שאלה:
מאת אליהו: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר ראה כ"א אב התשע"ד
שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בכלל לא הבנתי את שאלתך, הרי ידוע אשר כל התורה כולה זה גילוי אלקותו יתברך – גילוי האמונה כמו שכתוב (תהילים קי"ט) "כל מצוותיך אמונה" – כל המצוות שהם רצונו יתברך צריכות להביא את האדם אל אמונה ברורה ומזוככת עד שאדם תמיד יחשוב רק ממנו יתברך, ואת כל ההלכות שאנו לומדים צריכים ללמוד בדרך אמונה. וזה הגילוי הנפלא של רביז"ל שבפירוש אמר (שיחות הר"ן סימן ל"ג) אצל העולם אמונה הוא דבר קטן אבל אצלי העיקר זה אמונה פשוטה בלי שום חכמות כלל, ואפילו כל כתבי האריז"ל צריכים ללמוד רק בדרך אמונה במציאותן ולא במהותן שעל זה אמרו (חגיגה י"ג.) במופלא ממך אל תדרוש – במה שהורשית התבונן אין לך עסק בנסתרות. שלימות של בר ישראל היא להכיר את הבורא יתברך שמו, ואפילו כשלומד נגלות שבתורה עליו לזכור שלומד עכשיו את ההלכות של הקדוש ברוך הוא שהם רצונו יתברך, ומכל שכן כשלומד פנימיות התורה צריך ללמוד באימה ויראה ברתת וזיע וכו' ולא ירצה להיות חוקר ומקובל וכו' שלבסוף נשאר שוטה וכו' כי מפריד אלוף היינו שמפריד את הלימוד מאלופו של עולם ואז הוא אדם מסוכן עם דעות נפסדות שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ק"ו) שזה נקרא בעל ראתן, ופירש רש"י: שרץ במוחו, כי יכולים להיות מקובל וכופר בעיקר רחמנא לצלן. ידוע שהגאון האלוקי רבי עקיבא איגר זי"ע כשהיה לומד גמרא שמעו אותו איך שלומד "אמר רבא" רבא אמר כך רצון הקדוש ברוך הוא, "אביי אמר" כך רצון הקדוש ברוך הוא, וכן הזכיר כל תנא ואמורא בצורה כזו שקישר אותו אליו יתברך, וזה השלימות ולא לחקור חקירות של הבל מה קורה בעולמות וכו' בשעה שהוא פגום מאוד בפגם הברית וכו'. ולכן עיקר הלימוד של רביז"ל הוא תמימות ופשיטות שאמר מוהרנ"ת ז"ל שהתמימות של רביז"ל זה עמוק עמוק ובו מלובשים כבר כל סודות התורה. ואמר רביז"ל (ספר המידות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה יסלח לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך. ומי שמכניס עצמו באמונה פשוטה ומקשר את התורה הקדושה בין נגלה בין נסתר רק אליו יתברך אז הלימוד מאיר עליו מאוד את אמיתת מציאותו יתברך וזוכה לחדש בה חידושים אמיתיים שבוראים עולמות חדשים ושמים חדשים כמובא בהקדמת הזוהר, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם. וצריך שתדע שזו גדולתו של רביז"ל שהוא מתנה לכל עם ישראל שמחזק ומעודד ומשמח את כל הנפשות הנפולות ומגביה אותם שגם הם ישיגו בהשגת אלקותו, ורביז"ל הוא המלמד הטוב שיכול ללמד אפילו קטנים ופחותי ערך כמונו היום גם כן השגות אלוקות מעילא לעלול משכל עליון אל שכל תחתון כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל') ומוהרנ"ת ז"ל רגיל לכתוב במכתביו "תהילה לאל יש לנו מלמד טוב". אשרינו שזכינו להתקרב אל רביז"ל, טוב להודות להשם יתברך על החסד חינם שעשה עמנו.
|