רע לי! קשה לי! לכל אחד יש את התחושה הזאת, מה העצה לכך? מכתב נפלא מאת הצדיק מיבנאל יסביר לנו איך לצאת מהמצב הזה ולהתחזק מחדש!
ראה לחזק את עצמך בכל מיני אפנים שבעולם, ושום דבר שבעולם לא יוכל לשבר אותך, והעיקר בזה העולם הוא התחזקות, וכך קבלנו מרבנו ז"ל, שאם היה לו אחד שיאמר לו בימי נעוריו: אחי, חזק, היה רץ אלפים ורבבות פרסאות, כי גם עליו עבר מה שעבר, תתאר לעצמך, רבנו ז"ל שלא טעם טעם חטא מימיו, והתחיל עוד בעבודת השם יתברך כשהיה ילד קטן בגיל חמש ושש, כמובא באריכות בשבחי-הר"ן, את גודל יגיעתו וטרחתו וסיגופיו הרבים, שאז היה עדיין בילדותו, ואחר-כך כמה צומות צם ועוד לא היה בן עשרים כבר צם משבת לשבת ח"י פעמים בשנה היינו ממוצאי-שבת אחר סעדת מלווה-מלכה עד סעדת ליל-שבת צם בפעם אחת, ועוד לא היה בגיל עשרים, ואת היגיעות והטרחות שיגע וטרח בעבודת השם יתברך זה אין לתאר ולשער כלל ואף-על-פי-כן צדיק קדוש ונורא כזה אמר, שאם היה לו אחד שיאמר לו מלים אלו: "אחי, חזק", היה מתחזק יותר ויותר, ורץ יותר ויותר בעבודת השם יתברך.
על אחת כמה וכמה שבורי כלי חרס כמונו היום, שרק הקדוש-ברוך-הוא יודע את המעמד והמצב שבו אנחנו נמצאים, איך אנחנו לא צריכים להתחזק יחד, הלא אחד צריך לחזק את השני, ולומר לו בכל יום ובכל שעה ובכל רגע: "אחי, חזק", וכן אדם צריך לחזק עת עצמו, שתהילה לאל, יש לנו ספרי רבנו ז"ל, ובזה ראוי לנו לשמח מאוד מאוד ולהתחזק, כי הגיע הזמן שתיקח את עצמך בידיך, למה אתה צריך להיות כל-כך במרירות ובמרה שחורה, מכל מה שעובר עליך ראה שהקדוש- ברוך-הוא מנהיג את עולמו בהשגחה פרטית, וממילא לא יהיה רק מה שהוא ירצה. ועל-כן מה לדאוג דאגת חינם, אם אתה צריך משהו, העיקר הוא תפילה – לבקש ולהתחנן ממנו יתברך, כי רק הוא יתברך יכול לעזור לך ולא אחרים יכולים לעזרך. אם תכניס ידיעות אלו בתוך לבך ודעתך, אז הכול יעבר לך בקלות; כי כל הצרות והיסורים והמרירות שעוברים על האדם הם, מפני שחושב שיתן לעצמו עצה בלעדי הקדוש-ברוך-הוא, אשר אין עוד הבל ודמיון יותר מזה. העיקר ראה לבטל את עצמך לגמרי אל אין סוף ברוך הוא ולידע ולהודיע ולהודע אשר אין עוד בלעדיו יתברך כלל וכפי שתחדיר בעצמך ידיעות אלו, אז תוכל להתחזק.
אשר בנחל חלק יג עמ' קיז
עיקר הצלחת האדם היא ההתחזקות:
מה אומר לך, ידידי היקר בזה העולם צריכים התחזקות בכל יום, כפי מה שעובר על כל אחד ואחד ירידות ונפילות, כמעט שלא ייפול לגמרי לנוקבא דתהומא רבא, רחמנא לצלן.
ובאמת רואים, אשר כל אלו הצדיקים שהחזיקו מעמד בזה העולם, היה רק מחמת שתמיד חיזקו את עצמם, ולא הסתכלו על שום דבר שבעולם וכו' ועל שום מניעה שבעולם, תמיד רק השתוקקו ברצונות ובכיסופין חזקים אליו יתברך, ועל-ידי–זה גדלו והצליחו כל אחד לפי מדרגתו.
ודע לך, אהובי, אחי היקר כי עיקר הצלחת איש הישראלי בזה העולם היא כפי מידת התחזקותו בו יתברך, שזוכה לחזק את עצמו בו יתברך. ואל תחשב כי רק עליך עובר וכו', כי אין לך בריה בזה העולם, שלא יעבר עליה מה שיעבר, ובפרט מי שרוצה להתקרב אליו יתברך, עליו עוברת מרירות דמרירות עד אין סוף, כי עד עכשיו היה בזוהמה ולכלוך גדול וכו' וכו', וכשרוצה לשוב בתשובה שלמה, מנסים אותו בכל מיני ניסיונות – אם הוא באמת רוצה להתקרב אליו יתברך, ואם כוונתו היא עם אמת, וכשאדם רוצה באמת – נותנים לו מלאך של אמת. ועיקר המלאך הוא התחזקות, שמכניסים בדעתו התחזקות אמתית, שיחזק את עצמו ולא יסתכל על שום מונע ומעכב כלל.
על-כי ראה אהובי, אחי היקר! לחזק את עצמך בכל מיני אופנים שבעולם, ואל תסתכל לאחוריך כלל. וצריך שתדע, שכל לימוד רבנו ז"ל הוא למוד של התחזקות, לחזק את עצמו לעבור את זה העולם בשלום אשרי מי שמצית את רבנו ז"ל, ואז טוב לו בזה ובבא לנצח נצחים!
אשר בנחל חלק סא מכתב י"ב תעה
להחזיק מעמד:
ראה, אהובי, אחי היקר! להמשיך את עצמך רק אליו יתברך, ותמיד תסתכל על תכליתך הנצחית, ואיך שכול העולם הזה הוא עולם מעבר, גשר המגשר בין שני עבריו, כי הוא יתברך מוריד את הנשמה מרום גבהי מרומים, ומורידה אל העולם השפל הגשמי והחומרי הזה, המלא קליפות והסתרות, ואחר-כך מעלה אותה חזרה אליו יתברך, וכפי שאדם זוכה לחזק את עצמו בזה העולם הגשמי והחומרי, ומחזיק מעמד, ואינו נשבר משום דבר, אדרבה מדבק את עצמו בו יתברך, ואינו מטעה את עצמו, על-ידי-זה כשחוזר חזרה אליו יתברך יוצאים לקראתו וכו', ומשבחים ומפארים אותו וכו',
כי זה עיקר המעלה למעלה בכל העולמות – כשאדם זוכה לעבור בזה העולם ומחזיק מעמד, ואינו נשבר משום דבר שבעולם, רק מכניס בעצמו אמונה פשוטה בו יתברך, ומאמין שעל אף כל ההסתרות, הוא יתברך אתו, עמו ואצלו, והוא יתברך לא יוכל להתחבא ממנו, אז מהפך את העולם הזה גם-כן לעולם הבא, לרוחניות אלוקות, וזה עיקר מעלת איש הישראלי, על–ידי קיום המצוות ולימוד התורה הקדושה, ועל-כן מאוד מאוד זרזו חכמינו הקדושים על לימוד התורה הקדושה, כי התורה מורה לאדם את דרכיו יתברך. אשרינו מה טוב חלקנו, שיש לנו הקדמות כאלו ודיבורים כאלו.
ואנשי שלומנו מספרים, שפעם אחת נתלהב מוהרנ"ת ז"ל ואמר איך זוכים לדבר דיבורים כאלו, דיבורי רבנו ז"ל, בזה העולם הגשמי והחומרי? אין זה כי אם בוודאי השכינה פה, וכשהשכינה פה, בודאי יש דיבורים; אשרינו מה טוב חלקנו, ומה נעים גורלנו, ומה יפה ירשתנו, אשר בנחל שם גורלנו.