שאלה: מאת צבי הערש: לכבוד האדמו"ר, שיהיה לכם רק טוב תמיד. אני אברך וכשרואים אותי אף אחד לא יאמין שעברתי עברות חמורות מאוד, אני נראה צדיק גדול אך האמת היא שאתם הצלתם אותי, כי היה לי קשר עם כמה נשים גויות, וכשקראתי מכתבים שכתבתם, ממש הזדעזעתי ועזבתי אותן ועכשיו אני רוצה לחזור בתשובה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר וארא כ"ד טבת התשע"ג שלום וברכה אל צבי הערש נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך אין עוד עבירה כל כך חמורה כמו הבא על גויה רחמנא לישזבן, עד שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה ג:) רבי אליעזר אומר קשורה בו ככלב, שנאמר (בראשית ל"ט י') "ולא שמע אליה לשכב אצלה להיות עמה", לשכב אצלה בעולם הזה להיות עמה לעולם הבא; ומכל שכן מי שבא על כל כך הרבה גויות וכו', רחמנא ליצלן כמה כלבים וקליפות ומשחיתים ברא וכו', שמסבבים אותו ומוליכים אותו שולל וכו', והוא סובל סבל גדול מאד, ולא יודע ממה הוא סובל וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין פ"ב.) הבא על הגויה חייב עליה משום נדה שפחה גויה זונה, וכאילו התחתן עם עבודה זרה ממש וכו', עם כל זאת עליך לדעת שתשובה מועילה תמיד, וכמאמרם ז"ל (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד. ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות? כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה, וכן כתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים, וידוי זה מצות עשה כיצד מתודין אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה וזהו עיקרו של וידוי וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח; וכן מובא ברמב"ם (פרק ב' מהלכות תשובה הלכה ב') ומה היא התשובה הוא שיעזוב החוטא חטאו ויסירו ממחשבתו ויגמור בלבו שלא יעשהו עוד שנאמר (ישעיה נ"ה) "יעזוב רשע דרכו" וגו' וכן יתנחם על שעבר שנאמר (ירמיה ל"א) "כי אחרי שובי נחמתי" ויעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם שנאמר (הושע י"ד) "ולא נאמר עוד אלהינו למעשה ידינו" וגו' וצריך להתודות בשפתיו ולומר עניינות אלו שגמר בלבו. ולכן הרגל את עצמך להתוודות בכל יום אליו יתברך, ולספר לפניו יתברך כל מה שעשית, כי אין דבר גדול מוידוי דברים, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תורת כהנים בחוקותי) אמר הקדוש ברוך הוא, שמיד שהם מתוודים על עונותיהם מיד אני חוזר ומרחם עליהם שנאמר (ויקרא כ"ו) "והתודו את עונם ואת עון אבותם במעלם אשר מעלו". ולכן תהיה עקשן גדול מאד בענין שיחה בינו לבין קונו, שתדבר הרבה עם הקדוש ברוך הוא, ותבקש ותתחנן אליו שיוציא אותך מהקליפות והמשחיתים שמסובבים אותך וכו', אשר בשביל זה מר וחושך לך החיים וכו', ודע לך שהקדוש ברוך הוא שומע תפלת כל פה, ושאף אחד לא ישבור אותך ויגיד לך שאין לך תקוה, כל זמן שאדם חי יכול לתקן את הכל, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רנ"ט) כשאדם מתבודד ומפרש שיחתו וצערו לפני השם יתברך, ומתוודה ומתחרט על גודל הפגמים שעשה, אזי גם השכינה כנגדו מפרשת לפניו שיחתה וצערה ומנחמת אותו, כי כל פגם ופגם שפגם בנשמתו, פגם אצלה גם כן כביכול, וזה בחינת (דברים כ"ו) "את הוי"ה האמרת והוי"ה האמירך" וכו', והיא מנחמת אותו שתבקש תחבולות לתקן כל הפגמים. ולכן אשרי מי שיש לו שכל ובא בכל יום אליו יתברך, ושופך את כל לבו לפניו יתברך אפילו שעשה כבר מה שעשה וכו', יזכור שהוא בן של הקדוש ברוך הוא, וכמו שהבן לא מתבייש מהאבא, כך אדם לא צריך להתבייש לבוא הקדוש ברוך הוא לספר לו את כל אשר עם לבבו, ותהיה עקשן גדול על דבר זה, וזה עיקר תיקונך. עם כל זאת תשתדל מהיום והלאה לקיים את כל המצוות מעשיות בשמחה עצומה, ובפרט בא שבת בא מנוחה, אז תהיה מאד מאד שמח כל השבת, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא בראשית) כבוד שבת עדיף מאלף תעניות; וכשבר ישראל שש ושמח כל השבת, מוחלין לו על כל עוונותיו, כמאמרם ז"ל (שבת קי"ח:) כל המשמר שבת כהלכתו אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו, שנאמר (ישעיה נ"ו ב') "אשרי אנוש יעשה זאת ובן אדם יחזיק בה שומר שבת מחללו ושומר ידו מעשות כל רע", אל תקרי מחללו אלא מחול לו. ולכן תשתדל כל ימי חייך לקבל את השבת בשמחה עצומה, ותרקוד כל השבת, ותאכל את השלוש סעודות בשבת בשמחה עצומה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ז) אכילת שבת כולה קודש כולה אלקות, ומי יתן שתאמר בכל יום כל ימי חייך את ה"תיקון הכללי" שהם העשרה מזמורי תהלים שגילה רביז"ל תיקון לפגם הברית, והלוואי הלוואי שתזכה להיות אצל ציון רביז"ל, אם עדיין לא היית, כי רביז"ל לקח על עצמו שהוא יתקן את כל מי שיבוא אל ציונו הקדוש ויתן פרוטה לצדקה עבורו, ויאמר שם את העשרה מזמורי תהלים הנקראים "תיקון הכללי", אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו, יוציאו מהשאול תחתית ומתחתיו, והעולה על הכל אם יזכה להיות אצל ציון רביז"ל בכל שנה ושנה בראש השנה, שאז אין למעלה מזה, כמו שאמר בפירוש לענין ראש השנה שלו (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שיכולין אז אנשים לקבל תיקונים מה שבכל השנה לא היה באפשר שיהיה להם תיקון בשום אופן, אף על פי כן בראש השנה יכולין אפילו הם לקבל תיקון. אף על פי שבכל השנה אפילו הוא בעצמו ז"ל לא היה יכול לתקנם, אבל בראש השנה גם הם יכולים לקבל תיקונים. כי אמר שהוא עושה בראש השנה ענינים ותיקונים מה שבכל השנה גם הוא אינו יכול לעשות. מה טוב ומה נעים באם תרגיל את עצמך לומר את מסכת תענית מאה פעמים ואחד, שזה תיקון נורא ונפלא מאד, כי האריז"ל נותן על כל חטא וחטא מספר תעניתים, אשר אין אדם יכול לעמוד בזה, על כל פנים כשזוכים לסיים מסכת תענית מאה פעמים ואחד, בזה הוא זוכה למרק את עוונותיו וכו' וכו', וכן תהיה רגיל לומר בכל יום הרבה פרקים משניות, אם תזכה לומר בכל יום ח"י פרקים משניות, אין למעלה מזה בתיקון הברית. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|