שאלה: מאת נתן: שלום רב לכבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א. השם יאריך ימיכם בטוב ובנעימים, ותראו ברכה ונחת בכל מה שאתם עושים למען הפצת אורו של רבינו הקדוש זי"ע. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר ויחי ז' טבת ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. באמת, רצה רביז"ל שאנשי שלומינו יהיו מעורבים בין אנשי העולם, כי ידוע אשר כל אחד ואחד מאנשי שלומינו אם הוא רק מציית את רביז"ל באמת, אזי הוא חידוש נורא ונפלא מאד, כמו שאמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שי"ד) הפחות שבאנשיי אני מוליך אותו בדרך של צדיק גדול מאד כמו של עכשיו, וכן אמר (חיי מוהר"ן סימן שכ"ז) שיספרו כמה סיפורי מעשיות מאנשי שלומינו ומכל אחד ואחד יהיו כמה מעשיות, היינו שרביז"ל מוליך את אנשיו בדרך של צדיק גדול ונורא מאד, כי כל הענין של שיחה בינו לבין קונו להחדיר את זה באנשים פשוטים קטני ערך זה דבר נפלא ונורא מאד, אדם שהיה בשיא הטומאה ומלוכלך בכל הלכלוכים בעוונות וחטאים וכו' וכו', ועכשיו הוא פונה מהכל ומתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, ומדבק את עצמו באין סוף ברוך הוא, זה חידוש שבחידושים, איך רביז"ל לוקח אדם שהיה כל כך רחוק וכו', וכל כך מלוכלך בחטאים ועוונות ופשעים וכו', ועכשיו נכנסת בו תשוקה עצומה להיכלל באין סוף ברוך הוא, והוא מדבר רק עמו יתברך, אזי כל ההלוך ילך שלו משתנה לגמרי – הוא מתנהג בדרך ארץ גדולה, יש לו ישוב הדעת נפלא, והוא נעים הליכות, כל השלוש תפלות הקבועות אצלו בישוב הדעת נפלא מאד, ומתפלל אותן לאט לאט ובדביקות, וכן הלימוד שלו זה בסדר הגון – מקרא, משנה, גמרא, מדרש, הלכה ואגדה, והכל בישוב הדעת כזה שאין לתאר ואין לשער כלל. ועכשיו, כשאחד מאנשי שלומינו מתנהג ככה והוא מעורב בין הבריות, אז כולם מסתכלים עליו וכולם רוצים לחקות אותו, וכולם מתעניינים מי הוא? ומהיכן הוא מקבל את ההתעוררות וההתחזקות הזו? וכך גם הוא יתקרב, וזה היה הרצון של רביז"ל, ומוהרנ"ת ז"ל בער בו לקיים את דברי רביז"ל, אבל אחר כך כשהתחילה המחלוקת הגדולה על אנשי שלומינו, שבשביל שקרים של מפורסמים של שקר שהמציאו על רביז"ל ועל אנשי שלומינו וכו' וכו', התחילו לרדוף את אנשי שלומינו, והיה מוכרח מוהרנ"ת ז"ל בכל ראש השנה לשכור מקום אחר על הקיבוץ הקדוש שלנו בראש השנה באומן, עד שאמר לו יהודי פשוט: רבי נתן, כל זמן שלא יהיה לכם בית הכנסת עצמאי של אנשי שלומינו לא פעלתם עדיין שום דבר בדבר רביז"ל, והדיבורים כל כך נכנסו בלבו של מוהרנ"ת ז"ל עד שהחליט למסור את נפשו ובנה את הקלויז, ושם היו אנשי שלומינו יכולים להתפלל כפי הנוסח שלנו ולרקוד את הריקודים שלנו אחר כל תפלה ותפלה, וכן להתפלל בקול ובחיות ובהמחאת כפיים. ואחר כך, כשבכל העיר התגברה המחלוקת יותר ויותר מפני הרשעות של המפורסמים שהמציאו כל מיני שקרים על אנשי שלומינו, היה ההכרח שבכל עיר ועיר יבנו בית הכנסת על שם הצדיק, ומאז ועד עתה אנשי שלומינו בכל עיר ועיר משתדלים לבנות בית הכנסת על שם רביז"ל, אשריהם ואשרי חלקם, כי שם יכולים לדבר חופשי מהעצות הקדושות של רביז"ל, הן ענייני שמחה – לשמוח ולרקוד אחר כל תפלה ותפלה, והן לדבר דיבורי אמונה פתוח, והן ללמוד שיעורים כסדרן כפי סדר-דרך-הלימוד של רביז"ל, והן לקיים את כל העצות של רביז"ל. אשריהם ואשרי חלקם של אנשי שלומינו היקרים, שבכל עיר ועיר שהם גרים בונים בית הכנסת על שם רביז"ל, וזה דבר גדול מאד מאד, וחסיד ברסלב צריך להקפיד להתפלל דייקא בבית הכנסת הנקרא על שם הצדיק שזה דבר גדול.
|