שאלה: מאת משה: לכבוד כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. תודה רבה על התשובות הנפלאות והמחזקות שלכם. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר וישלח ט' כסליו ה'תשע"ד
שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אנשי שלומינו רגילים לומר שסגולה לקום מוקדם הוא ללכת לישון מוקדם, כי הכל תלוי כפי שהולכים לישון, בבחינת "ויהי ערב ויהי בוקר" – כמו הערב שיש לו, כך בוקר יהיה לו; אם אדם הולך לישון מוקדם וקורא קריאת שמע שעל המיטה מתוך הסידור, אזי הוא קם מוקדם ומתגבר כארי וכו', מה שאין כן אם אדם הולך לישון מאוחר מאד ומי אומר כשאינו קורא קריאת שמע שעל המיטה, אזי נעשה עצל כמו חמור, וקשה לו לקום בבוקר, ולכן עיקר העצה ללכת לישון מוקדם, כי כך יכולים לקום מוקדם, והס"מ אורב מאד מאד על בני אדם בלילה העיקר להפיל אותם ברשתו כדי שלא יוכלו לקום מוקדם בבוקר, ויעברו על זמן קריאת שמע וזמן תפלה, ולכן החכם עיניו בראשו ומסתכל כבר בערב מה הולך לקרות, והולך לישון מוקדם, כדי שיוכל לקום מוקדם, ורואים שעל פי רוב בלילה פשוט שורפים את הזמן בשטויות וכו', מילא אחד שיושב ולומד אין למעלה מזה, ואף שגם בזה צריכים צמצום כדי שיוכל לקום מחר בבוקר וכו', אבל רוב בני אדם לא שמים לב שבלילה פשוט שורפים את הזמן בלי כלום, מסתובבים לכאן וכו', ומסתובבים לשם וכו', מדברים דברים בטלים ומבוטלים, העיקר שהזמן נשרף בהבל הבלים, ולכן תעשה לעצמך הרגל ללכת לישון מוקדם, ותוכל לקום מוקדם. על כל פנים, כשאדם קם מאוחר הוא לא פטור מתפלה, אלא ילך למקוה בזריזות ויתחיל להתפלל במנין דייקא, כי היום יש מנינים עד חצות יום, ולכן אונס רחמנא פטריה, אך אם הוא קם מאוחר שלא יתרשל מתפלה בציבור, שזה דבר גדול מאד, כמאמרם ז"ל (ברכות ח.) מאי דכתיב (תהלים ס"ט) "ואני תפלתי לך הוי"ה עת רצון"? – אימתי עת רצון? בשעה שהצבור מתפללין. בענין טבילה במקוה וכו' בוודאי יש הפרש בין סתם טבילה לטהרה וכו' ובין טבילת עזרא, שזה קבלנו לחיוב, כי אם אדם מחויב לטבול, אזי יעשה זאת בזריזות – ירוץ למקוה ויטבול, כי כך מובא בספר "מאור ושמש" (אמור ד"ה ונראה) וזה לשונו: ובזמנים הקודמים שהיה דבר השם יקר בימים ההם, ולא היו יודעים מיראת הרוממות כלל, זאת היה מחמת שהיו לומדים תורה ולא נזהרו בטבילה זו, והכת שבתי צבי ימח שמם שהיו אז בימים ההם ומזה נעשו אפיקורסים שלמדו ספרי קבלה בטומאת הגוף, והיה העולם שמם עד שבאו שני המאורות הגדולים לעולם, הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, ואדמו"ר הרבי רבינו אלימלך נשמתו בגנזי מרומים, והם פתחו שער להשם, צדיקים יבואו בו, שלא יהרהר אדם שום הרהור תורה עד שיטבול עצמו לקריו, שחכמי הגמרא לא בטלוהו אלא מפני שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה, אבל אותן האנשים הרוצים להשיג גופי התורה ומצות צריכין להיות נזהר מאד בטבילה זו וכו. הכלל העולה מזה, מי שהוא לומד פשטות התורה בלתי טהור אזי אינו יכול להשיג בשום אופן מה היא יראה, ומי שהוא לומד ספרי קבלה ואינו זהיר בטבילה זו יוכל לבא חלילה לידי אפיקורסות והוא מטמא נפשות ישראל הנגררים אחריהם, אבל אם האדם מקדש ומטהר עצמו מקטנותו וכל ימיו הוא לומד על טהרת הקודש הוא משיג יראת הרוממות והוא יכול לקרב את נשמות ישראל להבורא ברוך הוא ולהכניסם בגופי התורה ומצות ויראת שמים, ואור קדושתו מופיע על תלמידיו ותלמידי תלמידיו ההולכים בעקבותיו עד סוף כל הדורות, עיין שם.
|