שאלה: מאת אלכס: שלום לכבוד הרב. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ואתחנן י' אב ה'תשע"ד שלום וברכה אל אלכס נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מובא מהאריז"ל (ספר טעמי המצות פרשת עקב) תיכף אחר נטילה – ברכה; צריך ליזהר שלא להפסיק בין מים אחרונים לברכת המזון, לפי שפעם אחת היינו לפני מורי זללה"ה ובא חכם אחד וסיפר לו כי זה כמה ימים היה לו כאב גדול בכתף שלו, והשיב לו מורי זללה"ה כי כאב זה בא לו על שעבר על מה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות מ"ב:) תיכף אחר נטילה – ברכה, הכוונה על נטילת מים אחרונים בין ברכת המזון, והוא עבר וקרא פרק אחד של משניות בין מים אחרונים לברכת המזון, ולכן בא לו כאב בכתף על שעבר על דברי חכמינו הקדושים; ולכן אדם צריך מאוד מאוד להיזהר בדבר זה שתיכף ומיד כשנוטל מים אחרונים שלא יפסיק בשום שיחה, אלא תיכף ומיד יברך ברכת המזון, כי אחרת תכאב לו הכתף. ובענין שאדם פגם באיזה פגם גדול וכו' ששורשו בכתף של אדם הראשון וכו', מובא הענין באריכות גדולה בשער הגלגולים הקדמה ל"א ובעוד כמה מקומות בכתבי האריז"ל, בוודאי אדם צריך תמיד לחזור בתשובה שלימה, וכמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') וצריך לאחוז תמיד במידת התשובה, כי מי יאמר זכיתי לבי טהרתי מחטאתי (משלי כ'), כי בשעה שאדם אומר חטאתי עוויתי פשעתי אפילו זה לא יכול לומר בלי פניה וכו', ולכן אפילו שאדם יודע שהוא חזר בתשובה, עם כל זאת צריך לעשות תשובה על תשובה ראשונה, וכן בכל פעם הוא צריך לחזור בתשובה שלימה, כי מי אומר שהתשובה שלו תשובה שלימה וכו', ולכן צריך אדם לחזור כל ימי חייו בתשובה שלימה, ולא יגיד ולא יאמר שכבר חזרתי בתשובה ואני לא צריך יותר לחזור בתשובה, אלא כל זמן שאדם חי צריך לעסוק בתשובה, ולעשות תשובה על תשובתו, כי פן ואולי הטעה ומטעה את עצמו וכו. אשרי מי שזוכה לחזור בכל יום ובכל שעה בתשובה שלימה, שאז יאיר עליו מלך הכבוד בעצמו, ותהיה לו רפואת הנפש ורפואת הגוף גם יחד.
|