בזה העולם כרגע וכו', ולכן אתה יכול להגיד סדר תיקון חצות בשעה שתים עשרה בדיוק ולסמוך על דעת הרב הקדוש מקאמרנא זי"ע, ולא להתבלבל, ולהיפך בחורף כשצאת הכוכבים מאד מוקדם, אזי אתה יכול לומר סדר תיקון חצות כמו שגילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"ט) שששעות אחר תחילת הלילה שיוצא בסביבות השעה אחת עשרה.
אשרי מי שזוכה לחטוף בכל יום טוב אמיתי ונצחי, ולא מטעה את עצמו כלל כי רק זה מה שישאר לו.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים |
 |
|