הקדמה חשובה!
בחור יקר! ידוע לך מאמר חז"ל "מי שטרח ברעב שבת הוא יאכל בשבת" אותו דבר זה בכל עניין בחיים שצריך הכנה לפני, ואם ישנה הכנה טובה לפני הדבר הנכסף והמבוקש, כך גם הוא נראה אחרת וגם נכנס בצורה אחרת לגמרי לאדם.. ובפרט ובפרט לחג הקדוש פורים צריך הכנה כדבעי! וההכנה הטובה והנכונה ביותר היא ע"י "תורה ותפילה"! ולכן במיוחד בשבילך בחור יקר, כתבתי בתמציות הלכות והנהגות לפורים עפ"י דרכו של מוהרא"ש הקדוש, אם אתה מעוניין להכנה טובה, כדאי מאד שתקרא את הכתוב בו. בהצלחה גדולה!!
בחור יקר ואהוב! דע לך, שיום הפורים זהו יום מאד מאד גדול וקדוש, עד כדי כך שהזוהר הקדוש כותב שאפילו הוא יותר גדול ונשגב מ "יום הכיפורים" שבו מוחלים לאדם את כל עוונותיו, ומצאו לזה רמז מהמילה יום "כפורים" פירוש: שיום הכיפורים הוא כ- פורים ולא ממש פורים בעצמו, ולכן הוא יותר גדול וגבוה וביכולתו לפעול דברים גדולים מאד בשמים, משום שאז הוא עת רצון מאד גדול בשמיים!!!
ולמה!? משום שביום הקדוש "פורים" כשיהודי מקיים את המצווה שותה כמה כוסות יין, עד שמגיע לבחינה כזאת שכבר לא מבדיל בין ארור המן לברוך מרדכי, בין רע לטוב, ורוקד ושמח בשמחת הפורים
אז מתגלית נשמתו הטובה, המשתוקקת והנכספת אל הקדושה, אל התורה, ומתחיל להוציא מפיו את כיסופיו ורצונותיו הטובים, וכל יהודי שהוא רואה הוא מחבק ואוהב ורוקד איתו בשמחה גדולה, ולא משנה לו כלל איך מסתכלים עליו, ומה אומרים עליו, כי באותה העת הוא בבחינת "נכנס יין יצא סוד" , ומצד שני רואים שהוא גם מתחרט ועושה תשובה על העבר, כידוע לכל איך שמתנהגים השיכורים האמתיים שמתבודדים ומבקשים סליחה מהקב"ה, וכן אחד מחברו אם פגע בו במשך השנה, כמו ביום הכיפורים כנהוג שאחד מבקש את סליחת חברו, ובוכים בכיות עצומות מרוב השתוקקות ליבם האמתית והפנימית אל הקב"ה, ואל בניו, ולכן דייקא ביום הפורים מתגלית אז פנימיות נשמתם הטהורה ממש!!
משום שפורים זה בבחינת תשובה "מאהבה ומשמחה" ולא מיראה ופחד כמו ביום הכיפורים שאז גם כן יהודי עושה תשובה ומתחרט ומתוודה על העבר, ומקבל על עצמו לעשות רק את רצון השם, ולעזוב את כל השטויות אבל זה שונה, משום 'שזה יום החתימה שבו השם חותם מה יהיה אתו במשך כל השנה, ולכן הכל זה מתוך פחד יראה ואימה מיום הדין', וגם אז לא שייכת שמחה כלל.
מה שאין כן ביום הפורים הקדוש שיהודי עושה תשובה אמתית ומתחרט על עברו כתוצאה מהשמחה שיש בליבו , ולא מפחד ממה שיחתמו ויגזרו עליו, אז זה כבר עניין אחר לגמרי ...
ומזה רואים קצת את הגדולה והמיוחדות, של יום הפורים הקדוש שהוא גדול אפילו יותר מ"היום הקדוש" יום הכיפורים כמו שבארנו.
כל זה כתבתי והארכתי, משום שאני מאד רוצה להסביר לך בחור יקר! איך להתכונן ליום הגדול הזה, יום הפורים. ודייקא אם תיקרא טוב, ותקיים את העצות של מוהרא"ש אומר המובאות כאן בקצרה.
אז תראה ותזכה לדעת איך לנצל אותו כמו שצריך ולפעול בו את כל מה שרק אתה רוצה ומייחל!
משום שאם ישנה התכוננות טובה אז גם יש תוצאה טובה.
ואפשר לראות ולהשיג דברים גדולים ונוראים, מה שצדיקים גדולים זוכים להשיג ולראות עד כדי כך…
מסתמא שאתה מאד מסתקרן מה אני הולך לכתוב לך לעשות, כי ב"ה כל יהודי הוא טוב, ורוצה להנות ולשמוח ולנצל כראוי את הפורים הקדוש, ואף אחד לא רוצה שיעבור לו מהר, וריק, החג הכיף הזה, לכן גם אתה בחור יקר! נראה לי שאתה מאד אוהב את החג הזה, ולא רוצה שיעבור לך מהר, בלי סיפוק ובלי שמחה, וגם אם אתה לא כל כך אוהב ומתחבר אל חג הפורים, אם תקרא ותקיים את הנאמר בשורות הבאות מובטח לך שהפורים הזה כבר יהיה לך כייף מיוחד, ושונה לטובה מאד מאד בעז"ה .
ולכן אגלה לך ולכל מי שקורא עכשיו את המילים הללו סוד שבאמת הוא בכלל לא סוד, וגם הוא לא קשה בכלל ליישום ולעשייה…
אלא שבשביל לקיים אותו, ולהשתמש בו צריך רק דבר אחד והוא "אמונה" להאמין שיש הקב"ה בורא העולם שנמצא איתך עמך ואצלך תמיד, ויושב ומקשיב לכל מילה ומילה שאתה מוציא מהפה ,
ולכן מה שנשאר לך לעשות כבר עכשיו ברגעים שאתה קורא את הכתוב כאן, זה לפתוח את הפה ולבקש מהשם במילים פשוטות, בלי "נוסח" מסוים, בלי "לשם יחוד" לפני, שום דבר. פשוט במילים שלך, בשפה שלך,
לדוגמא: במילים שלי זה כך-"רבש"ע אני רוצה שיהיה לי פורים שמח ומהנה! ושאזכה לקדושת ושמחת פורים! רבש"ע תציל אותי מהיצר רע, תציל אותי מקליפת המן עמלק שמכניסה בי כל הזמן עצבות וספקות, תעזור לי להיות תמיד בשמחה, בפרט ביום הפורים הקדוש! רבש"ע תעזור לי שאנצל את יום הפורים בתפילה והתבודדות! שלא אפסיק מלומר לך את הרצונות והכיסופים שלי , כמה שאני רוצה להיות טוב וכשר! שלא אפסיק מלשמוח ולשמח את האחרים! ע"כ במילים שלי ,
אך במילים שלך זה יכול להיות אחרת, זה כבר תלוי בך, בדרך שנוח לך, אבל העיקר שתוציא את זה מהפה, אי אפשר להסביר איזה רעש אתה עושה בשמיים בזמן שאתה מוציא את המילים הללו מהפה, אתה בורא מלאכים טובים שממליצים עליך רק טוב וכו' וכו'.. וכך גם תזכה לכל מה שביקשת, ויהיה לך שמחת פורים אמתית!
ואפילו לראות דברים שצדיקים זוכים לראות, תוכל גם אתה לזכות לראות ולהרגיש, אם רק תרבה בתפילה להקב"ה.
כידוע שרבי נתן אמר "שיהודי שיבקש כל יום 30 לפני פורים "רבש"ע הצילני מקליפת המן עמלק".
הוא יזכה לראות בקריאת המגילה את מרדכי הצדיק ואסתר המלכה".
בחור יקר! מי לא רוצה לזכות לזה!? הרי זה מאד משמח לראות את בעל השמחה של יום הפורים שבזכותו אנו חוגגים את יום הפורים עד עצם היום הזה,
והרי מה אנשים מחפשים?! מה חסר לאנשים?!"שמחה", ושמחה אמתית מגיעה מסיפוק אמתי…
בחור שרוצה סיפוק אמתי סיפוק שיביא אותו לידי שמחה ותמידית, שידע שימצא זה רק ע"י העצות הקדושות של הצדיק של האמת שהוא רבינו ז"ל ובדרך שמוהרא"ש הקדוש הוריד לנו את זה. ומה מוהרא"ש רוצה מאתנו !? מוהרא"ש רוצה שנתקרב להקב"ה ונדבר להקב"ה, וכך יהיה לנו חיים טובים ומאושרים כבר כאן בעולם הזה וכל שכן בעולם הבא, כי בשביל להתקרב ולהתחבר להקב"ה ובשביל להנות מהחיים, זה רק ע"י שתציית לצדיק, ותתרגל לדבר להקב"ה כל יום, כל היום, דבר גדול ודבר קטן.
כמו שרבינו כותב "עיקר התחברות ודבקות להשם יתברך היא ע"י התפילה".
בחור יקר! אני מוכרח לומר לך, שכמובן ברגע שתתחיל לדבר להשם מיד תרגיש כאילו שאף אחד לא שומע אותך, וכאילו שהתפילות שלך לא פעולות שום דבר, אבל אתה בחור יקר! אל תישבר ואל תתבלבל מזה אלא תמשיך לדבר ולבקש מהשם שיקרב אותך אליו, ותאמר לו שאתה רוצה להרגיש אותו קרוב, וע"י זה אתה תוריד ותבטל את כל המסכים והקליפות שנבראו מעוונותיך, כי מוהרא"ש אומר שע"י שאדם נופל בעוון החמור של פגם הברית הוא בורא קליפות, והקליפות האלו גורמים שיהיו מסכים שמפרידים בינו לבין הקב"ה
ולכן, כשהוא מדבר להקב"ה הוא מרגיש שהקב"ה רחוק ממנו ולא שומע אותו, אבל באמת זה לא נכון כי השם שומע כל דיבור ודיבור, ובפרט של אלו שנפלו בעבירות חמורות, ומתחרטים עליהם ,ומקבלים על עצמם לחזור בתשובה ולעזוב את כל השטויות והעברות, דייקא כשהם זורקים אפילו דיבור אחד קטן להשם,
כגון: "רבש"ע אני חוזר בתשובה, ומעכשיו אני הולך להיות יהודי כשר"! נעשה מזה רעש גדול בשמים והקב"ה מבטל את כל הדינים שהיו על האדם בגלל עברותיו,
ולכן בחור יקר! אם תתעקש להמשיך לדבר להשם ולא תתייאש על אף שאתה לא מרגיש שום דבר, לאט לאט אתה תוריד את כל המסכים שגורמים לך להרגיש חסום וחשוך, וככל שתרבה בתפילה להשם יתברך, כך ירדו ויתבטלו יותר מהר כל המניעות והמסכים, ותראה איך שתבנה אצלך האמונה, ותרגיש הרגשה אחרת בהתבודדות, תרגיש כייף לדבר להשם..
וכמובן שתוכל לספר מלא מלא מעשיות מתפילה, על כל מיני דברים שביקשת והשם עזר וקיבלת רק ע"י התפילה !
השם יזכנו להשתמש ולהתכונן עם העצה והמתנה הנפלאה הזו שקיבלנו מרבינו, וע"י כך נחיה חיים טובים חיים מאושרים!!! ובעז"ה יהיה לנו פורים שמח, ונזכה לכל הקדושות וההשפעות הטובות מיום הפורים הבעל"ט!
בחור יקר ואהוב ! כדאי לך מאד לקרוא את מה שכתוב בחוברת הזו אפילו בגירסא בלי להבין… כי ע"י האמירה לבד של ההלכות וההנהגות החשובות שתקרא, אתה מקיים מצווה גדולה וגם בורא מלאכים טובים, וגם ממשיך על עצמך מלא דברים והשפעות טובות.
"לשמוח בחודש אדר" – הלכות פורים
הלכה א'. בחור יקר! בחודש אדר לפני 2400 שנה בערך, בתחילת זמן בית המקדש השני, היה סיפור הנס של "מגילת אסתר", כתוב במגילה שבאותו הזמן נהפך לעם ישראל החודש הזה "מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב," ולכן המזל של חודש אדר הוא מאד טוב ליהודים, וזאת הסיבה ש "משנכנס אדר מרבים בשמחה"
ולכן מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד ובפרט בחודש אדר, ובפרטי פרטיות ביום הפורים הקדוש, ולשמח את עצמך בכל מיני אופנים שיש, כגון ע"י שירים טובים ושמחים, או תחפושת שמחה ומשונה, וכו' וכו' , את האמת לא משנה מה, העיקר שתהיה בשמחה.
אבל שיהיה באמת דברים שמשמחים יהודים! ולא גויים/ערבים, שכידוע לך, שכל השמחה שלהם זה לצער את השני, להפחיד אותו, ובפרט את היהודים,
ואיך?? ע'ל יגי כל מיני "נפצים" עם כל מיני שמות מוזרים שמפוצצים אותם עם אש וכדומה'
שהשם ישמור וירחם על יהודי שרק נוגע בדברים האלו, משום שלצערנו ולא עלינו, קרו מלא אסונות לכל מיני בחורים שהתעסקו בזה, (ולא בחינם שרואים מלא גויים- ערבים מחוסרי ידיים, אצבעות, ואפילו עיניים,) ולכן זה לא צחוק בכלל! ופשוט שזה גם לא משמח את אף יהודי
ותדע נאמנה שמוהרא"ש זי"ע, אסר בתכלית האיסור להשתמש בדברים המסוכנים האלו. וכל שנה היה מעורר להיזהר ולהזהיר בזה מאד…
בחור יקר! כדאי מאד ושווה מאד, לציית למוהרא"ש לפחות בעניין הזה, כי רק אתה תרוויח מזה ..
ולכן כדאי מאד מאד שתבקש מהשם שתזכה לשמחה אמתית בחודש הזה, ובפרט ביום הפורים עצמו. וע"י זה תזכה שתימשך לך שמחה שלימה לכל השנה.
"תענית אסתר" למה צמים? מה עושים? מה אפשר לפעול בה?
הלכה ב'. ביום י"ג אדר ערב חג הפורים זה היום שמתענים "תענית אסתר", מדוע!?
משום שבזמן מרדכי ואסתר, רצו הגויים להשמיד ולהרוג את כל היהודים, ולכן אסתר המלכה ביקשה ממרדכי שכל היהודים ישבו בתענית ויתפללו להשם שיחוס וירחם, ובאותו יום נתקיים "ונהפכו" ובמקום שעצתם תקום, עצת השם קמה. והרגו היהודים מחוץ לגבולות שושן 75 אלף גויים ארורים טמאים
ולכן זכר לאותו יום תשובה וצעקה שעשו אז, נוהגים עם ישראל לצום מעלות השחר ועד אחר קריאת המגילה
הלכה ג. בחור יקר! יום תענית אסתר זה יום מאד מסוגל לבקש מה שרוצים ובפרט על שידוך טוב, ונוהגים לומר את מזמור כב" בתהילים שידוע מצדיקים שאחר שאומרים את המזמור הזה, אז הוא עת רצון מאד גדול בשמים והתפילה מתקבלת, ולכן תצעק להשם את המזמור זה, וכדאי מאד שתכוון במילים "קלי קלי למה עזבתני" שאמרה אסתר בשעה שהיתה צריכה את ישועת השם, ותוסיף בתוך המילים הללו את הרצון שלך להתחתן ולהקים בית נאמן בישראל, תגיד להשם "רבש"ע אני לא רוצה ולא יכול להיות עזוב ובודד, עד מתי אהיה בחור עזוב בלי שמחה, אל תעזוב אותי השם, "אני רוצה להיות קדוש וטהור, אני רוצה להתחתן" והשם בוודאי ישמע את תפילתך ותזכה שתתקרב ותגיע ישועתך הגדולה בקרוב! (מוהרא"ש אמר שהתהילים זה ההתבודדות שהייתה לדוד המלך, ולכן אין בעיה להוסיף תפילות אישיות ולהתבודד בתוך המילים ובין הפסוקים שבתהילים.)
הלכה ד. בחור יקר! מן הדין כל בחור בריא מגיל בר מצווה צריך לצום את הצום הזה, אך זה לא צום כשאר הצומות שאסור לשמוע שירים ולנעול נעליים וכו אלא זה צום זכר לתשובה שעשו בזמנם, ולכן אין איסור לשמוע שירים ולשמוח ביום זה.
הלכה ה. בחור יקר! לפי דעת מוהרא"ש ז"ל כל הצומות שתיקנו חכמים, צאת הצום הוא בזמן גאונים שזה 20 דק" אחר השקיעה, ולא בזמן ר"ת (72 דק" אחר השקיעה), למעשה בתענית אסתר זה קצת שונה, ולכתחילה צמים עד אחר קריאת המגילה, שזה יוצא יותר מאוחר מצאת הצום בזמן הגאונים, אך בחור שיוקשה עליו להתרכז בעת קריאת המגילה בלי לאכול לפני כלום, יכול לאכול בצאת הצום גאונים (שזה בדרך כלל יוצא אחרי ערבית ולפני קריאת המגילה). שיעור קטן פחות מ56 גרם שזה (רוגלעך וחצי בערך) ולשתות מים, (בלי שיעור) או פירות וירקות.
הלכה ו. בחור יקר! אני יודע שבדרך כלל אתה מפחד מצומות וכדומה, ואתה רק מחכה שיעברו, אז אתן לך עצה טובה איך שיעבור לך הצום בקלות ובמהירות יותר מכל פעם, ולא תצטרך לחכות שיעבור, ואיך!? , אז קודם תשתמש עם העצה של רבינו תבקש על זה מהשם, ואח"כ תשתדל שיהיה לך סדר יום מלא! ולא ריק ומשעמם, כי זה מאד חשוב שיש לבחור סדר. כמו שמוהרא"ש כותב שכל הצרות והבעיות מגיעות בגלל שאין לאדם סדר. וזה אומר שאם יש ישיבה אז תלך לישיבה, ואם אין, אז תשתדל שיהיה לך סדר כלשהו ,תתפלל במניין את ה3 תפילות, תלמד בגירסא את הסדרים הקבועים שלך, תעזור בבית בהכנות לפורים, שזה מצווה מאד גדולה של כיבוד אב ואם. תקרא איזה ספר או מדרשים מעניינים על המגילה.
אבל לא סתם להסתובב ולחכות שהצום יגמר, או לישון בכח עד שעה מאוחרת, או לראות כל מיני סרטים, כי זה לא עוזר שיהיה יותר קל, ולכן צריך שתהיה "עסוק ביום (במשהו, ולא משנה במה), ולא בצום", ואז תראה שהצום יעבור לך הרבה יותר בקלות מאשר שחשבת, וכמובן שגם תזכה לכל ההשפעות הטובות בזכות הצום. תנסה, ותגיד לי איך היה. בהצלחה!
הלכה ז. בחור יקר! בתפילת שחרית ומנחה מוסיפים בברכת שומע תפילה את הנוסח "עננו" ואחינו האשכנזים אומרים רק במנחה.
ובמנחה אחרי "אשרי" ולפני העמידה קוראים בתורה פרשת "ויחל משה".
"זכר למחצית השקל למי נותנים, מתי נותנים, וכמה?"
הלכה ח. בחור יקר! יש מנהג לתת ביום תענית אסתר לפני מנחה "זכר למחצית השקל". שלדעת מוהרא"ש זה יוצא 6 שח עבור כל אחד מבני הבית. מי שאין לו את האפשרות יכול לתת 3 חצאי שקל, ואם גם זה אין באפשרותו יכול לתת חצי שקל בלבד.
את הצדקה הזו יש לתת למוסדות תורה והפצת ספרי רבינו ומוהרא"ש הקדוש!
הלכה ט . בחור יקר! אחד מן הטעמים של נתינת מחצית השקל אומר מוהרא"ש. זה כדי להזכיר ליהודי שהוא חצי ובשביל להיות שלם ולהידבק בהשם, הוא מוכרח לחיות בשלום ובאהבה עם היהודי השני, ורק אז הוא נקרא שלם שיכול להידבק ולהיכלל בהקב"ה.
אותו דבר אתה בחור יקר, צריך לזכור ולדעת שכל זמן שיהודי לא יתחתן הוא עדיין חצי הוא נקרא פלג גוף, ובשביל להיות יהודי כשר ולעבוד את השם בקדושה בטהרה ובשמחה, ולהיות שלם. הוא מוכרח למצוא את החצי השני שלו ולהתחתן. וכמה שיותר מהר ויותר מוקדם, יותר טוב!
ולכן בחור יקר! כדאי מאד מאד בעת שאתה נותן זכר למחצית השקל שתבקש מהשם יתברך "שתזכה להיות אדם השלם ,ושתמצא את החצי השני של שמוכן לך 40 יום קודם יצירתך, ושתזכה להתחתן איתה ולהיות שלם, וכך תוכל לעבוד את השם בשמחה ובגוף טהור !
"סדר הנהגת יום הפורים הקדוש מתחילה ועד סוף"
"קריאת המגילה"
הלכה י .בחור יקר! מוהרא"ש הקדוש השאיר לנו אוצרות גדולים לכבוד חג הפורים אחד מהם זה ספר "גנזי המלך" פירוש על מגילת אסתר והשני זה ספר "אוצר הפורים" כדאי לך מאד לפתוח ולקרוא בהם ואפילו אם לא תקרא את כולו מהתחלה ועד סוף, בכל זאת כדאי מאד שתקרא בו אפילו קצת, ואיפה שעצרת תשים סמניה ובשנה הבאה תמשיך וכך תזכה במשך כמה שנים לסיים את כל הספר הקדוש הזה!
הלכה יא . בחור יקר! יום הפורים הקדוש, נכנס בשקיעה (17:52) מתפללים את הערבית הראשונה של יום הפורים 20 דק" אחר השקיעה ומכוונים את הפירוש של המילים, אומרים בתפילה "על הניסים" אפילו שעדיין לא קראו את המגילה, אחרי העמידה החזן אומר חצי קדיש,(האשכנזים אומרים קדיש תתקבל) ואז קוראים במגילה ואחרי קריאת המגילה אומרים ואתה קדוש ואח"כ קדיש תתקבל (והאשכנזים אומרים קדיש שלם בלי תתקבל). אחרי קריאת המגילה צריך לשמוח מאד מאד כי זכית לקים מצווה מאד גדולה וחשובה מדרבנן !!
הלכה יב. בחור יקר! מוהרא"ש אומר שסיפור מגילת אסתר היה ע"י ניסים גדולים ושידוד הטבע ממש, אבל באמת הוא היה מלובש בדרך הטבע ולכן זה נקרא מגילת "אסתר" שכביכול השם יתברך היה מוסתר בכל הסיפור, אבל באמת הקב"ה כן היה נמצא עם מרדכי ואסתר ועם ישראל, והראייה שבסוף רואים את הנהפוך הוא שנעשה אז, ואיך שכל היהודים ניצלו מהמן הרשע. ועד עצם היום הזה שמחים על הנס הגדול שקרה בעצם מתוך ההסתרה, וכל הסיפור של מגילת אסתר, בא ללמד אותנו ולחזק אותנו שהרי גם היום לפעמים אנחנו מרגישים הסתרה ואפילו שבתוך ההסתרה, בכל מיני דברים אישיים וכללים שקורים לנו, ומרגישים שכאילו השם לא נמצא אתנו ולא רואה מה שעובר עלינו, חס ושלום.
אבל באמת זה לא נכון כי השם נמצא בכל מקום ובכל מצב, אלא שהוא מוסתר בגלל העוונות שלנו, ולכן צריך להתפלל ולבקש מהשם שנזכה לאמונה ברורה וטהורה, ואז בוודאי שתבוא הישועה ו"הנהפוך הוא", שכל אחד ואחד רוצה ומצפה לו. כי ברגע שאדם חי עם אמונה כל החיים שלו משתנים לטובה, והוא מרגיש את הקב"ה.
ולכן בחור יקר! על אף שעוברת עליך הסתרה שבתוך ההסתרה, וכבר אתה מאד רוצה להתחתן ולהיות יהודי כשר! ואתה גם מתפלל על זה בכל יום, ובכל זאת אתה ממשיך ליפול בכל מיני עברות שהיצר הרע מביא לך, ובפרט בעבירה החמורה של פגם הברית, ואין לך כבר כח יותר לחכות ולצפות לישועה….. בכל זאת תשמע את המגילה, תקרא את המגילה, ותראה שמה איך שלבסוף הכל התהפך לטובה כנגד כל הסיכויים, ובמקום לתלות את מרדכי הצדיק כמו שהמן הרשע תכנן, תלו אותו ואת עשרת בניו, וזה כבר יחזק אותך, שבעז"ה גם לך תהיה ישועה והשם יתברך לא יעזוב אותך, אפילו שבדרך הטבע זה לא מסתדר לך, ולא נראה לך.
ולך מה שנשאר זה רק לעשות מה שמרדכי הצדיק עשה, להתפלל להשם שיעזור לך וירחם עליך, וככל שתתפלל יותר הישועה תגיע מהר יותר, ותהיה מתוקה ושמחה יותר!
הלכה יג. יש חיוב על כל בחור מגיל בר מצווה לשמוע את המגילה שתי פעמים בפורים, בלילה ובבוקר אחרי התפילה.
ומצווה מן המובחר לשמוע אותה בבית הכנסת שיש בו מלא אנשים, ואם אין באפשרותך אפשר לקרוא אותה לבד מתך מגילה כשרה עם הברכות שלפני ואחרי. והעיקר שתזכה לשמוע את הקריאה מתוך מגילה כשרה מתחילה ועד סוף. ואשרי וטוב לבחור שיזכה גם להשתדל לכוון ולקשר את סיפור המגילה אל חייו האישיים, ותזכור ותזכור שגם אם לא כיוונת או לא הרגשת שום הרגשה בעת הקריאה יצאת ידי חובה, ותהיה בשמחה גדולה כי קיימת מצווה שחז"ל הקדושים תיקנו!
הלכה יד. מנהג מוהרא"ש לעמוד בעת קריאת המגילה. אבל זו לא חובה !
הלכה טו . מוהרא"ש שכתוב במגילה המילה "המלך" במגילה זה מרמז על מלכו של עולם מלך מלכי המלכים, הקב"ה. ולכן יום הפורים זהו עת רצון מאד גדול בשמיים לפעול אצל המלך הקב"ה כל מה שרוצים וצריכים.
הלכה טז . לפני קריאת המגילה הבעל קורא מברך 3 ברכות. הראשונה "על מקרא מגילה" השנייה "שעשה ניסים לאבותינו" והשלישית "שהחיינו" ואתה בחור יקר! צריך לכוון לצאת ידי חובה בברכות של הבעל הקורא ולענות אמן.
הלכה יז . בברכת שהחיינו צריך לכוון לפטור את שאר המצוות של יום הפורים כגון משלוח מנות מתנות לאביונים וסעודת פורים של יום המחרת .
הלכה יח .בחור יקר! בשביל לצאת ידי חובה צריך לשמוע את כל המגילה מילה במילה, ולכן בעת קריאת המגילה צריך להיות קשוב ומרוכז לקריאה, ולהסתכל מתוך מגילה ועדיף כשרה, ואם קרה ולא שמעת איזה מילה או אפילו כמה פסוקים, תוכל להשלים ולקרוא מתוך המגילה שנמצאת בידך, עד היכן שהבעל קורא נמצא, ואז תפסיק מלקרוא ותמשיך לשמוע בשתיקה את ההמשך מהבעל קורא .
הלכה יט .גם מי שיש לו מגילה כשרה. בשעת הקריאה צריך רק לשמוע ולהקשיב לקריאה, ולא לקרוא ביחד ובלחש עם הבעל קורא משום שיוצא לכתחילה מהשמיעה ששומע מהקורא מדין שומע כעונה.
הלכה כ .בחור יקר! מנהג מוהרא"ש לרשום לפני קריאת המגילה על הסוליה של הנעל באחד המן ובשני ס"מ וכך מכים מעט כל פעם שמזכירים המן.
הלכה כא . דעת מוהרא"ש שבכל פעם שמוזכר המן במגילה מכים מעט עם הרגל ולא יותר. והטעם שמכים על הרצפה זה כדי לחנך את הילדים הקטנים שהמן עמלק והס"מ הם שונאי ישראל וצריך לשנאתם ולמחותם. ופשוט שאסור להרעיש ע"י כל מיני קפצונים ונפצים ורובה פיקות, וכו משום בזיון בית הכנסת, וכמובן סכנה גדולה.
הלכה כב .בחור יקר! אחרי ששמעת קריאת המגילה תשמח מאד ותיתן תודה להשם שנבראת יהודי ולא גוי, וכדאי מאד שתילך יחד עם כל הבחורים של ישיבתנו הקדושה עם המשגיח היקר! הרב נחמן סלמה שליט"א לשמוח ולשמח את אנ"ש ביבנאל, וכמובן שצריך מאד להיזהר מלשתות יין בלילה של פורים משום, שעיקר המצווה של המשתה והסעודה, זה ביום ולא בלילה. וגם אתה עלול ח"ו להפסיד לעצמך את כל המצוות החשובות של יום הפורים, שהם השמחה האמתית.
הלכה כג . בחור יקר! כדאי מאד שתעלה לציון ותבקש ממוהרא"ש כל מה שאתה רוצה וצריך, ובפרט תבקש שמה על שידוך טוב והגון עוד השנה, ושתזכה להגיע לרבינו בראש השנה תשפ"ג עם טלית ושטריימעל וחליפה לבנה!! ואשרי וטוב ומה נעים לבחור שיזכה לסיים את הספר תהילים בציון הקדוש ביום הפורים הקדוש ! שהוא עת רצון מיוחד וגדול אצל הקב"ה, ואצל הצדיק.
הלכה כד . בחור יקר! בבוקר של יום הפורים כדאי מאד מאד לקום כמה שיותר מוקדם ולטבול במקווה ולהתפלל שחרית ולשמוע עוד הפעם מקרא מגילה, מה שקוראים, וכך תזכה להספיק למלאות את היום הקדוש במלא מצוות ודברים טובים.
ולא קרה כלום אם לא קמת מוקדם אלא אפילו קמת מאוחר מאד, אל תישבר ותיחלש בכלל, אלא תזדרז לרוץ גם אז לתפילה ולמקווה, ואם יש חשש שלא תספיק מקרא מגילה ותפילה אז תיכנס לבית הכנסת תתפלל תשמע מגילה, ואח"כ תטבול במקווה.
ואם הס"מ גנב לך את כל יום הפורים, אל תתייאש! כי ב"ה יש את שושן פורים כמו שריבנו אמר למוהרנ"ת ז"ל ש "שושן פורים זה גם פורים" ואף פעם לא מאוחר. ולכן גם אם לא זכית לנצל את יום הפורים בתפילה והתבודדות כמו שרצית ותכננת אז אל תשכח ותזכור שיש עוד יום שהוא גם כמו פורים, ותנצל אותו להתפלל ולהודות!
הלכה כה .בחור יקר! בפורים אומרים חז"ל "כל הפושט יד נותנים לו" הפשט הפשוט הוא שכל מי שמבקש דמי פורים צדקה אז נותנים לו, אבל אומר מוהרא"ש הקדוש שבאמת בעיקר זה הולך וסובב על "תפילה", שכל מה שתבקש מהשם ביום הפורים תקבל רק תפשוט את היד, תפתח את הפה ותעשה כלים לקבל את כל השפע שהשם רוצה לתת לך, ולכן אל תהיה בטלן! תבקש הכל! ובעיקר תבקש מהשם שיקרב אותך אליו ושתזכה להיות יהודי כשר! ושתזכה להתחתן עם זיווגך משורש נשמתך כמה שיותר מהר….
ותזכור. שבשביל לדבר להשם אתה לא חייב ללכת להר או לשדה . אלא מוהרא"ש מלמד אותנו שבכל מקום ובכל זמן שיהודי נמצא הוא יכול לדבר להשם. זה יכול להיות באמצע הריקודים זה יכול להיות באמצע שאתה מכין משלוחי מנות, וכו וכו לא צריך שום הכנה ושום דבר, רק לפתוח את הפה ולדבר להשם אפילו שאתה מרגיש, שאתה מדבר לאוויר ושאף אחד לא שומע אותך, תמשיך תמשיך תמשיך …..ואל תחכה שיהיה לך זמן פנוי ושקט ואז תתבודד!!
משלוח מנות למי? כמה? ומתי?
הלכה כו .בחור יקר! יש מצווה גדולה ומיוחדת והיא "מתנות לאביונים" צריך ועדיף לתת סכום כסף ל2 עניים, ולדעת הרב אלישיב הסכום לכתחילה הוא 50 שח לכל עני, ולדעת הרב עובדיה 10 שח לכל עני לכתחילה, ואפשר לצאת ידי חובה אפילו בפרוטה לכל עני, למעשה מוהרא"ש כותב שכולנו עניים ולכן אחד יכול לתת לשני, ולכן תקיים את המצווה הזו בשמחה, ודייקא עני צריך להדר במצווה הזו ביותר, שבזכות זה שיתן על אף שהוא עני השם ירחיב לו עם שפע גדול ועצום! הכי טוב וכדאי לתת את זה מיד אחר התפילה בעודו בבית הכנסת.
הלכה כז .בחור יקר! יש עוד מצווה מאד גדולה לתת משלוח מנות איש לרעהו (חברו) ובפורים כולם רעים כולם חברים, גם אלא שאתה לא כל כך מסתדר איתם במשך השנה, בפורים יש מקום לאהוב את כולם ולתת לכולם, כי דייקא ע"י שנאוהב את כל יהודי ונחייה בשלום ובאחדות עם כל יהודי נזכה להיגאל גאולת עולם שאנחנו כל כך מחכים לה…
ולכן מיד אחרי התפילה תיקח משלוח מנות שעשוי מ2 מיני מאכל או שתיה ותיתן לחברך או לרבך שמלמדך תורה. ובמשלוח אחד כבר מקיימים את המצווה. ויוצאים ידי חובה.
הלכה כח . בחור יקר! יש עוד מצווה בפורים והיא "סעודת פורים" שבדרך כלל מתחילים אותה מהצהריים ועד הלילה ולכן מצווה גדולה ליטול יידים לסעודה ולשתות כמה כוסות יין, אך ראוי וכדאי מאד שתרוץ קודם הסעודה לחטוף תפילת מנחה של יום הפורים כדי שלא תשתה בסעודה ואז תשכח לגמרי מהתפילה ויעבור זמנה חו"ש.
ותזכור שאנחנו תלמידי רבינו ומוהרא"ש ונזהרים שלא לשתות יין במשך השנה ,לכן לא צריך יותר מ2 3 כוסות בשביל שהראש יסתובב וישכח לגמרי שהוא מתבייש לשמוח לרקוד .. ולא יהיה הפרש אצלו בין ארור המן לברוך מרדכי ובין רע לטוב. ומה שצריך והכי חשוב זה שלא תרצה להפסיק לרקוד.
הלכה כט .בחור יקר! ב"ה מוהרא"ש הקדוש נתן לנו את הסימנים לשיכור אמיתי, או שהוא רוקד הרבה או שבוכה הרבה, או שמברך את השני, או מבקש סליחה מהשני או הכל ביחד ! אבל מי שמרביץ ומכה את הזולת הוא לא שיכור, אלא הוא רק חיכה שיגיע פורים בשביל לסגור איתו חשבון, ולכן הוא עושה משחק של שיכור, אז אתה אל תחזיר לו אלא תברח ממנו ותציל את עצמך, ובפרט אם בא אחד ומציע לך לעשן סיגריות וכו או לשתות משקאות חריפים למיניהם וכו וכו תברח ממנו כי הוא רוצה להרוס לך את הפורים.
ובפרט ובפרט תיזהר מאד מאד ממנוולים שבדרך כלל מנצלים את הזמנים של האי סדר האלו לרעה ומחפשים בחורים וילדים כדי לאמלל ולהרוס להם את כל החיים, כפשוטו. אז תיזהר מאד מאד שאף אחד כזה לא יתקרב אליך וכל שכן שלא יגע בך, יהיה מי שיהיה.
הלכה ל . אסור באיסור חמור למי ששתה לנהוג ברכב כי זה גובל בסכנת נפשות של ממש. וכן בחור בלי רישיון שלא יעשה טובה וחסד עם אף שיכור וייסעו ברכבו, ויש בזה דין רוצח למי שעושה כך, וזה בכלל לא צחוק !!
הלכה לא . בחור חכם צריך מאד להיזהר לא לשתות הרבה מדי יין, כי אפשר להפסיד את הברכת המזון מדאורייתא וכן את תפילת ערבית של מוצאי פורים.
הלכה לב . בחור יקר! אל תפסיק מלרקוד ולשמוח ביום הפורים ובפרט במשתה הפורים , ותדבר להשם תבקש ממנו כל מה שאתה רוצה ותגיד לו את כל הרצונות והכיסופים שלך ותבקש ממנו סליחה על כל העבר ותגיד לו שאתה מקבל על עצמך מעכשיו להיות יהודי כשר ולעשות את רצונו..
הלכה לג . כדאי מאד להתפלל מנחה כמה שיותר מוקדם ואח"כ לעשות סעודת פורים
הלכה לד . בחור יקר! מנהג טוב ויפה להתחפש בפורים, ובפרט להתחפש בתחפושת המיוחדת של הישיבה הקדושה !
מוהרא"ש הזהיר וביקש מאד שלא יערכו סעודת פורים כמה משפחות ביחד כי זה מביא לידי מכשולים, לכן כל אחד יעשה את הסעודה בביתו עם משפחתו ואח"כ להתאסף כולם ביחד במקום אחד באחדות גדולה ולרקוד ולשמוח עד אור הבוקר!
השם יעזור שיהיה לך פורים שמח מאד מאד ושתזכה לנצל אותו כמו שצריך ובפרט עם תפילה והתבודדות שהיא עיקר ההתחברות והדבקות להשם יתברך!! ושיכנס בך חג הפורים עם כל ההשפעות והקדושות שיש בו, ותלווה אותך שמחת הפורים כל השנה כולה, ותזכה להיכנס תחת החופה עם זיווגך משורש נשמתך בזמן הטוב ביותר עבורך!!