קיבוץ ישראל לארץ ישראל לפני ביאת משיח:
ושמעתי מר' לוי יצחק, ששמע מר' אברהם ז"ל, שהיה רגיל לומר: "עוד אקבץ עליו לנקבציו" (ישעיה נו, ח) קודם – יתקבצו המון בני ישראל לארץ ישראל, ואחר כך יבוא משיח ויקבץ את כל ישראל לארץ ישראל. וכאשר התחילה קלפת הציונות להתפשט בעולם, אמר בזה הלשון: "איי, איי, איי, ווער ווייסט אויב די מילבין און ווערים וועלן נישט קאליע מאכן די זיידען". [מי יודע אם העש והתולעים (הציונים) לא יקלקלו את המשי (אנשי ארץ ישראל) [וסים, אף על פי כן, כתיב (תהלים צב, ט): "ואתה מרום לעולם ה'", ופרש רש"י: 'בכל משפטיך ידך על העליונה'. וסוף כל סוף יתגלה משיח צדקנו, ויתקן את כל העולם במלכות שד"י, והרשעים כים נגרש" (ישעיה נז, כ).
ספר אילן החיים סימן רכו
מיהו משיח בן יוסף ומהו תפקידו?
שאלה:
מאת עידן:
שלום. אשמח אם הרב יוכל להסביר מיהו משיח בן יוסף ומה תפקידו? כל טוב.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י יום א' לסדר נח כ"ח תשרי ה'תשע"ג
שלום וברכה אל עידן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
יש כלל "מי שיודע לא מדבר, ומי שמדבר לא יודע", ולכן למה להכנס ולדבר בדברים שאנחנו לא יודעים ולא מבינים וכו' וכו'? ולמה לנו לחקור בדברים שלא שייך אלינו וכו' וכו'?
בכלל אתה צריך לדעת שכל מי שמדבר שהוא משיח וכו', סימן שהשתבשו שכלו ודעתו וכו', וחי בדמיונות גדולים וכו', וצריכים מאד מאד להזהר ממנו וכו', לא כמו שנוהג היום שכל משוגע ומטורף וכו' וכו', מצהיר על עצמו שהוא משיח וכו', וזה מצהיר על עצמו שהוא משיח בן יוסף וכו', אין זה אלא דמיון אחד גדול שהשתבש לו שכלו לגמרי.
אדם צריך תמיד רק לבקש ממנו יתברך שיהיו כל רצונותיו לעשות את רצונו יתברך, ולא ירצה שום דבר אחר מבלעדי רצונו, ויעסוק בתורה ובתפלה וקיום מצוות מעשיות דייקא, ולא יבלבל את עצמו משום דבר אחר, ודייקא על זה הוא יגדל ביראת שמים שלימה, ולכן אני מאד מבקש אותך שתכניס בדעתך אשר אין שום מציאות בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ובמחשבה זו תמיד תלך, וזה יטהר אותך מהכל, כי כשבר ישראל רק חושב ממנו יתברך, על ידי זה נדבק באין סוף ברוך הוא, וניצול מכל רע, אשרי האדם שזוכה להכניס במוח מחשבתו תמיד אשר אין בלעדו יתברך כלל, ומצייר לפניו איך שהכל לכל הוא אור האין סוף ברוך הוא, והוא נמצא בתוך האור אשר אין עוד תענוג כתענוג הזה.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
איך משיח יבוא? על ידי ריבוי לימוד משניות
וכן כל כמי שזוכה לסיים בכל יום ח"י פרקים משניות אין למעלה מזה, כי לימוד משניות עולה על כל הלימודים כי זה הורג את היצר הרע, ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה ז' סימן ג') אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות, נמצא שאי אפשר להיפטר מהגלות אלא בזכות לימוד משניות, וכן אמר האריז"ל שמשנ"ה אותיות נשמ"ה שלמוד משנה מזככת את הנשמה מכל מיני חלדה, וכן אמר שכל מי שלומד ח"י פרקים משניות בכל יום הוא הורג את היצר הרע שלו, ורבנו ז"ל נתן תקון לכמה מאנשי שלומנו וכן למוהרנ"ת ז"ל שיאמרו בכל יום ח"י פרקים משניות (עין שיחות הר"ן סימן קפ"ה)
אשר בנחל חלק קסו עמ' קפח
גם המשיח יבוא לקבר רבי נחמן מברסלב:
קרובים לביאת משיח – "ומלאה הארץ דעה (לדעת) את ה'"
אחי היקר אף שכבר דברנו הרבה וכבר כתבתי לך הרבה, אף-על-פי-כן נתעוררתי לכתב לך עוד, אף שטירדותי רבו ועצמו מאוד מאוד בטרדות שונות, אך כבר הזהירנו רבנו ז"ל (לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן קו): כשעובר על אחד אילו דינים וקטנות, העצה שישכיל אחרים, ועל-ידי-זה ימתקו אצלו כל המצרים הסובבים אותו, וזה פירוש (תהלים מא, א): "אשרי משכיל אל דל (אזי) ביום רעה ימלטהו ה"', עין שם; ובפרט בעתים הללו שעובר על כל אחד ואחד מה שעובר – ירידות וקטנות ובלבולים והרפתקאות, ואי אפשר לתן עצה לעצמו, כי אם על-ידי ההקדמות הנוראות שקבלנו "מהפלא יועץ", "אור הבינה", רוחו של משיח, שזו דעתו של רבנו ז"ל.
המחיה ומקים כל הנפשות העייפות והנפולות והירודות מאוד מאוד, המונחות בעשרה כתרין דמסאבותא בעומק השאול תחתיות ומתחתיו, כי אותו שלח השם יתברך האחרון מיחידי הדורות, לטהר עולם העשייה. וכמו שפרש רש"י על הפסוק (בראשית מו, כח): "להורת לפניו", לפנות לו מקום ולהורות היאך יתיישב בה קודם שיגיע לשם, כי הזמן קרוב מאד שיתגלה מלך המשיח, ויגלה את אלוקותו יתברך לכל באי עולם, "וידע כל פעול כי אתה פעולתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו", "ומלאה הארץ דעה (לדעת) את ה"', "והייתה לה' המלוכה והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" (עין לקוטי-מוהר"ן, חלק א', סימן ד'), שתתגלה אחדותו יתברך, כי ה' הוא אלוקים, עין שם; ועל-כן שלח את הצדיק הזה "לפנות לו מקום"
מה נשאר עוד לעשות כדי שיבוא המשיח?
שאלה:
מאת נחום:
מה נשאר עוד לעשות כדי שיבוא המשיח?
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר וישלח י"א כסליו ה'תשע"ה
שלום וברכה אל נחום נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
הדבר היחידי שנשאר כדי שנוכל לקבל פני משיח צדקנו הוא להרחיק עצמו מכל מיני מחלוקת, ולהשתדל להיות בשלום עם כל בר ישראל, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נצבים) בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת, ואילו נוטל אחת אחת אפילו תינוק משברן, וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת, שנאמר (ירמיה ג') "בימים ההמה ובעת ההיא נאם הוי"ה יבואו בני ישראל ובני יהודה יחדו" וגו' כשהן אגודים מקבלין פני שכינה.
רואים מכל זה שתיכף ומיד כשעם ישראל יהיו אגודה אחת תהיה הגאולה, ומה אנחנו רואים עכשיו? דייקא לפני שאנחנו עומדים להיגאל, דייקא אז הס"מ עושה פירודים בין עם ישראל על ידי רע-בנים המוליכים שולל את אלו שהולכים אחריהם וכו' וכו', ולאחרונה קורים דברים מזעזעים אצל עם ישראל בצורה הכי מגעילה, לא מבעיא אצל החסידים – אבא נפטר והניח שני בנים, ושניהם נעשים אדמורי"ם ואוכלים אחד את השני, ולפעמים אבא השאיר ארבעה בנים, אזי נעשים ארבעה אדמורי"ם, ואוכלים אחד את השני, ונעשה פירודים ביניהם וכו' וכו', אלא אפילו אצל הליטאים אף פעם לא היה דבר כזה שיתפלגו בפלגים פלגים וכו', שהם צריכים להיות הבני תורה, ומחרפים ומבזים ראשי ישיבות באופן הכי שפל ומגעיל וכו', ויש כל מיני מריבות מאלו על אלו, ומאלו על אלו בצורה הכי שפלה שרק יכול להיות שאין לך חילול השם יותר גדול מזה, הזו תורה וזו שכרה? כך צריכים להתנהג בני תורה שבאמצע התפילה זורקים חפצים על ראשי ישיבה שלא אוהבים? או מפריעים באמצע שיעור מפני שלא רוצים את הראש ישיבה הזה? או מפריעים את התפילה מפני שלא רוצים שהראש ישיבה הזה יהיה בעל תפילה? מתי אי פעם היה אצל בני תורה דבר כזה? ואני כבר לא מדבר על הגזענות הארורה שיש בין האשכנזים לספרדים באופן מגעיל מאוד וכו' וכו', וכל זה מונע מביאת והתגלות מלך המשיח, ואתה שואל מה נשאר עוד לעשות כדי שיבוא המשיח?
עד שלא ישלימו עם ישראל אחד עם השני רק מרחקים את הגאולה, ואני מדבר דייקא ליהודים חרדים, שומרי תורה ומצוות, בני תורה שיושבים ולומדים, איך יכולים להרבות במחלוקת? שהיום זה הצגה אחת גדולה, משחקים משחקי רבע'ס, אברכים צעירים נעשים אדמורי"ם וזורעים שנאה בין אלו לאלו, ובין אלו לאלו וכו', האם זו דרך הבעל שם טוב הקדוש זי"ע? וכן אצל הליטאים שצריכים להיות בני תורה, האם זו דרך התורה לחרף ולבזות ראשי ישיבה יראים ושלימים שמתמידים בתורה ששים ושבעים שנה וכו', ובאים בחורים חצופים ומחרפים ומבזים אותם וכו' וכו', האם כך נקבל את פני משיח צדקנו? האם בדרך זו שמתנהג עכשיו העולם החרדי זה יביא את משיח צדקנו? וכבר אמרו חכמינו הקדושים (שבת קל"ט.) תניא רבי יוסי בן אלישע אומר: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם לא באה אלא בשביל דייני ישראל; הבתי דינים מושחתים, לוקחי שוחד וכו', האם כך רוצים לקבל פני משיח צדקנו?
ולכן עד שלא ישלימו החרדים לדבר השם ויפתחו את עיניהם איך שמוליכים אותם שולל בכל מיני שקרים ודמיונות וכו', עלינו לדעת שאלו מעכבים את הגאולה בלי שום ספק, וכבר כתב בזוהר (רעיא מהימנא נשא קכ"ה:) ואתהדרו אינון ערב רב רעיין על ישראל עאנא דקודשא בריך הוא דאתמר בהו (יחזקאל ל"ד) "ואתן צאני צאן מרעיתי אדם" וכו' [הערב רב הם נעשים רועים על ישראל, שהם צאנו של הקדוש ברוך הוא], ואינון ערב רב אינון עתירין בשלוה בחדווא בלא צערא בלא יגונא כלל [אלו הערב רב המנהיגים הם עשירים ויושבים בשלווה בשמחה בלי צער ובלי יגון כלל], גזלנין מארי שוחד דאינון דיינין רישי עמא (בראשית ו') "כי מלאה הארץ חמס מפניהם" עלייהו אתמר (איכה ה') "היו צריה לראש", [הם גזלנים לוקחים שוחד, והם הדיינים והראשים של עם ישראל, ואלו הצרים נעשים ראשים].
וכל זה כתוב בזוהר ולצערינו הרב כל זה התקיים בדור הזה שזה בושה וחרפה, אשר דייקא ליצני הדור נעשו צרים וראשים לעם ישראל, שעל זה מקונן הנביא ירמיהו (איכה ה') "היו צריה לראש", אלו הצרים את עם ישראל נעשים לראשים, ולכן כשתתגלה האמת ויפתחו את העיניים, אז דייקא נזכה להיגאל.
האם צריכים להתעסק בנושא המשיח ולחפש רמזים מי הוא?
שאלה:
מאת דן:
שלום לכבוד הצדיק. השם ייתן לכם בריאות איתנה וכוחות נפש חזקים להמשיך ולהנהיג אותנו.
אנו נמצאים בחודש ניסן שהוא חודש הגאולה, והרבה רבנים מדברים על הגאולה ועל המשיח ומביאים רמזים וסימוכין מהמקורות שהמשיח כבר בפתח. ברצוני לשאול:
א. מה ההבדל בין משיח בן יוסף לבין משיח בן דוד?
ב. מה העניין שמשיח בן יוסף צריך להיהרג כדי שמשיח בן דוד יבוא?
ג. האם בכלל כדאי להתעסק בנושא זה של המשיח ולחפש רמזים מי הוא המשיח ומתי הוא יבוא, או שיש לצפות באופן כללי לביאת המשיח מבלי להיכנס לפרטי פרטים?
תשובה:
בעזה"י יום ב' לסדר אחרי ז' ניסן ה'תשע"ד
שלום וברכה אל דן נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אנחנו יודעים שמוהרנ"ת ז"ל הקפיד מאד מאד לא להיכנס בפרטיות בעניינים אלו שרק מבלבלים ומשגעים את הדעת של האדם, והרבה אנשים נפלו ונתקררו מהאמונה על ידי זה, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין צ"ז:) אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן תיפח עצמן של מחשבי קיצין שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא שוב אינו בא אלא חכה לו, שנאמר (חבקוק ב' ג') "אם יתמהמה חכה לו"; וכן מובא (לקוטי הלכות ראשית הגז הלכה ג' אות ט"ז) שכל ענין של משיח שיגלה את אמיתת מציאותו יתברך בגילוי רב מאד, עד שנזכה להתעלות אל למעלה מהזמן, זה סוד בחינת שתיקה, כי הקץ סתום וחתום וכו', עיין שם.
ולכן אסור לדחוק את הקץ, אלא לחכות ולקוות ולצפות בכל יום ובכל שעה ובכל רגע שבוא יבוא משיח צדקינו ויגאלנו גאולת עולם, וכן מובא (לקוטי הלכות נדרים הלכה א' אות כ"א) שמשיח יבנה בית מקדשינו בנין עולם, ואז יתגלה אלקותו לעין כל, וכבודו יתברך יהיה מלא כל הארץ כולו, וכל אחד יכיר את אמיתת מציאותו יתברך בגילוי רב ונפלא מאד מאד, וכן מובא (לקוטי הלכות השכמת הבוקר הלכה א') שמשיח ימצא את כל הנקודות טובות שבכל בר ישראל, ועל ידי זה כולם יחזרו בתשובה שלימה, אבל צריכים מאד מאד לשמור לא לדחוק את השעה, כי משיח יבוא בהיסח הדעת לגמרי, יעזור הקדוש ברוך הוא שנזכה כבר לגאולה השלימה.
מה הכוונה שרבי נחמן אמר שהמשיח יהיה מיוצאי חלציו?
שאלה:
מאת ישראל:
שלום וברכה. רציתי לשאול מה הכוונה שרבי נחמן אמר שהמשיח יהיה מיוצאי חלציו, הרי כמדומני שבניו נפטרו בחייו, וכיצד יתקיים הדיבור הזה? מבנותיו?
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר ויקהל פקודי כ' אדר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל ישראל נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
הנה רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן רע"ד) פעלתי אצל השם יתברך שהגואל צדק יהיה מיוצאי חלצי. ידוע שנשאר מרביז"ל נכדים עד היום הזה.
ועוד כל אחד מאנשי שלומינו נקרא בכלל בניו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (סנהדרין צ"ט.) כל המלמד את בן חבירו תורה מעלה עליו כאילו ילדו.
וסיפר לי אחד מאנשי שלומינו, שהיה נכד רביז"ל, ותמיד הציק את אנשי שלומינו, אתם מוכרחים לכבד אותי וכו', אתם צריכים לתת לי כסף וכו', יען שאני נכד רביז"ל. וניגש אליו איש פשוט מאנשי שלומינו, ואמר לו, מה אתה עושה רעש כל כך גדול שאתה נכד רביז"ל, גם אני נכד רביז"ל, כי כך אמרו חכמינו (שבת קי"ד.) אל תקרי בניך אלא בוניך, כל מי שבונה את דבר רביז"ל הוא גם כן נקרא בן, ולכן מה אתה עושה רעש כל כך גדול [כי לא היה יכול לסבול איך שמתפאר בלשון גאוה שהוא נכד רביז"ל, ובשביל זה צריך כבוד וכסף וכו'].
הכלל, כל אחד מאנשי שלומינו הוא נקרא מיוצאי חלציו, ואף אחד לא יודע על ידי מי זה יתקיים. על כל פנים, בוודאי זה יהיה לבסוף על ידי אחד מאנשי שלומינו שגם נקראים בנים ויוצאי חלציו. יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בישועתו יתברך.
לפני כמה חודשים נכנסה בי מחשבה שאני המשיח. איך מבטלים את הדמיונות הללו?
שאלה:
מאת בנימין:
אני מתנדב בחווה שנמצאת מעל יבנאל, וירדתי לעשות שבת ביבנאל עצמה. הקדוש ברוך הוא זיכה אותי להגיע לקהילה שלך בכלל ולהתארח אצל משפחה מדהימה, וכך נחשפתי לרב ולתורתו העצומה. יש לי כמה שאלות שלדעתי יוכל הרב לעזור לי בהן: א. לאחרונה אני מרגיש כאילו הקדוש ברוך הוא מכוון אותי להתקרב לרבינו, והשיא היה בשבת כאשר נחשפתי יותר מתמיד לעומק תורתו של ר' נחמן אצל אותה משפחה. איני יודע כיצד להמשיך הלאה, והאם בכלל עליי להתקדם בכיוון זה. אשמח לעצתו של הרב.
ב. לפני כמה חודשים נכנסה בי מחשבה שאני הוא המשיח מכל מיני סיבות שהשליתי את עצמי. ניסיתי לדבר עם אבא שבשמיים שיעזור לי להוריד גאווה ויהירות זו, או להפך לאמת לי אותה, אך לא זכיתי עוד לראות את הסימנים שה' שלח לי. אני נורא מבולבל ואשמח אם הרב יוכל לתת מענה גם לשאלה זו.
ג. שמתי לב שנורא אכפת לי מה אחרים יחשבו עליי ומה יגידו. איך מעלימים מידה זו?
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר מסעי כ"ד תמוז ה'תשע"ד
שלום וברכה אל בנימין נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ב) שעיקר הגדולה שמקבלים מהצדיק היא שפלות, כי הצדיק מחדיר באדם כל כך את גדולת הקדוש ברוך הוא, עד שאדם מתבטל ממילא בעיני עצמו, ואינו רוצה כלום רק להיכלל בו יתברך יותר ויותר, וככל שמקבל מהצדיק – כן מקבל ממנו גדולה, ועיקר הגדולה היא שפלות, שאדם נעשה שפל בעיני עצמו ומתחיל להסתכל על תכליתו הנצחית, שיבוא היום שיצטרך לעזוב את זה העולם, ואמרו חכמינו הקדושים (סוטה ח) שנעשה שכן לעפר בחייו, ולכן מי שתמיד רק מסתכל על גדלותו יתברך איך שאין שום מציאות בלעדיו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, על ידי זה הוא נתבטל בעיני עצמו לגמרי, וכבר לא רוצה להיות שום דבר, אלא הוא רוצה רק להיכלל בו יתברך.
כל מי שיש בו גאווה וגדלות וכו' יש בו שגעון להיות משיח וכו', ולכן אנחנו מוצאים שכל המשוגעים תמיד טענו שהם 'המשיח', וזה בא מחסרון הדעת שבא מישות וגיאות, ולכן לא בחינם שאמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע שאדם לא משתגע מחמת מחלות וחלאים, אלא מחמת גיאות וישות, ולכן כל משוגע שיש בו שכרון ישות וגדלות, נכנס בו הדמיון שהוא 'המשיח.
ולכן אם אתה רוצה להתקרב אל רביז"ל, עליך לבטל את כל ישותך לגמרי, כי אי אפשר לקבל מהצדיק אלא כשמבטל את עצמו בכל מכל כל נגד הצדיק, אשר ממנו מקבלים את המתנה הכי יפה שהיא שפלות, שאדם שפל בדעתו ואינו רוצה שום דבר רק מה שהוא יתברך רוצה וכו' וכו', וצריך שתזכור שתיכף ומיד כשאדם לא רוצה שום דבר רק את הקדוש ברוך הוא, על ידי זה לא איכפת לו מה שאחרים חושבים עליו וכו' וכו', כי מה לו עם אחרים? אין לו בעולמו רק את הקדוש ברוך הוא בעצמו. אשרי מי שמגיע לזה, ואז הוא חי חיים נעימים, חיים בריאים ושלמים.
סעודת משיח: שביעי של פסח:
מהי סעודת 'הבעל שם טוב' ומתי נוהגים לעשותה?
אודות מה ששאלת וכו', כידוע באחרון של פסח, הבעל שם טוב הקדוש זי"ע ניצול ממיתה. כי רצה לנסוע לארץ ישראל, ומן השמיים לא רצו שיסע. ורצונו היה לפגוש את ה'אור החיים' הקדוש. הסיפור ארוך מאוד ונפלא הוא, ואין הזמן עתה לספרו.
אך אנשי שלומנו מספרים אותו בשביעי של פסח בארץ ישאל ובאחרון של פסח בחוץ לארץ.
היות שרבנו היה נכד הבעל שם טוב, ונוהגים הם בשביעי של פסח אחר מנחה לפני השקיעה, לערוך סעודה ונקראת: 'סעודת הבעל שם טוב', ונוטלים ידיים ואוכלים מצות ושותים יין, ושרים שירות ותשבחות לקדוש ברוך הוא, ויש ששרים את כל פסקי ההגדה, כל אחד כפי מנהגו, ומדברים מגדולת הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, ומספרים את סיפור נס הצלתו.
וזו נקראת גם 'סעודת משיח', כי הבעל שם טוב הקדוש היה בהיכל משיח, ושאל: "אימתי קאתי מר?" וענו לו: "כשיפוצו מעיינותיך חוצה, וייכלו הקליפות, ויוכלו לעשות ייחודים כמוך – אז יתגלה".
לכן נוהגים אנשי שלומנו לערוך סעודה זו בשביעי של פסח ולספר את הסיפור, כאמור לעיל, ומבקשים על עצמם ועל כל עם ישראל, שכבר נזכה לגאולה שלמה, ולסעוד בצוותא עם משיח צדקנו.
(אשר בנחל, כרך כט, מכתב ד' תרד, שנת תשמ"ב)
לקריאת הקונטרס סודו של משיח לחץ כאן>>>