ידוע אשר לימוד ספרי הרמב"ם הקדוש מסוגל ליראת שמים, כי הוא זכה ליראת שמים במדרגה עליונה המאוד, עד שהצדיקים אמרו, אשר היראת שמים שלו הכניס בספרו היד החזקה. וידוע שרבנו ז"ל אמר על היד החזקה, שעשה טוב מאוד, ער האט זייער גימאכט מיט די ספרי היד, ואמר: כשמשיח יבוא, יפסוק כמו הרמב"ם. ולכן לימוד ספרי הרמב"ם מסוגל מאוד מאוד ליראת שמים.
וידוע מה שסיפר הרב הקדוש מסאטמאר זי"ע בהיותו פעם על ציון הרמב"ם ז"ל בטבריה, שסבו הקדוש הבעל 'ישמח משה' ביקש ממנו יתברך, שרוצה שתהיה לו יראה כמו האבות הקדושים. אמרו לו מן השמים, שזה בלתי אפשרי, ובשר ודם לא יוכל לעמוד בזה, אזי ביקש, שתהיה לו יראה כמו הנביאים. ענו לו, שגם זה בלתי אפשרי, וביקש שתהיה לו כמו התנאים או האמוראים. וגם על זה ענו לו שזה בלתי אפשרי, וביקש שתהיה לו יראה כמו הגאונים, ועל הכל אמרו לו, שזה אי אפשר. התחיל להתעקש, שרוצה שתהיה לו יראה כמו הרמב"ם, ופעל את זה, והתחיל לרעוד ולפחוד מאוד מאוד מפחד אלוקי, עד שצעק אליו יתברך, שיקח ממנו את היראה הזו, כי הוא אינו עומד בזה וכו', ומכל זה רואים מה היה הרמב"ם, ואיך שהיה ירא וחרד ממנו יתברך, ולא בחינם שזכה לחבר חיבור קדוש כזה, ואשרי מי שלומד בכל יום שיעור מרמב"ם מעט או הרבה כסדרן דייקא, כי זו סגולה ליראת שמים.
אשר בנחל חלק פב מכתב י"ז תתקלד
אתן יודעות מי גנוז בטבריה? רבי יוחנן בן זכאי, וחמשת התלמידים שלו, האריז"ל אמר [ואין בזה ספק וספק ספיקא אם האריז"ל אמר, ככה הוא], שזהו המקום היכן שרבי יוחנן בן זכאי וחמשת תלמידיו, טמון גם הרמב"ם, שהיה גר במצרים, וביקש את הקדוש ברוך הוא: "רבונו של עולם, אני רוצה להיות השמש של רבי יוחנן בן זכאי".
מדוע דווקא של רבי יונן בן זכאי? זה נעלם ונסתר, ולא יודעים, אבל הוא ביקש, שבשמים הוא רוצה להיות השמש של רבי יוחנן בן זכאי, ולכן לפני שנפטר במצרים, הניח צוואה, שישימו את הארון שלו על גמל, ויתנו להגמל ללכת, והיכן שהגמל יגיע ויעצור, שמה צריכים לקבור אותו.
וכן היה, שנפטר, והכניסו את הגופה שלו בארון, ושמו את הארון על גמל, ועוד כמה גמלים ליוו את הגמל, והגמל הלך למצרים דרך מדבר ימים ולילות ושבועות עד שהגיע לטבריה, על הדרך הייתה חבורה של לסטים גזלנים ורוצחים, ופתאום הם רואים מרחקו גמלים באים וארון מכובד על הגמל, היות שהיו גזלנים – אמרו: פה טמון אוצר של זהב, בואו נתפוס את כל הגמלים עם הארון של הזהב, בפרט שלא ראו אף אחד שמלווה את החבורה, ותכף כשהם נגשים, ורוצים להגביה את הארון, זה לא הולך, הם היו גיבורים בריונים, אחד מגביה, זה לא הולך לו, שנים שלושה ניסו, ולא הצליחו, אז כל השלושה עשו מאמצים, ולא היו יכולים להזיז את זה, ראו שמשהו מיוחד נמצא פה, זה דבר קדוש, ופתאום נפל עליהם אימה ופחד, וברחו כרוח פורח, הגמלים הגיעו עד טבריה, ועמדו שמה, וכנראה שאנשי מצרים כבר שלחו מכתב ארוך, שהיכן שהגמל עם הארון יעצור – שמה יקברו אותו, ואיפה הוא עצר? הנה פה בטבריה, ושמה קברו אותו, ושמה קבור גם אביו, ונתמלאה בקשתו שביקש את הקדוש ברוך הוא, שהוא רוצה להיות השמש בשמים של רבי יוחנן בן זכאי, ולכן הם קבורים סמוכים אחד לשני.
מסופר שהשל"ה הקדוש ביקש הרבה את הקדוש ברוך הוא, שהוא רוצה להיות שמש של הרמב"ם בעולם הבא, השל"ה הקדוש היה מעיר אשכנז עד שהגיע לארץ ישראל, ועבר עליו מה שעבר, והגיע לירושלים, עד שהוצרך לעקור עד טבריה ושם נפטר, והוא גם כן קבור לא רחוק מהרמב"ם.
רואים שגם תפילתו נתקבלה, שהוא רוצה להיות שמש אצל הרמב"ם. ורואים מי בחצר הקדושה? רבי יוחנן בן זכאי וחמשת תלמידיו, הרמב"ם ואביו, והשל"ה הקדוש, ויש שמה עוד שני קברים אחוד סמוך לשני: רב אמי ורב אסי, שניהם היו חברים ולמדו באהבה גדולה, ועזרו אחד לשני כל השנים, היה עץ יפה מעל הקבר של רב אמי ורב אסי, כי הם קבורים אחד על יד השני הם היו חברים וגם במותם לא נפרדו. והיותש רבנו ז" אמר, שסגולה לאשה שצריכה להיפקד, שתמיד יהיה אצלה עץ שעל קבר הצדיק ומגנט.
ובכל פעם שהייתי בא אל הקבר של רב אמי ורב אסי, הייתי חותך ענף או שני ענפים ולוקח את זה עמי, וכשבא אישה שביקשה ילדים, הייתי נותן לה מגנט וחתיכת עץ שהורדתי מעל קבר רב אמי ורב אסי, ופלא על גבי פלא הרבה נשים נפקדו עם תאומים. לצערי הרב, לפני שנה, אחרי שלא הייתי כבר כמה שנים שמה, אני רואה שחתכו לגמרי את העץ, לא יודע מי הייתה לו החוצפה הזו לחתוך לגמרי את העץ מעל קבריהם של רב אמי ורב אסי, וחבל מאוד מאוד, על כל פנים בחצר הקדושה הזו מונח רבי יוחנן בן זכאי וחמשה תלמידיו ורב אמי ורב אסי – שני חברים טובים שלמדו תורה אחד עם השני, והרמב"ם ואבא שלו, והשל"ה הקדוש, איזו חצר קדושה!
אשר בנחל חלק קס'
*בתמונה הראשית מראה משנים קדמוניות החצר הקדושה בה טמונים רבן יוחנן בן זכאי וחמשת התלמידים שלו, הרמב"ם והשל"ה הקדוש.