א. אני צריך עצה לרפואה שלמה
יעזור לך הקדוש ברוך הוא, שתזכה לרפואה שלמה. והיה טוב מאוד אם היית יכול לנסוע פעם אחת אל הציון הקדוש של רבי מאיר בעל הנס, ולהדליק שם נר של שמן זית. לומר שם עשרה מזמורי התהילים שגילה לנו רבנו שהוא תיקון נפלא לאדם. אחר כך תיקח מהשמן שהדלקת ותמרח את עורך. הקדוש ברוך הוא ישלח לך רפואה מן השמים.
(אשר בנחל, כרך מב, מכתב ז' שח)
ב. עצה לרפואה שלמה
היה טוב מאוד שתאכלו הרבה ירקות, וזה ימשיך עליכם רפואה שלמה.
(אשר בנחל, כרך מ, מכתב ו' תשס"ב)
ג. מי שאומר את כל ספר התהילים האם יצא חובת קריאה של 'תיקון הכללי'?
הן אמת, שלגמור את כל ספר התהילים – זהו דבר גדול מאוד. וכתוב בשם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע על הפסוק (תהילים קו): "מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהילתו. מי שרוצה למלל את הגבורות – יגמור כל ספר התהילים. ואין דבר גדול מזה. כמו שאומר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן עג), שאמירת תהילים מסוגלת לתשובה, ופותחת לאדם כל השערים שהיו סגורים ממנו, ומקשרת אותו אל האות והשער השייך אליו.
עם כל זאת עליך לדעת, אשר אלו העשרה מזמורי תהילים, שהם 'תיקון הכללי', זהו גילוי חדש שאמר רבנו, שאף אחד לא גילה זאת.
היו המון צדיקים שרצו למצוא את התיקון לחטא הזה ולא הצליחו. ולי נתן הקדוש ברוך הוא את הסוד. ולכן 'תיקון הכללי' זהו עניין אחד, ואמירת התהילים זה דבר אחר.
לומר את ה'תיקון הכללי' צריכים לקיימו בתמימות ובפשיטות, ומי שרגיל את עצמו לאומרו בכל יום אשריו.
זה אורך כעשר דקות, וכל כך מסוגל, עד כדי כך שאומר רבנו: (ליקוטי מוהר"ן ,חלק א', סימן כט) "שהתיקון הכללי מביא לאדם פרנסה בשפע, רפואה וכו'". כי כל הדמים ניתזים לדם במוח, וכשאומר 'תיקון הכללי', זה מטהר לו את המוח, והדמים הולכים כסדרן, וזוכה לישועה, לרפואה ולפרנסה. לכן אשרי האדם האומר בכל יום 'תיקון הכללי', ואין זה קשור לאמירת ספר התהילים, שהוא עניין גדול בפני עצמו.
(אשר בנחל, כרך כח, מכתב ד' תעב, תשמב)
ד. מה המקור לעשות סעודת הודאה לעילוי נשמת הושע בן בארי?
הנה אודות שאלתך בעניין סעודת הודאה, תדע, שחכמנו הקדושים אמרו (ברכות נד:) "ארבעה צריכים להודות, ואחד מהם הוא חולה ונתרפא, על כן בוודאי עליך לברך, אם ירצה ה' כשתצא מבית החולים "ברכת הגומל" כדינו.
ואודות מה שאתה שואל לעשות סעודת הודאה לעילוי נשמת הודע בן בארי, וגם אתה שואל המקור לזה.
הנה באמת עניין זה הוא רק דרך קבלה, שכך מקובל בין אחינו בני ישראל, אשר ביום השלישי אחר שהבריא, לעשות הסעודה לעילוי נשמת הנזכר לעיל.
אך מצאתי בספר "ליקוטי תורה" מהצדיק מורנו הרב רבנו אייזיק מזידיטשוב זצ"ל, בפרשת 'אמור', שהוא אומר לא לעילוי נשמת הושע, אלא לעילוי נשמת בארי, והוא מביא, שהקבלה הזו היא מהבעל שם טוב הקדוש, זכותו יגן עלינו.
ומחמת שאין הספר מצוי כל כך, אמרתי להעתיק לך את כל העניין, וזו לשונו בפרשת 'אמור':
"והנה שמעתי בשם הבעל שם טוב זצ"ל, שאמר בדרך סגולה על מי שצריך רפואה, שיקבל על עצמו כשיתרפא, לעשות סעודה ביום שלישי בשבוע הראשון, כשיעזור ה' יתברך לרפואה, יעשה סעודת הודאה לשם נשמת בארי הנביא.
ובעת הקבלה של סעודת ההודאה, יאמר שני הפסוקים שהתנבא בארי הנביא, והם בישעיה (פרק ח', פסוקים: יט- כ):
"וכי יאמרו אליכם דרשו אל האובות ואל הידעונים המצפצפים והמהגים, הלא עם אל אלוקיו ידרוש בעד החיים אל המתים לתורה ולתעודה, אם לא יאמרו כדבר הזה, אשר אין לו שחר".
(אשר בנחל, כרך כא, מכתב ג' ריח, שנת תש"ם)
ה. – גופי נחלש מאוד- מה עושים כדי להתחזק?
אודות החולשה שנופלת עליך, ראה לשמור מאוד לאכול מאכלים בריאים. תאכל סעודה קבועה עם פת דיקא, כי בלחם יש כל מיני רפואות.
גם ראה לשוב בתשובה על פגם כבוד הצדיקים, כי רבנו אמר (ספר המידות, אות כבוד, סימן ו'): "מי שפוגע בכבוד של צדיקים, על ידי זה נופל לחולשה", עיין שם.
ובכלל טוב מאוד לשמור לא לדבר על שום בריה, מכל שכן וכל שכן על צדיקים, וה' יתברך ישלח לך רפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל.
(אשר בנחל, כרך כג', מכתב ג' תרמט, שנת תשמ"א)
ן. – אני צריך רפואה לעיני – מה עלי לעשות?
מה שאתה צריך עצות בשביל רפואה על העיניים, היה ראוי לך ללמוד בספר המידות, אות ראייה, ולקיים כל הנאמר שם, ובוודאי תומשך עליך רפואה שלמה מן השמיים,
אחת מהעצות שמובאות שם היא: אמירת תיקון חצות, שמסוגל לחלושי הראות. על כן אם אפשר לך לומר בכל לילה תיקון חצות – מה טוב ומה נעים, שאז בוודאי תזכה לרפואה שלמה על העיניים.
גם טוב מאוד, שתקדש בשבת קודש על היין, ותסתכל בתוך היין, וזה ימשיך לך רפואה שלמה על העיניים.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרפו, שנת תשמ"ו)
ז. – חליתי במחלה ואני רוצה סגולה לאריכות ימים טובים ובריאים
מאוד מאוד הזדעזתי לשמוע שאתה לא מרגיש טוב וכו', הנני מתפלל עליך שישלח לך הקדוש ברוך הוא, רפואה שלמה מן השמים, ברמ"ח איבריך ושס"ה גידיך ובכל טיפי דמיך.
אסור להתייאש מרפואה, כי כל זמן שאדם חי יש לו תקווה לתקן את הכול, ויש עניין שיתהפך הכול לטובה.
שמעתי מגאון אחד שחלה במחלה וכו', ובא אל הגאון הסטייפלער זי"ע, ושפך את לבו על מר נפשו שחלה במחלה הידועה וכו', והוא עדיין צעיר, ובא להתייעץ כדת מה לעשות.
וענה לו הגאון הסטייפלער בזו הלשון:
"הנה אנו אומרים בכל יום בבקר את הברייתא (שבת קכז.) 'אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא… וביקור חולים והכנסת כלה ולוויית המת'.
לכאורה, למה הכניסו חכמנו הקדושים בין מצוות 'ביקור חולים' לבין 'הלוויית המת' מצוות 'הכנסת כלה'? אלא פה חכמנו הקדושים מגלים לנו סגולה לחולה שחלה שיאריך ימים, שיתעסק במצוות הכנסת כלה, ולכן בין ביקור חולים לבין הלווית המת הכניסו מצוות הכנסת כלה בצנעה.
הקדוש ברוך הוא נתן לו עוד עשרים שנה, אף שהרופאים ייאשו אותו. לכן עצתי גם אתה תכניס את עצמך במצווה הקדושה הזו, שאף אחד לא ידע, והקדוש ברוך הוא יתן לך אריכות ימים ושנים טובות ובריאות.
(אשר בנחל, כרך קנג, מכתב ב' רסא, שנת תשס"ו)
ח – עצה לזכות לרפואה שלמה
מאוד מאוד שמחתי לשמוע בשורה משמחת, אשר אתה ממלא את כל בית החולים עם קונטרסים 'רופא חולים', ובוודאי זה יועיל לזכות אביך, שתהיה לו רפואה שלמה. וכן כל מי שיש לו חולה בתוך ביתו, חס ושלום, ראוי לו להדפיס איזה קונטרס:
'בורא רפואות', או 'רפואה שלמה', או 'רופא חולים' או 'ביקור חולים'. וידפיס את שם החולה שנדפס לזכותו, וישתדל להפיצו בבתי חולים, ובוודאי בזכות זה תהיה לחולה רפואה שלמה.
כי זכות הרבים גדולה מאוד אצלו יתברך וכדאי זכות הרבים להמשיך רפואות וישועות למזכה הרבים.
על כן ראה להיות חזק בעבודה הקדושה הזו, כל זמן שאביך בבית החולים, ראה להפיץ את הקונטרסים הנ"ל בבתי החולים, וכדאי זכות הרבים, שתגן עליו, ותהיה לו רפואה שלמה.
(אשר בנחל כרך סח, מכתב יד רפג, שנת תש"ן)
אודות הילד… טוב שידפיס קונטרס 'רופא חולים' ו'רפואה שלמה' על שמו, מכל אחד אלף טפסים, ולחלק את זה בבתי חולים, והקדוש ברוך הוא יעזור, שיתבטל לגמרי הגידול מראשו, ויהיה בריא לגמרי, ויזכה להאריך ימים ושנים טובות.
(אשר בנחל, כרך עח, מכתב יז פ, שנת תנש"א)
ט – האם כשמזכירים שם של חולה יש להזכיר גם את התארים שלו?
בעניין הזכרת שם של חולה בתפילה נוהגים לומר רק שמו ושם אמו, ולא מוסיפים שום תואר. כי אין גבהות לפני המקום (ברכות י:). ראיתי שאפילו על גדולי הצדיקים, וכן על רבנים מפורסמים לא כתבו שום תואר בעת הזכרת שם לחולה, רק שמו ושם אמו.
(אשר בנחל, כרך סח, מכתב יד רצז, שנת תש"ן)
י' – האם אמירת תיקון הכללי שייך גם לאישה?
אמירת "תיקון הכללי, שייך לאישה, כי זה תיקון על הכול. אשרי האישה שגם כן אומרת בכל יום את ה"תיקון הכללי" והיא סגולה לבריאות לפרנסה ולישוב הדעת.
(אשר בנחל, כרך קסד, מכתב ה' צא, מנחם אב שנת תשס"ז)
יא. מהי העצה להתגבר על התפרצויות של כעס?
עליך לשמור על הבריאות שלך, וכבר אמרו חכמינו הקדושים: "רגזן לא עלתא בידו אלא רגזונתא" (קידושין מ: מ.) לא פועלים שום דבר עם כעס, רק עוקרים את הבריאות לגמרי.
לכן תרגיל את עצמך לא להתפרץ, רק לפני כל פעם שיש לך איזה סיפור כזה וכו', ברח לך לחמש דקות לאיזה חדר, ותספר לקדוש ברוך הוא מה קרה וכך תרגע וכו'.
למה אתה צריך להיכנס בלחצים כאלו, עד שידקור לך בלב, רחמנא ליצלן?!
תאמין לי, שמה שיכולים לפעול בסבלנות וברגיעה, אין אתה יכול לתאר ולשער כלל.
(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תצג – כסלו תשד"מ)
יב. עצות לאברך שנפל למרה שחורה
אודות האברך שנפל למחלת מרה שחורה, עליך לדעת כי יכולים לצאת מזה בלי שום ספק.
א. העיקר לא להכביד עליו שום דבר.
ב. יראה שילך לטייל בכל יום ויום שתים או שלוש פעמים. פעם בבוקר, פעם אחר הצהריים, ופעם בלילה. כי שינוי האוויר, יש לו גם כן השפעה גדולה על האדם.
ג. ישמור מאוד מאוד לא לאכול דברים מלוחים או חריפים המקלקלים את בריאות האדם.
ד. ועל כולם ראה שישמע תמיד ניגונים של שמחה.
ה. אתם תראו רק לחזקו ולאמצו ולקרבו בכל מיני קרוב, ולהראות לו כל מיני קרוב ואהבה.
ואף שאני יודע ומבין ומרגיש מרחוק את מצבכם, אבל סוף כל סוף הוא גיסכם, ורחמנות גדולה על אשתו ועל ילדיו.
(אשר בנחל, כרך ל, מכתב ד' תתעח שנת תשמג)
יג. איך זוכים להיות בשמחה?
מה אומר לך! טבע האדם להמשיך את עצמו אל העצבות והמרירות והדיכאון וכו', הן מצד ההרפתקאות שעוברות עליו בחייו, והן מצד עוונותיו הרבים, והן מצד בני האדם המדכאים את רוחו וכו', וכן מכל פרט ופרט בחייו ממה שרק עובר עליו, דרך האדם ליפול אל תוך מרה שחורה ועיצבון.
רבנו שהוא שמחתן של ישראל, הצדיק המנחם הכול ומשמח הכול, כי בשביל זה נקרא רבי נחמן בן שמחה (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן ב') הוא נשלח אל דורותינו אלה להחיות נפש כל חי, ועל כן אשרי מי שזוכה להתקרב אליו! אשרי מי שזוכה להטות אוזן קשבת אליו! ואשרי מי שזוכה לילך בדרכיו הקדושות!
ודע, אשר יסוד דעתו הוא בראשי תיבות ש'מ'ח'ה', הינו היסוד שכל קיום האדם בגשמיות וברוחניות תלוי בזה, הוא מידת השמחה, שישתדל שיהיה לו תמיד מצב רוח טוב, וידין את עצמו לכף זכות, וימצא תמיד בעצמו רק הרחבות ונקודות טובות, ויהפוך את כל היגון והאנחה לשמחה עצומה על נועם חלקו.
איך זוכים לשמחה?
על ידי ד' התיקונים, שמאוד מאוד מוכרחים לטהרת האדם:
- ש'ולחן ערוך – ללמוד בכל יום שולחן ערוך, עד שיהיה בקי בהלכה.
- מ'קווה – לטהר את עצמו במקווה בכל יום.
- ח'צות – לומר בכל לילה את סדר התיקון, שאז הוא עת רצון גדול מאוד בכל העולמות, והתפילות שיתפלל אז – תקובלנה ברחמים וברצון.
- ה'תבודדות – להתבודד עמו ייתברך, ולפרש שיחותו וכל מה שעובר עליו עליו בפרטי פרטיות, כאשר ידבר איש אל רעהו.
(אשר בנחל כרך לו', מכתב ה תתנו)