איך להיות צדיק גנוז?
מכתבך היקר קבלתי, ונשבר מאד לבי בקרבי על גדל הצרות וההרפתקאות העוברות עליך בפרט בעבודת השם יתברך, "עס טוט זיך וואס עס טוט זיך, א) נעשה מד שנעשה והעיקר צר לי על שאין אתה מצית אותי, אני מדבר עמך זה ימים ושנים מדברי רבנו ז"ל, שהם עיקר הדרך והגשר לעבור בזה העולם, הלא העולם הוא גשר צר, וצריכים לעבור עליו, וסוף כל סוף תגיע העת שנצטרך לשוב למקום שבאנו משם, ועכשיו, למה לך להתערב בעניינים אשר אינם שייכים לך? ומה לך להיות בצרה הזאת?! וזכור – הבורח מן הצרה הוא פיקח (ספר דמדות, אות פחד, סימן ג), כל עסקנו צריך להיות רק בתורה ועבודת השם יתברך והתבודדות, לפרש לגמרי מהעולם הזה, ולהדבק אליו יתברך שמו; אמת, שצריכים לאחוז מאוד במידת הצימצום, כמו שאמר רבנו ז"ל (שיחות הר"ן, סימן נא): הפקרות אין צריכים כלל וכו' אך העניין הוא שמה שאתה צריך ומוכרח להתערב עם אנשים, אונס רחמנא פטריה, ואדרבה צריכים לקבל את כל אדם בסבר פנים יפות, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (אבות ג, יג): "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה" וכו', אך לילך להתערב בעניינים ובמחלוקת אשר לא שייכים לך, למה לך ולמה לך כל זה, מי בקש ממך שתשתדל לטען עמהם אודות דבר רבנו ז"ל?! אדרבה, אתה מוריד עצמך לגמרי וכו' וכו'.
על-כן עצתי היום, כלך מדרך זו, אתה עסק בעבודת השם יתברך בדרך של "אחד היה אברהם" (לקוטי-מוהר"ן, תחילת חלק ב' בהשמחה), ולבל תתערב עם שום אדם בעולם, רק תכבד את כל אדם, כי כל אדם הוא חלק אלוק ממעל, אך בעבודת השם יתברך אל תיכנס עם פתוייך בטוען ונטען, כמו שאמר רבנו ז"ל בספר המידות (אות ניאוף, סימן י), ותדע שאתה יכול לחיות חיים נצחיים, חיי העולם הבא בעולם הזה ממש, ושום בריה לא תדע, אדרבה יחשבו להפך, שזהו איש מגשם ועם הארץ וכו'; חזק ואמץ מהיום והלאה, ועבוד את השם יתברך בבחינת צדיק נסתר וגנוז.
אשר בנחל חלק א מכתב יד
אור הגנוז והצפון מששת ימי בראשית:
דרישת השלום קבלתי, ושמעתי מה שעובר עליך מבית ומבחוץ, ייטיב השם יתברך עמך להבא, והנה לחזקך ולאמצך, בוודאי כבר טעמת מצוף נועם דברי הנחל נובע מקור חכמה, זכותו יגן עלינו, אשר מחיים כל נפש, אשרינו ואשרי חלקנו חבלים נפלו לנו בנעימים, "מאת ה' היתה זאת היא נפלאת בעינינו" (תהלים קיח, כג), אשר דייקא פשוטים ונבזים כמונו נזכה להתקרב אל אור קדוש ונורא ונשגב מאוד, אור הגנוז והצפון מששת ימי בראשית, אשר עליו נאמר (בראשית א, ד) "וירא אלוקים את האור כי טוב", ודרשו חכמינו הקדושים (חגיגד יב.): ולמי גנזו? לצדיקים לעתיד לבוא וכו', ובשביל זה מתפשט כל-כך הבעל-דבר לארכו ולרחבו, למנע ולעכב מלהתקרב אליו, זכרונו לברכה, כי זהו עצם בגרונו וכו' וכו'.
כידוע בכמה תורה ותפלה רבנו ז"ל מזכה אותנו, אשר לולא רבנו ז"ל, מי יודע מה היה נעשה עמנו, חזק ואמץ, אחי, אל תירא ואל תחת כי "גדול ה' ומהלל מאוד ולגדולתו אין חקר" וכו' (תהילים קמד, ג), ולא יעזוב אותך השם יתברך, חס ושלום, רק תרגיל עצמך לפרש שיחתך להשם יתברך בכל יום כאשר ידבר איש עם רעהו ותפרש לפניו כל צרותיך המרבות, והמניעות והעיכובים ברוחניות ובגשמיות, ואז טוב לך לנצח, וכבר היה לעולמים, אשר על כל אחד מאנשי שלומינו שיחיו, עבר מה שעבר בתחלת התקרבותו – מניעות וצרות הרבה מאד מבית ומבחוץ, ומי שנפשו מסגלת ביותר לדברי רבנו ז"ל, שיש לו כלים טובים בעזרת השם יתברך, עליו עוברות יותר ויותר מניעות, למנע ולעכב אותו מהצדיק האמת, וצריכים למסירות נפש דיקא לכנס בפנים (עין היטב בלקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן נא) והבן מאד; אשרי מי שיחזק עצמו בעתים הללו, וטוב לו לנצח.
אשר בנחל חלק א מכתב כז