שאלה: מאת נחמן: שלום לכבוד הצדיק היקר. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר בשלח ו' שבט ה'תשע"ד
שלום וברכה אל נחמן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ב) יש עבירות שהם מכניסים כפירות באדם, ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי. ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם, כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה. ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום, ראוי לו להתבייש מאד על אשר נולד בגשמיות כזה או שעשה מעשים כאלו שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" (במדבר י"ד כ"א) כי (ישעיה ו' ג') "מלא כל הארץ כבודו", ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלקים חיים אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום. ועל ידי בושה ולב נשבר, על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות של כפירות שבאים עליו. ובאמת, צריכים לדעת, אשר אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה, אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו, כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שאין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה, אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו. והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל, שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא, ולעולם לא ימוט אשרי לו.
גם זאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מענינים אלו, לא אכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל, וזה דומה כמו שמדברים מתאוה הידוע בפני סריס, שבודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באזניהם כלל עניני חקירות ובלבולים.
ולכן מאחר שעולות לך מחשבות של כפירות ואפיקורסות וכו', ואתה בא מהורים כשרים וכו', היה טוב מאד באם תראה להתמיד הרבה בלימוד זוהר ותיקונים שזה דבר גדול מאד, עד כדי כך שרביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ק"ח) ידוע שלימוד הזוהר מסוגל מאד מאד. ודע, שעל ידי לימוד הזוהר נעשה חשק לכל מיני לימודים של התורה הקדושה, והלשון הקדוש של הזוהר מעורר מאד לעבודת השם יתברך, דהיינו השבח שמשבח ומפאר את העובד השם, דהיינו הלשון הרגיל בזוהר לומר "זכאה" וכו', על כל מצוה ועבודה וכו', ולהיפך, הצעקה שצועק "וי" וכו', "וי לה וי לנשמתה" על הסר מעבודת השם – אלו הלשונות מעוררים מאד את האדם לעבודתו יתברך, וכן אמר רביז"ל (שם סימן ק"ט) רבי שמעון בן יוחאי קידש כל כך את לשון התרגום עד שאפילו שאר דברים הנכתבים בלשון תרגום יש להם כח לעורר להשם יתברך. והאריז"ל נתן תיקון לבעל תשובה לומר בכל יום חמש דפים זוהר וחמש דפים תיקונים, כי בזה שתרגיל את עצמך ללמוד אפילו בגירסא זוהר ותיקונים, זה יזכך את הנפש שלך מכל מיני חלודה וכו', וינקה את נשמתך מכל מיני פגמים שנפגמה על ידי פגם הברית. ותראה, שאם תעשה לעצמך סדר לגרוס בכל יום כמה וכמה דפים זוהר וכמה וכמה דפים תיקונים, שבמשך זמן קצר תשתנה לטובה, כי על ידי לימוד זוהר ותיקונים נפתח המוח ורואים בעיני השכל את אמיתת מציאותו יתברך, כי בזוהר הקדוש מאיר אלקותו יתברך בגילוי רב ונורא מאד. אשרי מי שמרגיל את עצמו לגרוס בכל יום כמה דפים זוהר וכמה דפים תיקונים, שעל ידי זה יפתחו עיני שכלו ויראה וירגיש אלקותו יתברך באופן שהכל יהיה פתוח לפניו.
|