תשובת אליהו הנביא האם יש במקום הזה מישהו בן עולם הבא:
ולכן אני מאוד מבקש אותך תעשי כל מה שביכולתך לא רק שאת תהיי שמחה ועליזה, אלא תשמחי את בעלך ואת הילדים ואת שאר נשות אנשי שלומנו, כי את לא יכולה לתאר את גודל הזכות של אשה שהיא תמיד שמחה ועליזה ומשמחת את אחרות, כי זה מאד מאד חשוב בשמיים, עד כדי כך שחכמינו הקדושים מספרים (תענית כ"ב.) רבי ברוקא חוזאה הוה שכיח בשוקא דבי לפט, הוה שכיח אליהו גביה, אמר ליה, איכא בהאי שוקא בר עלמא דאתי? אמר ליה, לא . וכו ' אדהכי והכי אתו הנך תרי אתי. אמר ליה: הנך נמי בני עלמא דאתי נינהו. אזל לגבייהו. אמר להו, מאי עובדייכו? אמרו ליה, אינשי בדוחי אנן, מבדחינן עציבי. אי נמי, כי חזינן בי תרי דאית להו תיגרא בהדייהו טרחינן ועבדיינן להו שלמא; [רבי ברוקא מעיר חוזאה היה פעם בשוק בעיר לפט, והלך איתו אליהו הנביא, ושאל את אליהו הנביא האם יש ב שוק הזה אחד שהוא בן העולם הבא, ענה לו אליהו הנביא לא, ופתאום הם רואים מרחוק באים שני אנשים, אמר לו אליהו הנביא אלו שני האנשים הם בני עולם הבא, ורבי ברוקא היה סקרן, אז הוא רץ אליהם ושאל אותם מה העבודה שלכם? ענו ואמרו אנחנו אנשים שמשמחים ומבדחים בני אדם, אם אנחנו רואים שני בני אדם רבים ביניהם, אנחנו משלימים ביניהם, ואם אנחנו רואים אנשים עצובים, אנחנו משמחים אותם].
אין לי מה לומר לך רק מה שאמר החכם מכל אדם (מש לי ח' ל"ד) "אשרי אדם שומע לי לשקד על דלתותי יום יום לשמור מזוזת פתחי".
אשר בנחל חלק רנ"ג מכתב א' תשלג
התנאי של אליהו הנביא עם הקדוש ברוך הוא בברית מילה, – מחילת עוונות
הרב הקדוש רבי צבי אלימלך מדינוב זי"ע, מביא בספריו הקדושים (בני יששכר תשרי, וכן אגרא דפרקא סימן קמ"ו) מביא בשם המדרש מי שמשתתף בברית מילה – עוונותיו נמחלין, כי אליהו הנביא התנה עם הקדוש– ברוך–הוא דאינו רוצה לילך לברית כשרשעים נמצאים שם, ולכן הבטיח לו הקדוש–ברוך–הוא שימחל לכל העם העומד אצל הברית מילה, והגם דמדרש זה אינו בנמצא לפנינו, הובאו דבריו גם בספר "שולחן גבוה" לרבי יוסף מלכו ז"ל (נדפס בשנת תקכ"ד) ובספר "מכשירי מילה" לרבי אליהו ברבי יוסף שמאע הלוי ז"ל (נדפס בשנת תקנ"ג), וסמכו על זה גם להלכה לענין הקפדת המהרי"ל והלבוש להדר אחר מוהל מובחר ביראת שמים, כדאיתא בספר "מכשירי מילה" (פרק ד', אות י"ח) וזה לשונו שם: ולפי המדרש שאמרו שאין אליהו בא לברית מילה אלא אם כן מכפר הקדוש–ברוך–הוא את כל עוונות הנמצאים שם.
ושמעתי שיש במדרש שאם יש רשע באותה מילה, אומר אליהו להקדוש–ברוך–הוא: 'איני הולך לשם מפני פלוני הרשע שיש שם', והקדוש–ברוך–הוא מוחל כל עוונותיו כדי שילך אליהו לשם, אם כן אין אנו צריכין לדבר הזה של אור זרוע לבקש איש תם וישר להיות סנדק או מוהל, דכל העומדים שם הם מכפרי עוון, וכן המנהג שלא לדקדק אחר זה, ומה גם דגדול החזקה דכל ישראל בחזקת כשרים הם", ובספר "זכר דוד" (מאמר א', פרק מ"ח) לבן דורו של החיד"א כתב דיש לסמך על זה במקום הצורך, וגם בספר "מעבר יבק" (חלק עתר, ענן קטרת, פרק ד') הפליג בחשיבות המשתתף במעמד המילה, וזה לשונו שם: "כל העם ההולכים לברית מילה, הם כמקבלים פני השכינה הבאה להופיע מאורה על כל המטפלים במצווה ההיא, ויש להם תוספת נשמה גם כן, לכן אמרו שיום טוב שלהם הוא, כמו שביום טוב יש נשמה יתרה, ולכן חייבים כל העם לעמוד בעמידה בשעת המילה", עד כאן לשונו.
אשר בנחל חלק רמב מכתב גתתקצא
האם זה בסדר שאברך ישחק כדורגל כמה שעות במוצאי שבת כדי להשתחרר ולהתרענן?
שאלה:
מאת אברהם:
אני גר בקהילת ברסלב במרכז הארץ, ויש קבוצה מאנשי שלומנו, רובם בעלי תשובה, שנפגשים בכל מוצאי שבת במגרש הכדורגל ומשחקים כמה שעות. מה דעתו של הצדיק בעניין: האם זה בסדר שאברך ישחק כמה שעות בשבוע כדי להשתחרר ולהתרענן מכל השבוע ולחלץ מעט את העצמות? מאוד אשמח לקבל את תשובת הצדיק בעניין.
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר בלק י"ב תמוז התשע"ג
שלום וברכה אל מרדכי נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קי"ז) הענין שקשה לישון במוצאי שבת, כי במוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ערובין מ"ג:) שאין אליהו בא בשבת ולא בערב שבת, ובמוצאי שבת יוכל לבוא, ועל כן מאז מתחיל התגלות אליהו. ואמרו חכמינו הקדושים (עדיות פרק ח') אין אליהו בא אלא לרחק המקורבין בזרוע, ולקרב המרוחקין בזרוע, והיינו לרחק השקר ולקרב האמת. וכמו שאמרו חכמינו הקדושים בזוהר (כי תשא קפ"ח) דשאל האי מינא כתיב (משלי י"ב י"ט) "שפת אמת תכון" וכו', והשיב לו רבי אלעזר כוננת לא כתיב אלא תכון, כי האמת עתיד להתקיים, דהיינו כשיבוא אליהו ומשיח, עיין שם. וכאשר יבוא אליהו ובימיו יוושע יהודה וישראל, אזי יקויים "שפת אמת תכון". 'וירחק המקורבין בזרוע' עד עכשיו שהוא בשקר, 'ויקרב המרוחקין בזרוע', שהם בחינת אמת. וזה 'לרחק המקורבין ולקרב המרוחקין', היינו לרחק השקר ולקרב האמת, כי אמרו חכמינו הקדושים (שבת ק"ד) 'שקר מקרבין מילה ואמת מרחקין מילה', והבן.
והנה אליהו יבוא לרחק השקר, שהוא מבחינת הנחש, הנקרא ארור (בראשית ג'), והנחש הביא מיתה לעולם, והשינה הוא אחד מששים במיתה (ברכות נ"ז:), וכיון שבמוצאי שבת מתחיל התגלות אליהו, נדחה השקר שהוא הנחש, לכן קשה לישון. כי אמרו חכמינו הקדושים (קדושין מ"ט:) 'עשרה קבין שינה ירדו לעולם, תשעה נטלו עבדים'. ועבד הוא בחינת (בראשית ט') "כנען עבד עבדים", והוא בחינת ארור (שם) בחינת הנחש, וכיון שבמוצאי שבת הוא בחינת התגלות אליהו, ונדחה בחינת הנחש, שהוא בחינת כנען עבד עבדים, נדחה השינה שירדה לעבדים. ועל כן אליהו בגימטריא בן, היפך בחינת עבד, ועוד כי אם אין דעת הבדלה מנין (ירושלמי ברכות פרק ה'), נמצא שבמוצאי שבת שיש הבדלה, הוא בבחינת דעת, כי אם אין דעת וכו'. ועל כן קשה לישון, כי השינה הוא הסתלקות הדעת.
רואים מזה שבמוצאי שבת אז מתגלה אליהו הנביא זכור לטוב, שהוא יבשר את הגאולה שנגאל מהגלות המרה והארוכה הזו, וכמו שכתוב (מלאכי ג' כ"ג) "הנה אנוכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום הוי"ה הגדול והנורא", ו
לכן סגולה גדולה במוצאי שבת להזכיר מאה ועשרים פעם אליהו הנביא, כי אז הוא זמן של גילוי אליהו הנביא, ויש שלומדים במוצאי שבת פרק בתנא דבי אליהו, שזה הלימודים שלמד אליהו הנביא עם רבי ענן.
עכשיו אשאל אותך: אחר שעברה שבת קודש שאז היה גילוי אלקות בתכלית המדריגה העליונה, וזכו לאכול את השלוש סעודות שהם מרמזים נגד חקל תפוחין קדישין (שזה מלכות), אחר כך עתיקא קדישא (שזה כתר), אחר כך זעיר אנפין (שזה השש ספירות מחסד עד יסוד) היינו על ידי שלושת הסעודות ממשיך על עצמו את שלושת השמות אהי"ה הוי"ה אדנ"י, ואמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ח.)
כל המקיים שלוש סעודות בשבת, ניצול משלוש פורעניות – מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנום, וממלחמת גוג ומגוג. איזה זכות זו לאדם לאכול את השלוש סעודות בשבת קודש, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ז)
אכילת שבת כולה קודש כולה אלקות, והנה בא מוצאי שבת ואנחנו מכינים את עצמם לגאולה, שקודם יבוא אליהו הנביא ויבשר לנו בשורות טובות, שמשיח צדקינו כבר עומד מוכן לבוא, ובין כך חבורה שלימה יתיישבו שהם הולכים לשחק כדור רגל…
ולכן אשאל אותך האם בשביל זה חזרו בתשובה שבמוצאי שבת ילכו לשחק כדור רגל כמה שעות כדי לחלץ את העצמות? הרי עכשיו במוצאי שבת אנחנו מחכים לגילוי אליהו שיבשר לנו את הגאולה, ואיך יש לנו זמן לבלות כמה שעות לרוץ ולהתרוצץ וכו', אחר הכדור וכו', לבעוט את הכדור וכו', ולתפוס את הכדור וכו', ומה יאמר אליהו הנביא על זה? האם בשביל זה חזרנו בתשובה?
והנה מובא בדברי מוהרנ"ת ז"ל (ליקוטי הלכות ברכת השחר הלכה ג' אות י"ב) כי הגאולה שתבוא במהרה בימינו על ידי משיח צדקינו נקראת אור יום, כמו שכתוב (תהלים צ"ב) "להגיד בבוקר חסדך. דהיינו בעת הגאולה אז לילה כיום יאיר וכו', וכמו שפרש רש"י בכמה מקומות, כי הגלות נמשל ללילה, והגאולה נמשל לאור יום. ואז כשיאיר בוקרן של ישראל ויבוא משיח צדקינו ויגלה האמת בעולם, אז לא תהיה ההבחנה חידוש, כי הכל ידעו האמת אז. ועיקר החידוש הוא מי שזוכה עכשיו בתוקף חשכת הגלות שדומה ללילה, להבחין בין האמת ובין שאינו אמת, שזהו סוד להבחין בין יום ולילה, היינו בין אור וחושך, כי בעבודתנו לא עזבנו אלקינו ויט עלינו חסד בתוקף הגלות הזה, ששולח לנו בכל דור ודור צדיקים אמיתיים להחיותנו כיום הזה, כי אין דור יתום כדורותינו אלו, שאנו רחוקים בתכלית הריחוק ממנו יתברך, והצדיקים אמיתיים הם מחיין אותנו בתוקף חשכת לילה, שהוא סוד חשכת הגלות המר הזה, והם מקיימין בנו (משלי ל"א) "ותקם בעוד לילה ותתן טרף לביתה וחוק לנערותיה", דהיינו שהצדיקים אמיתיים שבכל דור בימי הגלות הם כמו מי שקם קודם אור היום ועוסק בתורה עם תלמידים, שזהו יקר מאד בעיני השם יתברך כידוע, שזהו סוד (שם) "ותקם בעוד לילה".
כמו כן בכלליות העולם – הם מתעוררים קודם אור בוקרן של ישראל וקמים בעוד לילה בעוד התגברות חשכת הגלות שדומה ללילה, ונותנים טרף לביתם וחק וכו', דהיינו שלומדין עם תלמידיהם ומגלים להם אלקותו יתברך ומעוררים אותם לתשובה, ומקרבין אותם לאביהם שבשמים. ואז קודם אור היום, דהיינו קודם ביאת משיח, אז עיקר הרבותא מי שזוכה להבחין עתה בין יום ובין לילה, דהיינו בין הצדיקים האמיתיים, שהם בחינת אור יום, כי כל צדיק אמת הוא בחינת משה משיח, שזה אור יום, שהוא אור האמת, ובין השקר שהוא בחינת חשכת לילה, שהוא עבד, היינו שינה, כי עשרה קבין שינה ירדו לעולם, תשעה נטלו עבדים (קדושין מ"ט), שהם סוד ארור כנען, היינו זוהמת הנחש סטרא דמותא, שהוא שקר, וכמבואר בדברי רביז"ל על הענין שקשה לישון במוצאי שבת (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קי"ז) שאז נעשה ההבדלה בין האמת להשקר, בין האור לחושך, ועל כן אז מתחיל התנוצצות משיח צדקינו.
ולכן איך יכולים לשחק אז כדור רגל, שדבר זה שייך לחכמת היוונים לבעוט בכדור וכו', ולרוץ לתפוס את הכדור וכו', שעות על גבי שעות וכו', האם בשביל זה חזרנו בתשובה? האם עדיין השכל שלנו נשאר ברגלים כמו אומות העולם שכל שכלם הוא רק ברגלים לבעוט בכדור וכו', ולרוץ אחר הכדור וכו', ועל זה הם מבלים שעות על גבי שעות, זה בועט את הכדור, וזה רץ לתפוס את הכדור וכו', וכן חוזר חלילה שעות על גבי שעות, האם בשביל זה התקרבנו אל רביז"ל? ולכן מה טוב ומה נעים באם תחזרו יותר ויותר בתשובה, ומה טוב ומה נעים לומר את התפלה שתיקן הרב הקדוש מטשערין ז"ל על תורה זו (תפלות ותחנונים תפלה י"ג):
דרך שקר הסר ממני ותורתך חנני, דרך אמונה בחרתי משפטיך שויתי, כל מצוותיך אמונה שקר רדפוני עזרני, מפקודיך אתבונן על כן שנאתי כל אורח שקר, שקר שנאתי ואתעבה תורתך אהבתי, ואל תצל מפי דבר אמת עד מאד, כי למשפטיך יחלתי, עיני בנאמני ארץ לשבת עמדי, הולך בדרך תמים הוא ישרתני, לא ישב בקרב ביתי עושה רמיה דובר שקרים לא יכון לנגד עיני. רבונו של עולם, אתה ידעת גודל התפשטות השקר בעולם, עד שרוב העולם מקרבין רק את השקר ומרחקין האמת, ואתה הודעת לנו כי עיקר התגלות האמת יהיה לעתיד לבוא כשיבוא אליהו ומשיח, כמו שכתוב שפת אמת תכון לעד, כי אין אליהו בא אלא לרחק המקורבין בזרוע, ולקרב המרוחקין בזרוע, היינו לרחק השקר ולקרב האמת, ואתה הודעת לנו שבכל מוצאי שבת מתחיל בחינת התגלות אליהו, על כן חוס וחמול נא עלינו וזכנו לקבל קדושת שבת קודש כראוי, ועל ידי זה נזכה תיכף במוצאי שבת לקבל הארה אמיתיית מבחינת התגלות אליהו הנביא זכור לטוב, וזכינו לקיים מצות הבדלה על היין בכל מוצאי שבת קודש, ועל ידי זה נזכה לקבל הארת הדעת האמיתי דקדושה, עד שנזכה גם בכל ימי החול לעבוד אותך בדעת שלם ואמת, ולרחק השקר הנמשך מבחינת הנחש שהביא מיתה לעולם, ונזכה לדבק עצמינו במדת האמת שהוא בחינת סם חיים, ותצילני מכל מיני עבדות, ונזכה לקבל עלינו עול תורה, ותפרוק מעלינו עול מלכות ועול דרך ארץ, ונזכה לעבוד אותך עבודה שלימה עם דעת שלם ומוחין גדולים, עד שנזכה שתהיה עבודתינו לפניך בבחינת עבודת הבן שעובד את אביו, שזה למעלה ממדרגת העבד שעובד את אדונו, ותזכנו למעט בשינה בכל האפשר, ויקויים מקרא שכתוב אל תתן שינה לעיניך ותנומה לעפעפיך, ונאמר מעט שנות מעט תנומות מעט חיבוק ידים לשכב, ובא כמהלך ראשך ומחסורך כאיש מגן, אמן כן יהי רצון.
לדעתי אחר שתלמדו את המאמר הזה מלקוטי מוהר"ן, ותאמרו את התפלה עליו, כבר לא יהיה לכם חשק לצאת למגרש כדור רגל ולשחק כדור רגל, לבעוט בכדור וכו', ולרוץ אחר הכדור וכו', ולתפוס את הכדור וכו', וכן חוזר חלילה.
הקדוש ברוך הוא שהוא חונן דעת, יתן לכם דעת אמיתית, ועיקר הדעת הוא (דברים ד') "אתה הראת לדעת כי הוי"ה הוא האלקים אין עוד מלבדו", וכתיב (שם ד' ל"ט) "וידעת היום והשבת אל לבבך כי הוי"ה הוא האלקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד".
איזה צידה לדרך אליהו הנביא ממליץ לנו לקחת לעולם הבא?
אמר אליהו הנביא (תנא דבי אליהו רבה פרק ט"ו) לפי שכל המרבה שיחות ותפילות, הם המלוים אותו עד שיגיע לבית עולמו . אין עוד דבר שמלווה את האדם עד הרגע האחרון כמו השיחה בינו לבין קונו, ואת המתנה הזו קיבלנו מרבנו ז"ל, ולכן ראוי לנו לשמוח שאנחנו מקרבים אליו שהוא הרבי שלנו שמחזק ומעודד ומשמח אותנו יום יום, למי שמטה אזן קשבת אל דבריו הקדושים.
אשר בנחל חלק רסז מכתב שנג
מה עשה אליהו הנביא במערת אליהו:
אליהו הנביא בא לזה העולם, ולחם עם עובדי הבעל, אשר כפרו לגמרי בהקדוש-ברוך-הוא. וגילה ופרסם כל-כך את הקדוש- ברוך-הוא, עד שעובדי הבעל הצרכו להודות ולצעוק : "ה' הוא אלקים, ה' הוא אלקים". ומה כתוב על אליהו הנביא: "איש אשר שחו אחריו ה' הוא אלקים". מכל צדיק יש הרבה סיפורים לספר, צדיק פלוני פעל כזאת וכזאת, צדיק פלוני פעל כך וכך, מאליהו הנביא ספרו דבר אחד: הצדיק הזה גלה לנו את הקדוש-ברוך-הוא!
"איש אשר שחו אחריו הוי"ה הוא אלקים" – זה השבח הכי גדול רבנו ז"ל הגיע לארץ ישראל אך מפאת רוחות סערה עזות לא יכלה הספינה לעגן בנמל יפו, התיישב רב החובל בדעתו מה לעשות, ולבסוף הפליג עד חיפה, שם היו המים שקטים, ועגן מול מערת אליהו היה זה ערב ראש השנה שנת תקנ"ט.
תכף כשירד רבנו ז"ל מהספינה, היה כל-כך שמח ורקד מרב שמחה, וכבר רצה לחזור, ואמר: "פעלתי כאן מה שפעלתי'. אבל היה זה בלתי אפשרי לשוב על אתר, כי היה ערב ראש השנה, ומאז השיג רבנו ז"ל מה זה ראש השנה, שקיבל מהקדוש-ברוך-הוא במתנה את העניין של ראש השנה, שיכול לתקן בו את כל העולם כולו, ובודאי דן את כל העולם כולו לכף זכות.
רבנו ז"ל היה אז במערת אליהו ואחר–כך נשאר בארץ ישראל תקופת זמן, וביקר במירון, צפת וטבריה. ושנים אחר-כך סיפר לתלמידו מוהרנ"ת ז"ל: "כשהייתי במערת אליהו, צירתי לעצמי – כאן ישב אליהו הנביא, ודבר עם הקדוש-ברוך-הוא" כי כל הצרות שהיו לאליהו הנביא עם עובדי הבעל, שקמו עליו אחאב ואשתו – נואפים גמורים, וקראוהו : 'עוכר ישראל', ורצו להרגו, ואליהו הנביא התחבא במערה והתפלל להקדוש-ברוך-הוא.
וכששמע זאת מוהרנ"ת ז"ל אמר – "הלא אליהו הנביא היה במדרגת בשר ודם, והגיע למדרגת מלאך רק על-ידי תפילה והתבודדות", וזה חיזק אותו מאד.
אשר בנחל חלק נג מכתב י' קפה
אליהו הנביא מתעניין במצווה של יהודי:
הבעל–שם-טוב הקדוש זי"ע סיפר, שבעיר צפת היה יהודי בשם אברהם, שהיה איש פשוט מאוד, ולא יכול היה ללמוד כלל, ובקושי ידע להתפלל מתוך הסידור, ולא הבין כלל פירוש המילות. אבל היה אצלו דבר אחד – תמיד דבר אל הקדוש-ברוך–הוא. ובכל לילה בעת חצות, היה יושב על הארץ, ובוכה על צרות ישראל ועל גלות השכינה.
פעם אחת נקשו על חלונו באמצע הלילה, ולשאלתו: "מי זה"? ענה לו הקול: "אני אליהו הנביא, פתח לי". ופתח לפניו הדלת. ותכף כשנכנס, נעשה אור גדול בתוך הבית. שאלו אליהו הנביא: "אמור לי מה עשית ביום הבר-מצווה שלך ואז אבטיח לך שאבוא כל יום ללמוד איתך, ואגלה לך סוד של עתיד, כי שמעתי בשמים, שעשית אז משהו מיוחד, שהקדוש-ברוך-הוא בעצמו שמח בזה, וכל הפמליה של מעלה מאד מפליאים במעלתך, ואיני יודע מהו הדבר". ענה ואמר לו היהודי ר' אברהם: "תדעו לכם, את המצווה הזו עשיתי בשביל הקדוש-ברוך-הוא, ולא בעבור אף אחד, ואיני מעוניין לספרה, ואם אינכם רוצים ללמוד עמי – לכו לשלום".
והלך אליהו הנביא. ונעשה רעש גדול בשמים, הנה ישנו פה אדם, שמבטיחים לו שילמדו אותו בכל יום, ויגלו לו את הקץ, והוא דוחה הכל, מפני שאינו רוצה לספר את המצווה שעשה רק בשביל הקדוש-ברוך-הוא. נמצא מכל זה גודל המצווה שאדם עושה רק בעבורו יתברך, איזו חשיבות יש לזה למעלה. אדם אינו יודע כלום, רק לדבר אל הקדוש-ברוך-הוא, אתם יודעים מעלת זה הענין?! הלא על-ידי כל דיבור ודיבור מדבקים עצמם אליו יתברך.
אשר בנחל חלק נג מכתב י' קצב
בשורות טובות של אליהו הנביא:
רבנו ז"ל אמר (ספר-המדות, אות בשורה, סימן א'): מי שרגיל לומר בשורות טובות, הוא נתלבש מבחינת אליהו עין שם. כי אליהו ממונה על בשורות טובות, והוא יבשר את הגאולה, והוא תמיד מבשר רק טוב, כי אין אליהו בא לטמא ולטהר, לרחק ולקרב, אלא לעשות שלום (עדיות פ"ה). וזה כל עניינו של אליהו הנביא, שמבשר בשורות טובות ומגלה סודות התורה רזין עלאין ומה למעלה ומה למטה מה לומדין במתיבתא דרקיע, כי כל עניינו הוא רק לבשר לאדם מה טוב מחכה לו.
…אסור לאדם להיות רגיש לכל דבר שאומרים לו, כי אז חייו אינם חיים כלל, ועל-כן מי שמרגיל את עצמו לסתם אזניו, ואינו שומע כל מה שאומרים ומדברים ממנו, לא יקפוץ על חברו ולא יכעס, ותהיה לו אריכות אפים ויחיה חיים טובים, אשרי השומע ומקים זאת! עליך לדעת כי צריכים להרגיל את עצמו לשמוע רק את קול הפנימי שבכל דבר, שהוא אור אלקותו יתברך המחיה ומהוה את זה הדבר, אז תמיד יזכה לשמוע בשורות טובות, עד שמרוב התמדתו בזה יזכה לגילוי אליהו הנביא, שישמע קולו ממש.
אשר בנחל חלק לה מכתב ה' תרסז
לראות את אליהו הנביא:
על-כן ראה, אהובי, אחי היקר ' להיות חזק מאוד מאוד בקירוב רחוקים, והקדוש-ברוך-הוא בודאי ישפיע עליך שפע הדעת, שסוף כל סוף יאיר עליך אור נורא ונפלא כזה בהתגלות אלקות, אשר לא יאומן כי יסופר, עד שמרוב תשוקה אליו יתברך תזכה, בעזרתו יתברך, שיתגלה לך אליהו הנביא, וידבר עמך פנים אל פנים וכו' וכו' וכו'. והעיקר תלוי כפי תוקף התשוקה להכלל עם כלל נשמות ישראל.
ומי שרגיל ללמוד בתנא דבי אליהו, רואה את מעלת אליהו הנביא, איך שמדבר תמיד בשבחן של ישראל, ואיך שלוקח את עצמו במסירות נפש על כל בר ישראל. על-כן ראה, אהובי, אחי היקר! לחזק את עצמך, ואל תניח את עצמך לפל בשום אפן שבעולם, אף עדיין קשה לך, סוף כל סוף אם תהיה חזק, תזכה לדברים יפים כאלו בעולם, אשר לא יאומן כי יסופר. רק חזק ואמץ, ואז תראה נפלאות רבות.
אשר בנחל חלק מ' מכתב ו' תשב
פינחס הוא אליהו הנביא:
אודות שאלתך בענין מעשה פינחס וכו'; הלא פינחס מסר נפשו לעשות דבר, שאפלו ממשה רבנו נתעלם; כי הנה בא זמרי בן סלוא, והחציף פניו כנגד משה [ואגב, מי שמחציף פנים נגד צדיק, סימן שהוא פגום, כמו שכתוב (תהלים נה, כ): "שלח ידו בשלומיו, חלל בריתו"]; ואמר בעזות מצח מה שאמר, אזי קם פינחס, ועשה מעשה וקינא קנאת השם. ומה היתה מדרגתו? אומרים חכמינו הקדושים (זהר ח"ב קצ. ועין פרקי דרבי אליעזר מו): פינחס זה אליהו; אליהו הנביא יבוא לפני יום ה' הגדול, ומה יעשה? יכניס שלום בין עם ישראל, שיהיו בבחינת "כאיש אחד", וכן שיהיושלמים בגופם ובנפשם, ללא חבלות ונזקים, חלילה וחס, ברוחניות.
אשר בנחל חלק מ' מכתב ו' תתסא
למי נגלה אליהו הנביא?
אודות שאלתך בענין מעשה פינחס וכו'; הלא פינחס מסר נפשו לעשות דבר, שאפילו ממשה רבנו נתעלם; כי הנה בא זמרי בן סלוא, והחציף פניו כנגד משה [ואגב, מי שמחציף פנים נגד צדיק, סימן שהוא פגום, כמו שכתוב (תהלים נה, כ): "שלח ידו בשלומיו, חלל בריתו"]; ואמר בעזות מצח מה שאמר, אזי קם פינחס, ועשה מעשה וקנא קנאת השם. ומה היתה מדרגתו? אומרים חכמינו הקדושים (זהר ח"ב קצ. ועין פרקי דרבי אליעזר מו): פינחס זה אליהו; אליהו הנביא יבוא לפני יום ה' הגדול, ומה יעשה? יכניס שלום בין עם ישראל, שיהיו בבחינת "כאיש אחד", וכן שיהיו שלמים בגופם ובנפשם, ללא חבלות ונזקים, חלילה וחס, ברוחניות.
אשר בנחל חלק ל' מכתב ד' תתקיח
אליהו הנביא בא לעשות שלום בעולם:
שאלה:
יש כל כך הרבה מחלוקת בין החסידויות, גם אצל הליטאים יש מחלוקת, ולאחרונה גם אצל הספרדים נהייתה מחלוקת? מדוע זה קורה?
תשובה:
אתה שואל שאלה טובה וכו', ואין על זה תירוץ עד שיבוא אליהו הנביא ויבשר לנו על הגאולה, וכך אמרו חכמינו הקדושים (עדיות פרק ח') שאין אליהו בא לטמא ולטהר לרחק ולקרב וכו', אלא לעשות שלום בעולם, שנאמר (מלאכי ג') "הנה אנכי שולח לכם את אליהו הנביא לפני בוא יום הוי"ה הגדול והנורא, והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם", כי אליהו הנביא יעשה שלום בעולם, ולכן עד שיבוא אליהו ויבשר לנו על הגאולה תהיה מחלוקת, כי לצערינו הרב זו הגלות שיש כל כך הרבה מפלגות שזה דור הפלגה לשון פלג פלג, כל אחד מפולג מחבירו וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין צ"ז.) על הפסוק (ישעיה נ"ט ט"ו) "ותהי האמת נעדרת" – אמרי דבי רב: מלמד שנעשית עדרים עדרים והולכת לה; שכל אחד אומר שאצלו היא האמת, וזו בעצמה הגלות המרה שאנחנו סובלים מפני שאין אחדות בין נשמות ישראל.
שו"ת ברסלב
איך זכה אליהו הנביא לעלות לשמים?
אינכם יכולים לשער ולתאר גדל הזכות שיש לכם, שזכיתם להתקרב אל רבנו ז"ל, שעל-ידי-זה לכל הפחות אתם יודעים את הסוד שאתם יכולים לדבר אל הקדוש-ברוך-הוא. רבנו ז"ל אומר (לקוטי-מוהר"ן, חלק ב', סימז פד), שהשער והפתח להיכנס אליו יתברך – זה הפה של האדם. מי אינו רוצה לראות עכשיו את אליהו הנביא ? ! אם יאמרו לכם – תלכו לכרך פלוני, רבע קילומטר ביציאה מהכפר, תחת העץ ישנו פתח מערה, תכנסו לתוכה, ותראו את אליהו הנביא, מה הייתם עושים? כולכם הייתם רצים לשם בקוצר רוח, להגיע למקום זה ולהיפגש עם אליהו הנביא! אתם יודעים שגם אליהו הנביא היה ילוד אשה, בשר ודם, וכיצד זכה לעלות לשמים חי? התבודד הרבה להקדוש-ברוך-הוא, תמיד דיבר אליו יתברך עד שזכה להיות אליהו הנביא. אם-כן למה לכם לטלטל עצמכם לכפר נידח ולחפש את האילן והמערה ולמצוא את אליהו הנביא, רק תצאו לחוץ לשדה, או תעצמו עיניכם, ותלכו למקום פנוי שאין שם בני אדם, ותפתחו את הפה ותדברו אל הקדוש-ברוך-הוא, כשיש לאדם את הבורא יתברך שמו, כבר איננו צריך – לא אופנים, ולא שרפים, ולא חיות הקדש, הוא צריך רק את הקדוש-ברוך-הוא, זה עניין ההתבודדות. אבל להגיע לזה צריכים להיות מקרבים אל הצדיק. רבנו ז"ל אומר (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן ס'), שהצדיק מעורר מהשנה, כי יש בני-אדם שישניםאת ימיהם.
אשר בנחל חלק מט מכתב ט' רג
האם יש בדורנו צדיקים שזוכים לגילוי אליהו?
שאלה:
מאת דוד:
האם יש בדורנו צדיקים שזוכים לגילוי אליהו?
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר משפטים כ' שבט ה'תשע"ב
שלום וברכה אל דוד נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
יש פתגם "מי שיודע אינו אומר ומי שאומר אינו יודע", ולכן חבל לחטט סתם בענינים שלא נוגעים אליך.
הבעל שם טוב הקדוש זי"ע החזיק פעם את נכדו הבעל "דגל מחנה אפרים" על ברכו כשהיה ילד קטן, ואמר לו פה יושב אדם ושומע תורה לא מפי מלאך ולא מפי שרף אלא מפי הקדוש ברוך הוא בעצמו, והוא מפחד בכל רגע שלא יפול בנוקבא דתהומא רבה על ידי משהו גיאות. וכן התבטא פעם לתלמידיו הקדושים "כמה אדם צריך להתייגע עד שיזכה לגילוי אליהו הנביא, וכמה טרחות ויגיעות אדם צריך להתייגע ולטרוח שיזכה למדריגה כזו שאליהו הנביא יבקש רשות להכנס בביתו [כי רבו של הבעל שם טוב הקדוש זי"ע היה אחיה השילוני, שהיה רבו של אליהו הנביא, וכשרצה להכנס היה צריך לדפוק על הדלת ולבקש רשות], אף על פי כן הוא מפחד כל רגע שלא יפול בנוקבא דתהומא רבה על ידי משהו גיאות וישות" וכו'.
פעם שאלו את הרב החסיד מורם מעם ר' אברהם בן ר' נחמן מטולטשין ז"ל האם יש היום מי שזוכה לגילוי אליהו הנביא? ענה ואמר יש מדריגות שהם הרבה יותר גבוהות מגילוי אליהו הנביא.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים |
שו"ת ברסלב
איך אליהו הנביא לא ראה בשוק אפילו אחד שהוא בן העולם הבא?
שאלה:
מאת שלמה:
לכבוד הצדיק שלום וברכה. חסדי השם יתברך אני מאד מתחזק מהשו"ת וממש הרבה שאלות שהיו לי מצאתי להם תשובות בשו"ת, יישר כח. אני מאד שמח לשמוע שמצבו של הצדיק משתפר מיום ליום ואני ממשיך להתפלל שהצדיק יחזור לכוחותיו במהרה.
ראיתי בגמרא מסכת תענית דף כ"ב. ר' ברוקא פגש את אליהו הנביא ושאל אותו האם יש פה בשוק אדם שהוא בן עולם הבא? ענה אליהו הנביא לא! לא מובן לי, כיצד בכל השוק אין יהודי אחד בן עולם הבא? והאם ר' ברוקא הוא בעצמו לא בן עולם הבא? הרי בתקופת התלמוד היו יותר צדיקים מהיום או לפחות בני עולם הבא אשמח לתשובה.
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר אמור י"ז אייר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל שלמה נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
תשואת חן לך על התפילות שאתה מתפלל על רפואתי והחלמתי המהירה, יעזור הקדוש ברוך הוא שכל התפלות שלך יתקבלו לרחמים ולרצון לפני אדון כל.
קודם כל רבי ברוקא שאל את אליהו הנביא בכלליות אם יש עכשיו בשוק הזה אחד בן עולם הבא? הוא לא שאל על עצמו וכו', ומה שהשיב לו אליהו הנביא שאין וכו', התירוץ הוא פשוט, בוודאי לא היה אז, כי לא כל כך קל מגיעים אל עולם הבא וכו', כמו שאמר פעם מוהרנ"ת ז"ל לאחד שהתפאר על פלוני וכו', שנפטר שהוא בוודאי כבר אצל רביז"ל, ענה לו מוהרנ"ת ז"ל, מה אתה חושב מהיריד של קובליטש מגיעים כבר אל רביז"ל? ואותו דבר בענין עולם הבא, אתה חושב שעל ידי לחיצה בכפתור מגיעים כבר לעולם הבא?
ולכן אליהו הנביא ראה שעכשיו פה בשוק אין אף אחד שהוא בן עולם הבא, וכן יש לפרש באופן אחר כי התכלית הוא להמשיך את העולם הבא בעולם הזה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ד) שצריכים לשמור על הזכרון לזכור בעלמא דאתי, היינו להמשיך את העולם הבא בעולם הזה, שאז הוא חי חיים טובים, ואל זה לא כל אחד זוכה שירגיש בחיים חיותו טעם עולם הבא, עד שהגיעו שני אנשים שהיו שמחים מאד, ועליהם אמר שהם בני עולם הבא, והלך לשאול אותם מה מעשיהם, ואמרו שהם אנשים שמבדחים את כל האנשים העצובים, ועושים שלום בין בני אדם שרבים ביניהם וכו.
הרי שלך לפניך אם יש אדם שהוא תמיד שמח ומשמח את אחרים, וכן שומר מאד שלא יהיה שום מחלוקת בקהילה, אלא מגשר בין כולם וכו', הוא מוריד את העולם הבא לעולם הזה, וזה פשוט.
ולכן אשרי האדם שלוקח את עצמו בידיו והוא תמיד שש ושמח עם נקודת יהדותו, ועם כל מצוה ומצוה שזוכה לקיים, שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו, וכן שומר מאד שיהיה שלום בין נשמות ישראל, אדם כזה מרגיש עולם הבא בעולם הזה, וכל החיים שלו חיים רוחנים, והוא טועם טעם עולם הבא עוד בזה העולם.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
המאחל לך ברכה והצלחה מן השמים |