שאלה: מאת סול: שלום רב לכבוד קדושת אדמו"ר מוהרא"ש שליט"א הצדיק מיבנאל. מהי העצה והדרך הנכונה להגדלת הביטחון של דימוי עצמי נמוך ופחד מכישלון לאדם רווק בן 35 שהוריו גרושים מגיל 3, עם 10 שנות לימוד (כיתות מקדמות כולל יועצים ופסיכולוגים וחונכים שלא הועילו), עם תפיסה איטית מאוד וקשיי ריכוז, ללא בגרות, ללא צבא, ללא חיי חברה, ללא מקצוע, חי עדיין עם ההורים ועל חשבונם, ללא עצמאות, ללא ניסיון חיים, ללא כוח ומוטיבציה ובלי יכולת להגשים את שאיפותיו הפשוטות לפעול כאחד האדם, להשתדל, לעבוד, לקחת אחריות, להיות כשיר ומוכן להקים בית עם אשה וילדים ושלא יפחד ממחויבות. חשוב לציין שלא מדובר על אדם מוגבל פיזית אלא מנטלית שהוא מכונס בתוך עצמו, מופנם ושקט ונחבא אל הכלים. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויצא ו' כסליו התשע"ג שלום וברכה אל סול נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תאמין לי שמה שעובר עליך וכו' מאת ילדותך וכו', עובר על הרבה אנשים, ומחמת שאין מי שיבין היטב את נבוכי הנפש וכו', ולכן אפילו חכמים גדולים לא ירדו לסוף דעתן של אלו שעוברים את הבעיה שאתה עובר וכו' וכו'. והנה הקדוש ברוך הוא חמל על עם ישראל ושלח אל דורותינו אלו נשמה כזו שיכול לרדת אל כל נבוכי הנפש וכו', ומבין את שורש הנפש של כל אחד ואחת וכו' וכו', ולכן מצא תרופה לכולם, וכל מי שרק מעיין בדבריו הקדושים מוצא מקור מים חיים בדבריו, והוא רבינו הקדוש והנורא רבי נחמן בן שמחה זי"ע שהוא מנחם הכל ומשמח הכל (עיין ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב'), ושמו מובא בהתורה (בראשית ה') "זה ינ'ח'מ'נ'ו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר אררה הוי"ה" ויסוד היסודות אצלו הוא שיחה בינו לבין קונו, שאדם צריך להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות גמור, בלי שום שכל והשכלות כלל, רק שידבר אליו יתברך בלשון שרגיל בה, וכל מה שמעיק לו או מציק לו, הכל לכל יספר רק אליו יתברך, שילך במקום שאין שמה בני אדם, וידבר עמו יתברך בשפת האם שלו. ואף שבהתחלה יהיה נדמה לו שאף אחד לא שומע אותו וכו' ולא צריך אותו וכו', והוא כבר לא שוה לשום דבר וכו', וממנו כבר לא יצא כלום וכו', הכל דמיון גדול, אדם צריך להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא בלי שום חכמות, ויתמיד בזה מאד מאד, עד שבמשך הזמן יבנה את עצמו, ואת המתנה הזו הביא לנו רביז"ל ועשה את זה לדרך כבושה לכולם, לכל מי שרק רוצה לציית אותו, והגאולה תהיה על ידי משיח צדקינו שהוא יכניס את דבר זה בכל עם ישראל ובכל העולם כולו, כמו שכתוב (צפניה ג') "כי אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד. וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן רס"ו) כל מה שמשיח יעשה טובות לישראל אני יכול לעשות, רק החילוק הוא שמשיח יגזור אומר ויקום וכו' [היינו אצלי עדיין יש בחירה, אבל אצל משיח כבר לא יהיה בחירה כלל]. ולכן אם אתה רוצה לצאת מעצמך ולהתחיל לבנות את המהות שלך וכו', תרגיל את עצמך בעבודה הקדושה הזו של שיחה בינו לבין קונו שנקרא בדברי רביז"ל התבודדות, ואף שבהתחלה יגיע לך דבר זה מאד מאד קשה, כי יהיה נדמה לך שאף אחד לא שומע אותך וכו', כל זה בא מחמת הכפירות ואפיקורסות שנכנסו באדם על ידי עוונותיו, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה באדם. ומובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) ובאמת אם היה יודע אדם ידיעה בלב שלם שמלא כל הארץ כבודו והקדוש ברוך הוא עומד בשעת התפלה ושומע התפלה וודאי היה מתפלל בהתלהבות גדול, והיה מדקדק מאד לכוון את דבריו, ובשביל שהאדם אינו יודע זאת ידיעה בלב שלם, בשביל זה אינו מתלהב כל כך ואינו מדקדק כל כך וכו', עיין שם. עד שיש בני אדם שנלקחה מהם האמונה לגמרי ולכן קשה להם להתבודד ולדבר ולהשיח את כל אשר עם לבבו אליו יתברך, אבל מי שרוצה לציית את רביז"ל ולקיים את דבריו אפילו שכבר הסתבך במה שהסתבך וכו', ועברו עליו ימים ושנים בלי שום תכלית בחיים וכו', ונדמה כמו יתיר בזה העולם וכו', אם יהיה עקשן על דבר זה, היינו לדבר ולשיח ולספר את כל אשר עם לבבו לפניו יתברך, זה מה שיוציאו מנבכי הנפש שנכנס בהם. וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ה) ההתבודדות הוא מעלה עליונה וגדולה מן הכל. דהיינו לקבוע לו על כל פנים שעה או יותר להתבודד לבדו באיזה חדר או בשדה, ולפרש שיחתו בינו לבין קונו בטענות ואמתלאות בדברי חן ורצוי ופיוס, לבקש ולהתחנן מלפניו יתברך, שיקרבו אליו לעבודתו באמת. ותפלה ושיחה זו יהיה בלשון שמדברים בו וכו', והנהגה זו הוא גדולה במעלה מאד מאד, והוא דרך ועצה טובה מאד להתקרב אליו יתברך, כי זאת היא עצה כללית, שכולל הכל. כי על כל מה שיחסר לו בעבודת השם, או אם הוא רחוק לגמרי מכל וכל מעבודתו יתברך, על הכל יפרש שיחתו ויבקש מאתו יתברך. ואפילו אם לפעמים נסתתמין דבריו, ואינו יכול לפתוח פיו לדבר לפניו יתברך כלל, אף על פי כן זה בעצמו טוב מאד. דהיינו ההכנה שהוא מוכן ועומד לפניו יתברך, וחפץ ומשתוקק לדבר, אך שאינו יכול, זה בעצמו גם כן טוב מאד, וגם יוכל לעשות לו שיחה ותפלה מזה בעצמו. ועל זה בעצמו יצעק ויתחנן לפניו יתברך, שנתרחק כל כך, עד שאינו יכול אפילו לדבר. ויבקש מאתו יתברך רחמים ותחנונים, שיחמול עליו ויפתח פיו, שיוכל לפרש שיחתו לפניו. ואמר רביז"ל שכמה וכמה צדיקים גדולים מפורסמים סיפרו, שלא באו למדרגתם, רק על ידי הנהגה זו. והמשכיל יבין מעצמו גודל מעלת הנהגה זו, העולה למעלה למעלה, והוא דבר השוה לכל נפש מקטן ועד גדול, כי כולם יכולים לנהוג הנהגה זו, ועל ידי זה יבואו למעלה גדולה. אשרי שיאחז בזה. הקדוש ברוך הוא יעזור לך שתזכה לקיים את כל זה בתמימות ופשיטות גמור, אזי לא יעבור זמן רב ותהיה נהפך לאדם אחר לגמרי, ובלבד שתזרוק את שכל עצמך לגמרי, אשר רק בזה תלויה כל ההתקרבות אל רביז"ל, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות, חס ושלום, מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) 'אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין תציית אותו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות.
|