שאלה: מאת ניר: שלום וברכה למורי ורבי מוהרא"ש שליט"א, אני מתפלל לשלומך תמיד. אחלק את השאלה שלי לשתיים. א. אני מרגיש שחיקה מהיהדות, אני יודע שהתורה היא אמת, אך מאז שחזרתי מאומן קשה לי מאוד בקיום התורה, ועצוב לי מאוד שיש כל-כך הרבה שנאה בעולם בגלל הדתות השונות. ב. אני מאוד נמשך לסדרות דרמה ארגנטינאיות המשודרות בטלוויזיה, בגלל שאני מחפש אהבה עדינות וחום. אני יודע שזה אסור בתכלית, אבל זה מושך לי את הלב ומאוד מרגש אותי. אבקש את עצתו של הצדיק, והשם יזכה אותי לעמוד תמיד לימין עדת החסידים. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר בהעלותך י"א סיון התשע"ג
שלום וברכה אל ניר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שתכלית הבריאה שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, הוא רק כדי שנזכה להכיר שיש בורא כל עולמים המנהיג את עולמו בהשגחה נוראה ונפלאה מאד, ואין העולם הפקר כלל, יש מנהיג לבירה, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה, זאת אומרת שאפילו מכה קטנה באצבע הקטנה לא מקבלים לפני שנכרז קודם מלמעלה בשמים, וכן אמרו (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא, זאת אומרת אף אחד לא יכול ליגע במה ששייך להשני, אם לא שהכריזו קודם בשמים, וכן אמרו (ברכות נח.) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; זאת אומרת שאפילו עבודה בזויה ופשוטה כמו לנקות ביוב וכו' וכו', אדם לא יקבל משרה כזו, עד שמכריזין קודם בשמים וכו', רואים מכל זה את גודל השגחתו הפרטי פרטיית על כל בן אדם, ואמרו (יומא ל"ח) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין האדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימה. אין העולם הפקר כלל, אלא הכל מושגח בהשגחה פרטית ממנו יתברך, ואמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שנוסעת עגלה מלאה תבן וקש, ונופלת חתיכת קש בדיוק במקום הזה וכו', גם בזה יש כוונה עליונה ממנו יתברך, אין דבר בלי השגחתו הפרטי פרטית, וזו התכלית שאדם צריך להגיע אל זה, להכיר את הקדוש ברוך הוא מכל פרטי הבריאה, כמובא בזוהר (זוהר בא מ"ב) בגין דישתמודעין ליה; כל הבריאה נבראה רק כדי להכירו יתברך, והקדוש ברוך הוא נתן לנו את התרי"ג מצוות שאמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) רמ"ח אברים יש באדם וכנגדם יש לנו רמ"ח מצוות עשה, שס"ה גידים יש באדם, וכנגדם יש לנו שס"ה מצוות לא תעשה, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא תצא) רמ"ח מצוות עשה יש בתורה, כמניין איברין שבאדם, ובכל יום ויום צועקים אל האדם עשה אותנו שתחיה בזכותינו ותאריך ימים, וכן אמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב משלי ל"א) בני ישראל נצטוו על רמ"ח מצוות עשה כנגד האברים, כל אבר ואבר אומר לו לאדם בבקשה ממך עשה בי מצוה זו, ואמרו חכמינו הקדושים (מכות כ"ג) שש מאות ושלוש עשרה מצוות נאמרו לו למשה, שס"ה לאווין כמניין ימות החמה, ורמ"ח עשה כנגד איבריו של אדם, וזה אדם שיש בו רמ"ח אברים ושס"ה גידים כנגד התרי"ג מצוות רמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה, וכשאדם מקיים מצוה בשמחה, אזי ממשיך על עצמו אור וזיו וחיות ודביקות מאין סוף ברוך הוא, ולהיפך אם לא עושה את המצוה, על ידי זה הוא מונע מאותו אבר את האור והחיות אלקי שצריך להיות נשפע ממנו יתברך. וכן כשאדם מונע את עצמו ולא עובר על איזה לאו ממצוות לא תעשה, על ידי זה מאיר בו האור אין סוף בתוך דמיו שזורמים בעורקיו של האדם, ואם חס ושלום הוא עובר על איזה לאו ממצות לא תעשה, על ידי זה הוא סותם את הגיד והעורק שהוא כנגד הלא תעשה, ונסתם ממנו האור אין סוף ברוך הוא. וכשנתברר לאדם מה תכליתו בזה העולם, אזי הוא תמיד בשמחה עצומה, שזכה שנברא מזרע ישראל, ולא עשני גוי כגויי הארצות, וזכינו לקבל את התורה, ואז עושה את המצוות בשמחה עצומה עד מאד, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו, ואצלו יתברך שרויה רק השמחה, כמו שכתוב (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", וזו כל התכלית שאנחנו מסתובבים בזה העולם – רק בשביל להכיר את הקדוש ברוך הוא, ולקיים את מצוותיו יתברך, שזה רצונו יתברך, והמצוות מביאות את האדם לאמונה ברורה ומזוככת, כמו שכתוב (תהלים קי"ט) "כל מצוותיך אמונה", כל המצוות צריך להביא את האדם לאמונה, אם יש לאדם אמונה יש לו כבר את הכל, כמו שאמר החכם מכל אדם (משלי כ"ח) "איש אמונות רב ברכות". ולכן מאחר שזכית להיות אצל ציון רביז"ל, אתה צריך לרקוד בכל יום ולשמוח מאד מאד, כי כך אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) מי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמוח מאד מאד, כמו שכתוב (נחמיה ח') "אכלו מעדנים ושתו ממתקים כי חדות הוי"ה הוא מעוזכם" וזה נאמר על ראש השנה; ויען שזכית להיות אצל רביז"ל בראש השנה, אז אתה צריך לרקוד מרוב שמחה, כי הצדיק פותח לנו את העינים ואת הלב, להרגיש את נועם זיו חיות אלקותו יתברך, ואנחנו זוכים לקיים את המצוות בשמחה עצומה, כי זו התכלית שנברא האדם בזה העולם. כל הדתות השונות שאתה כותב עליהן וכו', הכל דמיונות שעשיו וישמעאל גנבו וסילפו מעם ישראל, כל אחד כפי דרכו וכו' וכו', וכן אלו שבאים מהמזרח הרחוק וכל העבודות הזרות שלהם וכו', רואים בחוש שהכל הבל הבלים, אין בהם כלום, עובדים לעץ ואבן וכו', שמש ולבנה וכו', בהמה וכבש וכו', ועלינו עם ישראל לומר בכל יום בשמחה עצומה "ברוך הוא אלקינו שבראנו לכבודו והבדילנו מן התועים ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו". כנראה שלא קיבלת אהבה וחום כשהיית ילד, ולכן אתה מחפש את האהבה ואת החום בסדרות דרמה ארגנטינאיות וכו' וכו', עדיף לך להתחיל לשמוח עם נקודת יהדותך, וכל הצרות והבעיות שעוברות עליך זה רק מחמת שאתה שרוי בעצבות ובמרירות ובדכאון פנימי וכו' וכו', ואת זה אתה צריך להוציא ולעקור ממך וכו', וזו עבודתו של רביז"ל שהוא בן השמחה הנכלל במקור השמחה ועוסק לקשרינו אל שורש השמחה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|